Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU v/ Joan Prahl, næstformand PASS & PASS-sekretariatet Dialogmøde den 21. juni 2018 Københavns Professionshøjskole
Baggrund Regeringens udspil: Stærke dagtilbud - Alle børn skal med i fællesskabet Stærke dagtilbud for alle børn Øget fleksibilitet og frit valg for børnefamilier Bedre læring og trivsel for alle børn og et sammenhængende børneliv Høj kvalitet gennem faglighed og tydelig ledelse
Børne- og Socialministerens ambition med Stærke Dagtilbud ” Familien er kernen. Herfra går børnenes verden. Stærke dagtilbud er også centrale for det gode børneliv, og for at færre kommer bagud fra begyndelsen af livet. Derfor skal alle børn i vores dagplejer, vuggestuer og børnehaver have en god dag med leg, udfordringer, fællesskaber og omsorg. Og forældre skal have bedre mulighed for selv at vælge deres barns dagtilbud. Dét er mine mål med dette udspil” Mai Mercado, Børne- og Socialminister
Stærke Dagtilbud har medført Ny dagtilbudslov Træder i kraft 1. juli 2018 Master for den styrkede pædagogiske læreplan
Hvorfor den styrkede pædagogiske læreplan? Evaluering viste at indhold og anvendelsen af den pædagogiske læreplan trængte til eftersyn Manglede fælles retning/forståelse – der eksisterede ikke et fælles pædagogisk grundlag eller fælles temabeskrivelser En tendens til at arbejde for isoleret med de enkelte temaer, fremfor at tænke bredt og på tværs Læreplanen blev ikke betragtet som et redskab i arbejdet med børn i udsatte positioner Forældresamarbejdet handlede mere om praktiske forhold og konkrete aktiviteter end om børns trivsel og læring
PASS’ kriterier for justering af PAU PAU skulle fortsat være en generalist uddannelse til hele det pædagogiske arbejdsmarked Formål/retning/betydning i det enkelte uddannelsesmål skulle ikke ændres væsentligt De faglige pejlemærker fra den styrkede pædagogiske læreplan skulle tilstræbes implementeret
Overblik – indarbejdede begreber
Eksempler på brugen af begreber Pædagogiske læringsmiljøer Dannelse Nysgerrighed og erfaringsdannelse
Nyt valgfri fag Børn i udsatte positioner i dagtilbud Eleven kan anvende viden om tidlig opsporing til at identificere børn i udsatte positioner. Eleven kan anvende viden om børnesynet og det pædagogiske læringsmiljøs betydning til at støtte børn i udsatte positioner og deres deltagelse i børnefællesskabet. Eleven kan gøre brug af løbende observation, refleksion, dokumentation og evaluering af det pædagogiske læringsmiljø til at vurdere behov for inddragelse af tværfaglige kompetencer i forhold til det enkelte barn.
Hvad så nu ? PASS afholder en lærerkonference til efteråret AMU – nye uddannelser målrettet arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan www.amu-epos.dk Hvad kan der gøres lokalt? – Og hvilke opgaver er der?