Neuropædagogisk efteruddannelse modul 3

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Grundlæggende autisme - hvad, hvorfor og hvordan”
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Beslutningen Beslutningsprocessen. Opfattelse af situationen.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dronninglund 2/2-05.
- for samarbejdspartnere
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Din kreative online praksis!
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
FÆLLES målstyring i matematik
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Den robuste leder, den robuste medarbejder og den robuste organisation  … er tilsammen forudsætninger for at få læringsmiljøer og læreplan til at lykkes.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Personlighed og Kompetencer
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Billedbøger i begynder-undervisningen i engelsk
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Personaletræf Brogården 2018
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Neuropædagogisk efteruddannelse modul 3 Social kognition Neuropædagogisk efteruddannelse modul 3

Læringsmål for undervisning Viden om: De højere kognitive funktioner Udfordringer i forhold til vanskeligheder med de højere kognitive funktioner Færdigheder: Anvende skema til vurdering af de eksekutive funktioner Kompetencer: Udarbejdelse af en social historie Social kognition

Indhold på modul 3, dag 3 Dag 3 Definitioner af kognitive funktioner Gruppearbejde omkring neuroscreening Introduktion til social historier Udarbejdelse af social historie Social kognition

Eksekutive funktioner: Social kognition Kognitive funktioner Kognitive funktioner Central kohærens: Skabe sammenhæng Koble detaljer til en meningsfuld helhed Eksekutive funktioner: Udførende funktioner, der udgør de selvrettede handlinger, som gør selvkontrol muligt TOM - Theory of Mind: Mentaliserings- evne Forstå andres tanker, intentioner og følelser CK og EF er strategiske funktioner og ToM er en social funkion. Social kognition Neuropæd. efteruddannelse, ViSS.dk 2015

Central kohærens Evnen til at skabe en sammenhængende forståelse ud fra dagligdagens mange detaljer, både visuelt og sprogligt – en slags kontekstaflæsning Hvorfor gør mange med ASF de samme ting igen og igen? Gentagelse af handling giver ro og velvære. Hvorfor hopper du? Når jeg hopper kan jeg mærke min krop. Og så har jeg det rigtig godt Social kognition

Svag central kohærens Vanskeligheder med: At skelne mellem relevante og irrelevante informationer At integrere visuel og auditiv information At forstå sociale signaler ud fra andres handlinger, følelsesmæssige udtryk og sprog At danne scripts/skemaer Detaljefokusering (svært at forstå årsags-sammenhænge) (svært at meningsskabe) (svært at forudsige fremtiden og andres handlinger) (generaliserede episoder) Social kognition

Detalje og forventning ”The faces my teachers trained me to draw had nothing to do with what I conceptualised as a face. I had no idea why the face I was expected to draw had a circle…and two smaller circles in the top half with a curve below…” Peter Vermeulen (2016) Social kognition

Detaljefokuseret 46-årig kvinde på en hjemmeside for mennesker med autisme: ”Jeg anede ikke, at puslespil var beregnet til at blive lagt efter billedet og ikke efter brikkernes former”. (U. Frith 2010) Social kognition

Eksekutive funktioner Fokusere, fastholde og flytte opmærksom-heden Opmærk-somhed Planlægge, organisere, og initiere handling Idégenerering, planlæg-ning og initiering Afstemme adfærd og aktivitet Handling Følelses- mæssig regulering Afstemme Arbejds-hukommelse og genkalde/gen-kende sig viden Hukommel sesstøtte OBS de to slides ligner hinanden (15 og 16) Social kognition

Eksekutive funktioner Idégenerering Planlægning/organisering Initiering Fleksibilitet Mennesker med ASF har nedsat evne til fleksibilitet Vanskeligheder med justering af adfærd Vanskeligheder med hæmning af irrelevante og impulsive reaktioner Gode eksekutive funktioner sikrer fleksibvle handlinger. Strategien justeres ved behov. Impulshæmning Selvregulering Social kognition ASF, VISS.dk 2012

Eksekutive dysfunktioner Det bliver svært: At huske en plan At overskue og planlægge en aktivitet At skifte strategi, når planen ikke virker Og vi kan opleve: Rigiditet Impulsivitet Repetitiv adfærd Husk at sætte evnen til forestilling ind slide 27 - idegenerering Social kognition

Fornuft og følelser – 2 eksekutive systemer Marianne Kirk Jeppesen og Lilli Hansen, VISS 2018 Fornuft og følelser – 2 eksekutive systemer Social og følelsesrelateret kontrol (Obitofrontalt) Kontrol af tankeprocesser (Dorsolateralt) Hot eksekutive Impulshæmning Behovsudskydelse Følelsesmæssig regulering Social afstemning Motivation Cold eksekutive Arbejdshukommelse Opmærksomhed Kognitiv fleksibilitet Overblik Planlægning Evaluering og monitorering The Marsmallow test Dorsolateralt ⇨ kontrol af tankeprocesser: Initiativ Analytisk funktion Dæmper limbiske input Arbejdshukommelse Orbitofrontalt ⇨ social og følelsesrelateret kontrol: Forestillingsbilleder Visuel hukommelse Social kognition Hot og Cold - ”den lærende hjerne” s. 77 (Kjærgård, Støvring & Tromborg, 2012) Social kognition Brohuset, Ringkøbing

Theory of Mind - ToM ToM - mentaliseringsevnen er at forstå: At andre har deres egne tanker, følelser og forestillinger At tanker, følelser mm. påvirker andres adfærd At man kan genkende/forudsige og påvirke andres adfærd via aflæsning af følelser (fx trøste, drille) (Baron-Cohen, Frith og Leslie, 1985) Social kognition

Theory of Mind - ToM Personer med nedsat funktionsevne kan have svært ved: At forstå hvad andre tænker At forstå at andre oplever verden anderledes end en selv At sammenligne sig selv med andre At erfaringsdanne overskrift Social kognition

Forestillingsevne af 1. orden Social kognition Forestillingsevne af 1. orden TOM – gå ind i hinandens tanker. Hvem tager sandwich. Mennesker med ASF kan tage andre menneskers fysiske / adfærdsmæssige (visuelle) perspektiv (repræsentationer af 1. grad), men har svært / sværere ved at forestille sig andres mentale perspektiv Dvs. de har svært ved at forestille sig andres psykologiske perspektiv De har også svært ved at forestille sig, at noget ikke er, som det giver sig ud for at være (snyd / forstillelse) Social kognition Neuropæd. efteruddannelse, ViSS.dk 2015

Forestillingsevne af 1. og 2. orden Social kognition Forestillingsevne af 1. og 2. orden TOM – gå ind i hinandens tanker. Hvem tager sandwich Social kognition Neuropæd. efteruddannelse, ViSS.dk 2015

Forestillingsevne af 2. og 3. orden Social kognition Forestillingsevne af 2. og 3. orden Den mørklødede dreng ved at pigen tænker på, at den hvide dreng vil tage hendes sandwich. Så den mørklødede dreng er klar over at pigens opmærksomhed er et andet sted og derfor kan han tage hendes sandwich. Social kognition Neuropæd. efteruddannelse, ViSS.dk 2015

Gruppearbejde Neuroscreening: eksekutive funktioner Tag udgangspunkt i en borger fra jeres praksis Udfyld delen om eksekutive funktioner i neuroscreeningen Social kognition

Sociale historier

Sociale historier Et redskab til: At lære mennesker med udfordringer ift. sociale færdigheder til bedre at forstå og handle mere hensigtsmæssigt i en given situation At skabe en bedre forståelse for andre menneskers følelser, tanker og perspektiv At præsentere en situation på en struktureret, konkret og tydelig måde Tager udgangspunkt i brugerens perspektiv Kan være illustreret eller understøttet med simple og tydelige tegninger, fotos eller lignende Sociale historier er et redskab til lære mennesker med udfordringer ift. sociale færdigheder til bedre at forstå og handle mere hensigtsmæssigt i en given situation. Sociale historier hjælper til at skabe en bedre forståelse for andre menneskers følelser, tanker og perspektiv og de kan styrke evnen til at kunne forudsige deres handling eller reaktion. Sociale historier kan præsentere mange forskellige situationer på en struktureret, konkret og tydelig måde således at personen kan forstå dem uden at skulle ”læse mellem linjerne” Sociale historier er skrevet ud fra brugerens perspektiv og er ofte illustreret eller understøttet med simple og tydelige tegninger, fotos eller lignende. Social kognition

Før historien skrives Brainstorming Vigtige overvejelser: Skal teksten understøttes visuelt Overskuelighed 1. eller 3. person Tid ”Tone” Konkret og nøjagtigt Undgå ikke, altid og aldrig m.m. Anvis Brainstorm – tag stilling til, hvilken situation, der ønskes mere optimal - hvilken adfærd der ønskes ændret. (Brug en sparringspartner el. teamet). Inddrag evt. barnet/den unge i samtalen. Vær opmærksom på, at der altid er to forståelsesrammer – den almindelige og den som mennesket med udfordringer har. Vigtige overvejelser: Skal der bruges billeder til, at understøtte teksten (fotos, Picto Selector, Skriv med symboler, TTT) OBS: skal det kun være de meningsbærende ord? – pas på ”visuel støj” Skal historien skrives på en side eller skal hver sætning have en side? Skriv i 1. eller 3. person Tekstens kan skrives i fortid, nutid og/eller fremtid. Skriv i en positiv og tålmodig tone. Skriv konkret og nøjagtigt. Undgå ord som IKKE, ALDRIG, ALTID m.m. Brug positiv omformulering (eks. Per prikker ikke til de andre børn i køen >< Per står med hænderne i lommen i køen). Tænk i anvisninger i stedet for restriktioner. Hvilken adfærd vil vi gerne se. Beskriv i stedet for at diktere. Social kognition

Opskrift Titel og indledning Beskrivende sætninger Perspektiverende sætninger Direktive sætninger Kontrolsætninger Titlen Beskrivende sætninger (Hvem, hvad, hvor og hvornår) Perspektiverende sætninger – Hvorfor - Andre personers reaktioner på en situation – forklar deres følelser og tanker. Theory of mine. Direktive sætninger – Hvordan - Giv anvisninger til den adfærd der ønskes i stedet. Begynder ofte med ”Jeg kan”… eller ”Jeg skal” (der skal helst kun være en anvisning, da det ellers kan skabe forvirring) Kontrolsætninger. Social kognition

dag 2 Sociale historier En social historie for et førskolebarn indeholder få ord, store bogstaver og enkle illustrationer: En social historie for et større barn/ung/voksen kan indeholde komplekse beskrivelser i en mere generel form: Kan blive så enkelte, at de mere er et skema eller et støttesystem Social kognition Pædagogiske redskaber til konfliktforebyggelse

Social kognition

Tittel og indledning Social kognition

Beskrivende sætninger Social kognition

Perspektiverende sætninger Social kognition

Anvisende sætning Social kognition

Kontrolsætninger Social kognition

Gruppearbejde Udarbejd en social historie med udgangspunkt i en borger fra jeres praksis. Gennemgås efterfølgende i plenum Social kognition

Neuroscreening - Gruppearbejde Social kognition