Personaletræf Brogården 2018

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Kommunikationskursus
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Løsningsfokuseret Ledelse
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Praksiseksempel fra Teater GROB
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Læring gennem registrering og indberetning
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Udvalgte resultater Januar 2016
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Stresshåndteringsgruppe
Stresshåndteringsgruppe
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Innovationsforløb Modul 3 ©
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Stress 2019.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Personaletræf Brogården 2018 Afdelingsleder Lykke Eggers Jørgensen Håndtering af følelser - Vrede

HVORFOR Baggrund Reflex KRAP Individuelle forløb Copyright

9 Lektioner/Reflex Klassisk forløb Intro til R Genkendelse af kropssignaler Genkendelse af tanker At kontrollere sig selv Assertion At give udtryk for vrede Håndtering af kritik Håndtering af vrede fremover Afslutning/opfølgning

Kobling af de to metoder Kognitiv sagsformulering Fokus på hele mennesket- grundtanken Individuel sagsformulering men specifik mål Kan kobles med Refleks Interview og vurdering Fokus på vrede Håndtering af denne Kan kobles med KRAP

Kontrakt Aftalekontrakt Kontrakt

2 lektion Genkendelse af kropssignaler Kontrol af vrede 1 lektion – Intro, kontrakter, formål, dagbog udleveres Fokus er følelsen af vrede og signaler kroppen sender Indre og ydre signaler Kroppens fysiske reaktioner Egen bevidsthed Udfordringen er at kende følelsen og kunne sætte ord på det der sker fysiologisk

Lektier

Lektion 3 Genkendelse af tanker Repetition – Gentagelse Hjemmearbejde Dagens lektion Vi tænker hele tiden og tanker fører til handlinger. Alle tænker forskelligt om det samme Vi tænker også før og efter en handling

Lektier lektion 3

Lektier lektion 3 Hinandens årsag Arbejdsark 15

Lektion 4 At kontrollere sig Rep Lektier Dagens lektion Ændre tanker før handling Det er forbundet med følelser at miste selvkontrollen Aktive tanker kan ændre kroppens reaktioner

Arbejdsark 16 At tænke impulsivt kontra kontrolleret

Arbejdsark 20 Identificere 3 områder

Afstresning før og under Afstresning EFTER – Mindfulness, identificere hvad der får den enkelte i ro Formålet: Man kan ikke være anspændt og afslappet på samme tid. Hjemmearbejde bliver at øve sig i afslapning på egen hånd For og imod Færdighedstræning

Lektion 5 Assertion Håndtering af vrede Passiv Aggressiv Assertiv adfærd Rollespil – Situationer fra hverdagen

Lektion 6 At give udtryk for vrede Situationer der fremkalder negative følelser Følelser og tanker der fremkalder negativ adfærd BUSS-formlen Anden relevant huske-sætning

Sig det med Krapper Statements - Assertiv

BUSS Udgangspukt i dagbøger - Hvis ingen dagbog – Hverdagsnotater B- Beskriv udfordringen på en IKKE-fornærmende måde U- Udtryk hvad du føler S- Sig hvad du ønsker den anden skal gøre S- Slutresultat. Hvilke positiv resultat vil det give hvis den anden person gør, som du vil – Giv den anden en positiv grund

Lektion 7 Håndtering af kritik Kritik - Fornærmelse Metoder/hjælpesætninger til at håndtere disse

Lektion 8 Håndtering af vrede fremover Opsummering af redskaber. Læg vægt på det som opleves mest udfordrende – Fokus på det der virker Brug KRAPPERNE til at nedskrive alle de redskaber den enkelte husker

Lektion 9 Afslutning Håndtering af autentiske kritiske situationer. De centrale punkter i forløbet Hvad har du lært? Din evaluering af kurser – Udlever spørgeskema Jeg evaluere på ny – Sammenholder svar fra tidligere Kursusbevis/diplom

Tak for jeres tid Justeringer – Hvem er det der skal modtage undervisningen. Dokumentation så kolleger kan støtte/påminde etc Klare aftaler for forløbet Flexibilitet i forhold til tid  Alle skemaer kan bruges, når det give mening Husk opfølgning Andre uhensigtsmæssige følelser kan sættes ind – Jalousi Springe ud i det – Turde gå ind i det – Udgangspunkt i den enkelte