Værktøj: Risikoanalyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Advertisements

Illustrationer til undervisningsbrug
Den Regionale LEAN Enhed
Ny privatmodel - Risikoanalyse 1 Brainstorm Brainstormingen gennemføres ved at spørge: ”Hvad kan gå galt? Hvad kan gå galt.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Dialogforum - Engrosmodel
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
DUBU Superbrugerrollen
Velkommen.
Akkreditering i speciallægepraksis
Gennemgang af Pensionsberegningsløsning i Winformatik 3. december 2015
Risikoanalyse: Drøft projektets risikoprofil med projektdeltagerne, når I udfærdiger projektplanen. Hvilke risici er der for, at projektet ikke kan opfylde.
1.08 Test.
Rapportskrivning og fund
Projektgruppe – Projektroller
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Interessentanalyse Gennemfør en interessentanalyse Analysen afdækker
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
ÅRHUS AFDELING.
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Projekt: SBSYS sagsnummer: Oprettelsesdato: Ændringsdato:
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Kommunikation hører også med
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
SUMO - analyse.
Erfaringer fra en kritisk ven
Projektplan for virksomheden
Statusrapport Vejledning
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Milepælsplanen
Projekt (xxx-navn) afslutningsgodkendelse - PFU
Værktøj: Check dine relationer
Statusrapport – bilag til dagsorden på styregruppemøde
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Adresseprogrammet - styregruppemøde
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Værktøj: Projektets organisation
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

Værktøj: Risikoanalyse

Værktøj: Risikoanalyse Formål og udbytte Afdækker de risici projektteamet kan identificere Vurderer hvor alvorlige de enkelte risici er Prioriterer de pågældende risici Definerer løsninger til at forebygge eller afbøde disse risici Hvornår bruges den i projektet? Risikoanalysen bør udarbejdes så tidligt som muligt i projektet og skal opdateres løbende Der bør foretages opfølgning på de definerede risici gennem hele projektet Risikoanalysen gennemføres ofte på to niveauer, men fremgangsmåden er den samme På overordnet niveau foretages analysen inden projektet er designet, for at opstille krav til projektets design. Det vil sige krav til organisering, faglige kompetencer, samarbejdspartnere, fremgangsmåde, plan, teknologi, finansiering, projektstrategi osv. Når projektet er designet og planlagt skal risikoanalysen gennemføres med udgangspunkt i dette design. Et andet design og en anden plan vil give en anden risikoprofil. Det er vigtigt, at den risikoanalyse man anvender i projektet, tager udgangspunkt i det aktuelle design og den aktuelle plan. Faldgruber og begrænsninger Risikoanalysen afdækker ikke alle risici, kun de risici den pågældende gruppe mennesker kan forestille sig. Derfor er det afgørende, at de rigtige mennesker med den relevante viden og erfaring er med til at udarbejde analysen. Risici er hændelser der opstår. Risici må ikke forveksles med generel usikkerhed om tidsforbrug og ressourceforbrug. Usikkerheder skal håndteres ved hjælp af estimeringsmetoder. Risikoanalysen skal udmønte sig i konkrete forebyggende eller afbødende tiltag, som indbygges i planen. Der skal følges op på disse tiltag gennem projektforløbet, ellers er risikoanalysen nyttesløs. Få accept af risici og ekstra ressourcer til forebyggende eller afbødende tiltag hos ledelsen. Ledelsen skal forstå projektets risici og være villig til at tegne forsikringen.

Fremgangsmåde Hvem skal deltage? Gennemføres risikoanalysen på overordnet niveau for at sikre et robust projektdesign, bør projektejer og eventuel styregruppe deltage. Det er også relevant at involvere nøglespecialister og nøgleinteressenter. Det er vigtigt, at alle med relevant viden eller som skal leve med de mulige risici involveres. Når projektet er designet og planlagt, foretages risikoanalysen som udgangspunkt af projektteamet. Her vil det være hensigtsmæssigt at involvere projektejer og relevante specialister, som ikke er faste medlemmer i teamet. Projektejer og styregruppe skal som minimum acceptere risikoanalysen, dens konsekvenser og ressourcer til forebyggende og afbødende tiltag. Sådan gør du Saml de relevante deltagere og gennemfør en workshop med følgende aktiviteter: Gennemfør en brainstorming over emnet: ”Hvad kan gå galt i projektet?” Husk brainstormingsreglerne og brug eventuel inspirationsliste 1 Noter alle idéer til risici på papkort eller post-it lapper. Sorter papkort eller post-it lapper ud fra to kriterier: ”Sandsynligheden for at det sker” og ”Konsekvensen hvis det sker” (Skabelon 1). Sandsynlighedsskalaen går fra 1 til 5, hvor 5 er mest sandsynligt. Bemærk at 5 ikke betyder 100%, fordi så taler vi ikke om risici, men om noget der vil ske. Konsekvensskala: 1 = mindre forstyrrelse i projektet, 5 = projektet leverer ikke det ønskede eller må stoppes. Skalaerne er relative skalaer mellem de foreslåede risici. I stedet for den visuelle prioritering af risici, kan der også foretages en beregning af den enkelte risiko. Risiko = sandsynlighed x konsekvens (Skabelon 2). Beskriv forebyggende tiltag og afbødende tiltag. Ved lille sandsynlighed kan forebyggende tiltag være uforholdsmæssigt ressourcekrævende. Ved store konsekvenser er afbødende tiltag vigtige. Når både sandsynlighed og konsekvens er høj, er både forebyggende og afbødende tiltag relevante. Udtænk flere alternative tiltag i samarbejde med de relevante deltagere (Skabelon 3). Vurder de forskellige tiltag og beskriv deres evne til at reducere sandsynligheden eller mindske konsekvensen. Vurder hvad de enkelte tiltag kræver af ressourcer i penge og tid (Skabelon 4). Vælg de bedste tiltag og indsæt dem i projektplanen. Definer hvilken milepæl der lukker den pågældende risiko f.eks. en test, en høring eller andet. Beskriv hvornår denne risiko er lukket og hvem der er ansvarlig (Skabelon 5).

Skabelon 1: Visuel vurdering af risici 5 Sandsynlighed Konsekvens 5 4 3 2 1 Sandsynlighedsskala: 1= lille sandsynlighed, 5 = forholdsvis sandsynligt. Konsekvensskala: 1 = mindre forstyrrelse i projektet, 5 = projektet leverer ikke det ønskede eller må stoppes

Skabelon 2: Vurdering af risici ud fra beregning   Risiko Sandsynlighed Score 1 til 5 Konsekvens Risikotal 1 til 25 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Som alternativ til skabelon 1 kan risici prioriteres ved at beregne risikotallet. De risici der har det største risikotal er de alvorligste. Risikotal = Sandsynlighed x Konsekvens

Skabelon 3: Beskrivelse af mulige tiltag   Risiko Forebyggende tiltag Afbødende tiltag 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Beskriv hvilke forebyggende eller afbødende tiltag der kan reducere den enkelte risiko.

Skabelon 4: Vurdering af forebyggende og afbødende tiltag   Risiko Sandsynlighed Konsekvens Konsekvensen specificeret f.eks. som omkostning Risikoen beskrives med ved hjælp af scoren for sandsynlighed og konsekvens. Derefter specificeres konsekvensen med ord eller økonomi   Beskriv forebyggende eller afbødende handling Sandsynlighed efter handling Konsekvens efter handling Ressourceforbrug ved den pågældende handling f.eks. tid eller penge 1. 2. 3. 4. 5. 6. Beskriv det enkelte tiltag og vurder hvordan sandsynlighed og konsekvens ser ud, når det pågældende tiltag er gennemført. Beskriv ressourceforbruget til at gennemføre det pågældende tiltag. Vælg til sidst det tiltag der er det bedste mht. virkning og ressourceforbrug.

Skabelon 5: Projektplan med risikomilepæle (Risk Stones)   Risiko Beskrivelse af milepæl der lukker risiko Dato Ansvarlig 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Marker i projektplanen hvornår de forskellige risici er lukket ned. Dvs. ikke er en risiko mere. Dette kan f.eks. være, når en bestemt test eller høring er gennemført. Beskriv hvem der er ansvarlig for at sikre, at den pågældende risiko lukkes.

Princip: Projektplan med risikomilepæle (Risk Stones) Projektplan Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Indsatsområde 1 Indsatsområde 2 Indsatsområde 3 Indsatsområde 4 Indsatsområde 5 Indsatsområde 6 1 2 3 4 5 6 8 7 9 10 Marker i projektplanen hvornår de forskellige risici er lukket ned. Dvs. ikke er en risiko mere. Dette kan f.eks. være, når en bestemt test eller høring er gennemført. Beskriv hvem der er ansvarlig for at sikre, at den pågældende risiko lukkes.

Inspirationsliste 1: Områder som kan forårsage risici Projektopgaven Behov og situation Definition af projektets mål og omfang Teknologi, særpræg, løsningsvalg Produkter og kvalitet Forankring Tidsramme Omgivelser Marked og konkurrenter Teknologi og omgivende systemer Fysiske omgivelser Adgangs- og transportforhold Vejrlig og andre naturforhold Politiske forhold Regelsæt og normer Prisudvikling, generel udvikling, lokalt niveau, valutaforhold Ressourcer Kompetencer i team og organisation Personer og deres tilgængelighed og engagement Faciliteter i form af materialer, udstyr og lokaler Materialer og deres kvalitet Penge og prokura Projektledelse og forløbet Ledelse og styring Planlægningens kvalitet, pessimisme eller optimisme Projektorganisationens kunnen, modenhed, samvirke De udførendes kompetencer og engagement Gentagelseseffekt og nødvendig læring Ændringer undervejs, usikkerhed eller forudsigelighed Kvalitetskontrolpolitik Arbejdsmiljøforhold Uheld, tyveri, hærværk, forglemmelser Leverancer, varekøb og underleverandører Tidspres Modstand eller opbakning Interessenter Anvendelse og ejerskab Vilje og drivkraft Ressourceudnyttelse Formel godkendelse Almen accept Interessemodsætninger Interessenternes holdning og aktivitet Gener ved udførelsen (f.eks. hensyn til naboer, trafik, pladsforhold m.v.) Myndighedernes medvirken

Referencer og links Forbindelse til andre værktøjer Milepælsplan: Risikoanalysen vil medfører justering af planen. Forebyggende og afbødende tiltag skal indbygges i planen eventuelt som Risk Stones Agil ugeplan: Risikoanalysen vil medfører justering af planen. Forebyggende og afbødende tiltag skal indbygges i planen Interessentanalyse: Interessentanalysen vil ofte give input til risikoanalysen, da interessentforhold og interessekonflikter kan udvikle sig til en risiko Projektdesign: En risikoanalyse på overordnet niveau vil give input til projektdesignet. Et givent projektdesign vil medføre bestemte risici. Links https://www.pmi.org/pmbok-guide-standards/framework/practice-standard-project-risk-management https://www.pmi.org/learning/library/risk-analysis-project-management-7070 https://www.pmi.org/-/media/pmi/documents/public/pdf/certifications/risk-management-professional-handbook.pdf http://www.risikoanalyser.dk/ Referencer Bogen Power i projekter og portefølje 3. udgave: Risici er beskrevet på siderne 177 og 187 - 196 Bogen Projektlederskab – effekt til tiden 1. udgave: Risici er beskrevet på siderne 104, 125, 126, 181 og 398 Bogen Practice Standard for Project Risk Management, PMI

Find andre værktøjer og anden nyttig viden i teorier, videoer, bøger eller gennem vores e-læringsmoduler Unleash your potential