Leg, kreativitet dannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Lærerprofessionen.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Forældremøde X årgang.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Måltidet – lyst og fællesskab
Literacy I Leg Early Years Transistion Programme Ole Henrik Hansen Tirsdag, d. 17. februar 2009 Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
En ny model for bibliotekernes rum
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Hvad gør livet så værdifuldt
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
DIGITAL DANNELSE I BØRNEHØJDE HELLE SKOVBJERG KAROFF, ADJUNKT, PH.D. AALBORG UNIVERSITET/KØBENHAVN.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
De seks bedste billeder fra gruppen
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Relations kompetencer
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Dannelses- og kreativitetsprocesser hos børn og unge Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet.
Dannelses- og kreativitetsprocesser hos børn og unge Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
© Kreativitet, Hans Reitzels Forlag, Lars Geer Hammershøj, 2012
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den pædagogiske læreplan
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Leg, kreativitet dannelse Lars Geer Hammershøj Forskningskoordinator i projekt Legekunst Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet

Legen som middel eller mål Snævert læringsbegreb: Kompetencer Læring udvikler bestemte færdigheder og kompetencer Opstilles mål for og testes Leg: Gøre læring spændende og effektiv Legende tilgang til læring Legen som middel til læring Bredt læringsbegreb: Dannelse Læring bidrager til formålet med uddannelse “Fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse” (§7) Leg: Forberede til at leve som menneske i samfund Legen som proces der danner Legen som mål i selv

Dannelse og kreativitet gennem leg Legen er som skabt til dannelse og kreativitet Samme karakteristika Frihed, lyst og formål i sig selv Gennem legen Gøres erfaringer, der danner Skabes noget, der ikke eksisterede før Dannelse: Blive menneske I frihed og af egen kraft Overskride sig selv: Involvere sig med større verdener Gøre erfaringer: Ændre måde at forholde sig på

Dannelsesprocessens faser 0. Anledningsfasen Fornemmelsen af at gå glip af noget 1. Åbningsfasen Tilbageholde et vanligt ‘nej’ (smagsafgørelse) Subjektet åbner sig for verden 2. Overskridelsesfasen Verden åbner sig for subjektet (selvoverskridelse) Begejstret stemning: Verden opleves som større 3. Erfaringsfasen Foruroligende stemning: ‘Forpurrer ens forventninger’ (Gadamer 1960) Gør en erfaring: Ændrer måden at forholde sig på (smagsdannelse) 4. Refleksionsfasen Forsøger at sætte ord på erfaringen Fortolke i forhold til ens fortælling om en selv (identitet)

Dannelse og leg Dannelse gennem leg Dannes som kropsligt væsen Overskride sig selv i legens større verden Oplever at være en anden og del af noget større Erfarer at forholde sig som selv i verden Dannelse til menneske Dannes som kropsligt, socialt og tænkende væsen Dannes som kropsligt væsen Sansemotoriske lege, bevægelseslege, legepladslege Erfarer at forholde sig som et kropsligt selv til den fysiske verden Kropslig overskridelse (måder at være krop på) Fart (hviii!), gentagelse (igen!), afgørelse (nej!), forme (se!)

Dannelse gennem leg Dannes som socialt væsen Sociale fantasilege, symbolske lege, dramatiske lege, fysiske lege med andre Erfarer at forholde sig som socialt selv til den sociale verden Social overskridelse (være en anden) Overskrider sig selv gennem legen Leger at være en anden sammen med andre et anderledes sted Gør erfaringer gennem legen Erfarer at forholde sig anderledes til sig selv, andre og verden Erfarer at blive del af legens større univers og fællesskab Dannes som social væsen Oplever at være sammen og skabe sammen med andre Venner er dem man leger med

Dannelse gennem leg Dannes som kreativt væsen Gennem fantasilege og forestilling Forestiller sig at noget andet end det er Erfarer at forholde sig som tænkende selv til den kognitive verden Kognitiv overskridelse (forestille sig anderledes) Leg er børns måde at være kreative på Overskridelse gennem fantasi Forestiller sig at tingene er anderledes Legen som ‘kropslig humor’ Kollisioner mellem begreber og genstande/personer Fx ‘jeg er moren’ og ‘grenen er et sværd’ Fantasiunivers skabes af kollisioner Fx legeuniverset af kombinationen ‘hest’ og ‘pind’ Legestemning: Munterhed og begejstring Legen er midlertidig: Varer så længe det er sjovt

Kilde til kreativitet og dannelse truet Bekymring for at børn leger mindre i dag (Lillard 2015) 1) Mindre tid til leg Barns liv og aktiviteter planlægges og struktureres af voksne 2) Medier har ændret børns legevaner Fra fjernsyn til digitale og interaktive medier som computer og iPad Erstattes legen af spil eller leges der på andre måder? 3) Børn leger i stigende grad med struktureret legetøj og i designede fantasiuniverser ”LEGO, for example, were originally plain blocks to put together; now LEGOs come with pieces that can only be constructed one way into specific objects” (Lillard 2015: 33) 4) Dagtilbud mindre legende og mere skoleforberedende ‘Før-skole’: Forberedelse frem for værdifuldt i sig selv ‘Leg og lærings’-diskursen: Leg som middel til læring

Fremme dannelse gennem leg Kræver frihed Frihed betyder ikke Fri for pædagoger eller voksne Fri for rammer eller strukturer Frihed betyder Fri for formål uden for sig: Legen er formål i sig selv Leger for at lege: Ikke for at lære noget bestemt Holdes åbent: Hvad der skal ske, og hvad der læres Give tid og rum Spontan process, kræver tid at indfinde sig Ikke planlægges, helst ikke afbrydes Blik for tegn på dannelsesprocesser Stemninger der åbner for at verden er større Munterhed (åben) og begejstring (større)

Fremme dannelse gennem leg Tage med på dannelsesrejser til større verdener Åbne forskellige verdener Som børn kan bruge i deres leg Kulturelle, sociale, praktiske, faglige verdener etc. Åbne kreative verdener Som kan inspirere børn til at kombinere anderledes Kunst og kultur, fantasi- og forestillingsverdener etc. Demonstrere måder at forholde sig eksemplarisk på Forholde sig på en måde der åbner for det nye Åben for andres og egne indfald og idéer Spille ind med det, man kan: Spille, synge, tegne, fortælle, etc. Lege, joke eller pjatte med børnene Kræver ikke bestemte kompetencer, men mod