Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Advertisements

Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Fagprøve - en kort oversigt.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Den åbne innovative folkeskole
SRO SKRIV!.
Modul 2.
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Forberedelse til eksamen
Studieretningsprojektet 2017
Velkommen Robusthed basiskursus
Efter Karl Henrik Flyums modeller
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Karl Henrik Flyums model
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Flerfagligt Forløb 4/SRO
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Videnskabeligt projekt
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Indsæt billede af din skole
dho- og sro-evaluering
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 8: Supervision og sparring
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg AKADEMISK SKRIVNING Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg

Introduktion til dagens tema 1 (ca. 5 min.) Dagens fokus: Fra skriftligt produkt til mundtligt oplæg Tager udgangspunkt i en elevs DHO-opgave (lektien til i dag) Træning i at bygge et mundtligt oplæg op med fokus på den røde tråd Træning i at definere de vigtigste pointer i en skriftlig opgave Hvorfor dette fokus? Din DHO, SRO og SRP afsluttes alle med et mundtligt forsvar, hvor du skal starte med et kort oplæg om den opgave, du har skrevet

Download først materialet… 2 Gå ind på: http://aalborghus.dk/stx/akademisk-skrivning/ Find Skrivedag 3 under 1.g Download Kompendiet, Formalia-pjecen og PowerPoint- præsentationen

Hvad skal det mundtlige oplæg indeholde? 3 (ca. 10 min.) Når du sidder til det mundtlige forsvar skal dit oplæg præsentere følgende punkter: Hvad har opgaven undersøgt? Hvad er de væsentligste pointer/konklusioner, du er nået frem til? Hvordan er du nået frem til pointerne/konklusionerne? Dette kaldes metode: Altså, hvordan har du arbejdet i dansk, og hvordan har du arbejdet i historie? Og hvorfor har du arbejdet sådan? I forlængelse heraf: Hvilke materialer har du arbejdet med, hvordan og hvorfor? Ligheder og forskelle i arbejdsmetoderne fra de to fag? Hvad kan man med metoderne i dansk, og hvad kan metoderne i historie (styrker)? Og hvad kan man ikke (svagheder)? Diskuter i plenum hvilke metoder, I indtil nu har brugt i dansk og historie

Opgave 1: Find de vigtigste pointer i opgaven 4 (ca. 30 min.) I skal nu arbejde med de uddrag fra den dansk-historieopgave, I har skullet læse hjemme til i dag (opgaven findes i kompendiet også). Du har kun kort tid til rådighed, når du holder dine oplæg, så derfor er det helt centralt, du kan udvælge de vigtigste pointer i din opgave. Det er det, der trænes her: I går sammen i par og diskuterer hvilke pointer, der er de vigtigste i opgaven Derefter skal I skrive ca. 5-10 sætninger, hvor I præsenterer de vigtigste pointer i opgaven - Brug gerne PEEL-strukturen Snak sammen om, hvordan I kan opstille en logisk rækkefølge i jeres disposition med tanke på rød tråd Afsluttes med opsamling i plenum

Opgave 2: Indledning af dit oplæg 5 (ca. 10 min.)  Når du holder dit oplæg, skal du dog ikke bare hoppe direkte til dine pointer Først skal du have en kort indledning, der forbereder eksaminator og censor på, hvad de skal høre om I par skal I nu lave en kort disposition til en indledning til det mundtlige oplæg, hvor I skriver stikord til følgende spørgsmål: Hvad er der undersøgt? Hvorfor er dette en relevant undersøgelse? Hvordan vil du disponere dit oplæg? Altså hvilke elementer inkluderer du og i hvilken rækkefølge? Afsluttes med opsamling i plenum

Opgave 3: Metoder (1/2) 6 (ca. 20 min.)  Som nævnt i starten af dagen skal du også præsentere de metoder, du har brugt i din undersøgelse Sådan er du muligvis ikke helt vant til at tænke, når du skriver opgaver og laver fremlæggelser, men det er vigtigt både i DHO’en, SRO’en og SRP’en samt i din videre uddannelse, hvis du fx skal på universitetet Præsentation af metoder kan placeres flere forskellige steder, fx 1) løbende i din præsentation af pointer; eller 2) efter din præsentation af pointer, men før din afslutning

Opgave 3: Metoder (2/2) 7 I skal nu i par skrive stikord til nedenstående spørgsmål ud fra jeres lektie til i dag Få gerne god hjælp af jeres to lærere til denne opgave, da det som nævnt kan være uvant at tænke i disse baner: Hvordan er det undersøgt? (Det vil sige, hvilke metoder er der gjort brug af for at finde frem til svar på opgaveformuleringen? Hvilket materiale er der gjort brug af?) Hvorfor er det undersøgt på denne måde? (Det vil sige, hvorfor er der gjort brug af disse metoder?) Opsamling i plenum

Opgave 4: Afslutning af oplægget 8 (ca. 15 min.) Oplægget afrundes endeligt med en kort konklusion på jeres opgaveformulering Lav en disposition til denne konklusion med stikord, hvor I skriver stikord til følgende spørgsmål: Hvad er de væsentligste konklusioer i forhold til opgaveformuleringen? (Opgaveformuleringen findes på første side af det uddrag fra dansk-historieopgaven, du har læst hjemme) Kunne man perspektivere opgaven til andre temaer? Kunne man have brugt andre metoder eller materialer til at besvare opgavespørgsmålet? Afrunding i plenum

Læreroplæg om ‘Den gode formidling’ i en fremlæggelse (1/6) 9 (ca. 10 min.) Indholdet af dit oplæg er selvfølgelig centralt, men det er også vigtigt, hvordan du får præsenteret dit indhold I de kommende slides præsenteres de vigtigste faktorer for en god formidling af faglig viden: Kropsholdning Faglig sikkerhed Rød tråd i fremlæggelsen Klar tydelig tale uden oplæsning Overholdelse af tidsramme

Kropssproget er en stor del af vores kommunikation Kropsholdning (2/6) 10 Kropssproget er en stor del af vores kommunikation Sørg for at kigge op og se tilhørerne i øjnene Det er ikke forbudt at kigge på sine noter en gang i mellem – men undgå oplæsning Ret ryggen

Sørg for, at de vigtigste budskaber kommer tydeligt frem Faglig sikkerhed (3/6) 11 Sørg for at bruge de for emnet relevante fagtermer, så det bliver en mere videnskabelig samtale Sørg for, at de vigtigste budskaber kommer tydeligt frem Fremhæv fx resultater fra analysen, og forklar fagligt, hvordan du har fået disse resultater

Rød tråd i fremlæggelsen (4/6) 12 Beskær indholdet – kun det mest centrale skal med Sortér i dit stof, så de irrelevante ting skæres fra Udvælg dine bedste argumenter – dem som rent faktisk overbeviser Her kan du med fordel bruge PEEL-modellen, så du sikrer dine argumenter er underbyggede vha. faglig teori/empiri Skab struktur i din præsentation Hvis du har en god rækkefølge på dine informationer, hjælper du både dig selv og din modtager til at holde styr på dem Fortæl gerne dine tilhørere undervejs, hvor du er i oplægget, fx: ”Nu går jeg videre til analysen”. På den måde hjælper du dem til at orientere sig i dit oplæg Jo mindre de skal koncentrere sig om at orientere sig, jo mere kan de fokusere på dit budskab

Klar tydelig tale uden oplæsning (5/6) 13 Hav kun stikord med ind til oplægget. Det tvinger dig til ikke at læse op Tal langsomt Hold gerne kunstpauser, så modtager kan fordøje dine argumenter og danne sig et overblik Ovenstående har følgende fordele: Modvirker nervøsitet, hurtig vejrtrækning og tørhed i munden Du giver dig tid til at finde de rette formuleringer og snubler ikke over ordene – særligt hvis du taler på et fremmedsprog Endelig får din modtager lettere ved at følge med og tillægger ofte dine ord mere vægt, hvis de er sagt roligt og ikke i et højt tempo

Overhold tidsrammen (6/6) 14 Øv din fremlæggelse flere gange Hvis oplægget skal vare fx 10 min., så prøv at øve fremlæggelsen, så den varer 8-9 min. Så har du ekstra tid, hvis du skulle blive nervøs eller miste overblikket over dit talepapir Det giver et godt indtryk, hvis man når det hele, og ikke tvinges til at forkorte oplægget  Risiko for at vigtige pointer glemmes/ikke kan nås

Opgave 5: Øv, præsentér, optimér 15 (ca. 60 min.) I går sammen i par, og øver fremlæggelse af opgaven (varighed af fremlæggelsen er 5 min.) Brug ”Bilag 1” i kompendiet til eventuelt at rette jeres oplæg til Derefter går to par sammen, hvor én fra hvert par fremlægger for de tre andre Under fremlæggelsen noterer de tre tilhørere feedback i skemaet fra ”Bilag 2” i kompendiet Efter de to fremlæggelser gives feedback til hinanden i noterne I går derefter tilbage i parrene, og optimerer jeres fremlæggelse på baggrund af den konstruktive kritik fra det andet par

Øvelse 6: Fremlæggelse på klassen 16 (ca. 20 min.) 1-2 par udvælges ved lodtrækning til at fremlægge for hele klassen Resten af klassen udfylder skemaet ”Bilag 2”, 2. kolonne under fremlæggelsen Feedback i plenum

Afslutning og evaluering 17 (ca. 10 min) Klassediskussion Har elever/lærere yderligere tips og tricks til ‘den gode formidling’ (enten på baggrund af erfaringer fra denne skrivedag eller tidligere?)