Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Ørestad Skoles værdier
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationer – børn og voksne
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Velkommen Skolestruktur Aktiviteter gennem året Visionsarbejdet
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Information til nye forældreråd i 0
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Vision mission værdier handleplaner
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Åbent hus Skolens navn Dato.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Princip for kontaktforældre
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Trafikpolitik for Durup Skole.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Bliv en tryg Kontaktforældre, der batter
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018 KONTAKTFORÆLDRE Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018

Kontaktforældre – helt kort Hvorfor: For at øge forældres mulighed for at engagere sig positivt i skolens fællesskab Hvad: En rolle der binder forældre og skole tættere sammen Hvem: Alle forældre, men der er mindst en i hver klasse, der får rollen for et år ad gangen Hvordan: Ved at være del af kontaktforældrenetværket Mødes med bestyrelsen og hinanden en gang årligt Modtage og viderebringe opdateringer fra bestyrelsen Være med til at arrangere forældremøder og indhold Hvornår: Startet så småt i 2017, i alle klasser fra skoleåret ‛17/‛18

Vi ønsker engagerede forældre, der arbejder for fællesskabet Skolebestyrelsen på Store Magleby Skole ønsker et aktivt forældreengagement på skolen, fordi vi tror på at det er til fællesskabets bedste og med til at sikre den bedst mulige trivsel for alle elever og medarbejdere på skolen. Derfor har vi i skoleåret 2016/17 arbejdet med vore principper for skolen og med genintroduktionen af kontaktforældre. Dette dokument er skabt som resultat af et møde med kontaktforældrene den 20. marts 2017 og deres efterfølgende input og kommentarer. Det er godkendt af skolebestyrelsen den 15. juni 2017 – og rollen implementeres i alle klasser fra august 2017.

Da vi ikke har haft kontaktforældre på Store Magleby Skole i en del år, så rammer vi ikke rigtigt i første forsøg – så vi vil stadig gerne have forslag til forbedringer, udveksling af erfaringer, historier fra dagligdagen som kontaktforælder og andre kommentarer. Skriv til skolebestyrelsen gennem forældreintra eller til formanden på rene@bomholt.com.

Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles mission… I dette skoleår har vi formuleret et nyt værdisæt for Store Magleby Skole, med udgangspunkt i skolens mission: Store Magleby Skoles mission er at uddanne og danne eleverne til at skabe det bedst mulige liv for sig selv og andre i et bæredygtigt, mangfoldigt og demokratisk samfund

Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles vision… Vi er den forandring, vi vil se i verden Vi er den forandring, vi vil se i verden Signalerer processen og ønsket om at være i bevægelse, progression… at have drive, at kunne og ville. Vi er rollemodeller. Folkeskolens formålsparagraf er grundlaget. Verden lever ikke op til paragraffen. Derfor ved vi godt, at vi konstant arbejder på og skal arbejde på at forandre verden til det bedre ved at uddanne og danne børnene til at vide, at kunne, at være kritiske, at være social kompetente, at tage ansvar for sig selv, hinanden og det danske samfund. Vi ønsker, at vores elever vil gå ud af skolen og ind i livet med et drive i forhold til at tage en uddannelse – at de tager ansvar for sig selv og andre. Og på den måde ser vi, at vores indflydelse kan spredes som ringe i vandet. Vi ser en forandring til det bedre. Det er et billede på kosmos. Vi ved godt, at vi er små i sammenligning, mikrokosmos. Men vi starter dér, hvor vi ved, vi kan gøre en direkte forskel, og så må tingene udvikle sig derfra.

Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles værdier… Fællesskab Faglighed Respekt

Mission, vision og værdier er basis for forældreengagementet Men alle skolens forældre bliver jo ikke pludselig mere aktive eller engagerede fordi der er kommet en vision… så vi skal skabe et miljø, hvor det er nemt, naturligt og givende at engagere sig i fællesskabet – omkring klassen og omkring skolen. Det miljø vil vi gerne starte ved at bruge kontaktforældre, så dem definerer vi rollen for, samtidig med at vi sætter rammen for de andre forældreroller omkring en klasse. Alle forældre til elever på Store Magleby Skole har indflydelse på skolens hverdag, derfor gør vi det også klart at der er et forældreansvar. Altså nogle forventninger til alle forældre. Det har vi nedfældet i et af vore principper (se næste side).

Princip 14 Skole-hjem samarbejde (inkl. kommunikation) Hvad / Hvorfor? Kommunikationen mellem skole og hjem samt forældrene imellem skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan. Hvordan? Aktiv forældredeltagelse i forældremøder og skole/hjem samtaler forventes. Der opfordres til også at deltage aktivt i sociale arrangementer i klassen – fordi gode forhold forældrene imellem smitter positivt af på børnene. Første kontaktled mellem skole og hjem er klassens kontaktlærere – de kommunikerer bredt eller specifikt som nødvendigt om det faglige, sociale, praktiske og trivslen i klassen. Kommunikationen kan være fremadskuende eller tilbagerettet, efter behov. På første årlige forældremøde diskuteres kommunikationen for skoleåret der kommer, da der vil ske ændringer i behovene igennem elevernes skolegang. Der forventningsafstemmes omkring graden og hyppigheden af kommunikation. Åben og respektfuld dialog forældrene imellem tages for givet og eventuelle konflikter søges løst mellem så få parter som muligt – og gøres ikke til emne for fællesmails på ForældreIntra eller opslag I facebookgrupper. Hvordan? / Hvornår? Skole-hjem samarbejdet evalueres i forbindelse med det årlige møde mellem skolebestyrelsen og kontaktforældrene. Skolens forventninger til forældre kommunikeres på første forældremøde for nye skolebørn, på skolens hjemmeside – og efter behov. Hvem? Dette princip er et fælleseje for alle tilknyttede til skolen. Alle er ansvarlige, så derfor forventes det at lederes, læreres og pædagogers, elevers og forældres handlinger vil kunne afspejles i princippet Status: Godkendt af skolebestyrelsen 16. maj 2017

Forældreansvar: den rolle alle forældre har Det er ikke kun eleverne, der er forventninger til gennem deres skolegang – forældrene spiller naturligvis en fundamental rolle. Både i opbakningen til den enkelte elev, men i høj grad også i den fælles trivsel i og omkring klassen og på skolen. Vi har derfor fra skolebestyrelsen nogle grundlæggende forventninger til forældre på Store Magleby Skole: Over for jeres barn/børn I interesserer jer aktivt for jeres barns skolegang og bakker skolearbejdet op bedst muligt. I er bevidste om jeres barns situation og trivsel som elev på skolen – I har fingeren på pulsen. I sender et forberedt barn i skole: spidsede blyanter, pakket idrætstøj, madpakke, og cykelhjelm. I deltager i forældremøder og skole/hjem samtaler.

Forældreansvar: den rolle alle forældre har Over for skolen og dens medarbejdere I har respekt for skolen som institution og tillid til lærerens faglighed. I bakker op om skolens valg og beslutninger overfor jeres barn (og adresserer spørgsmål eller tvivl til kontaktlæreren). I har tillid til, at lærerne kontakter jer, hvis det er nødvendigt, fagligt som socialt. Lærerne er på skolen, de er i den bedste position til at vurdere, hvornår jeres involvering er nødvendig. Respekt

Forældreansvar: den rolle alle forældre har Over for klassens fællesskab I lytter til jeres børn, men spørger også ind til mulige andre vinkler på situationer de har oplevet, inden I reagerer. Se denne miniguide til konflikter  I har en åben og respektfuld kommunikation forældrene imellem og mellem jer og lærerne. I handler i fællesskabets interesse og medvirker til at skabe trivsel omkring klassen, ikke kun med fokus på jeres eget barn. Alle forældre har en rolle. Enten en man er valgt til, eller rollen som aktiv forælder. Roller etableres årligt på første forældremøde. Sørg for at det ikke bliver de samme forældre, der trækker læsset år efter år.

Kontaktforældre: bindeled og formidlere Styrker fællesskabet Bindeled mellem kontaktlærere og klassens forældre Kontaktlærernes partner ved forældremøder Kommer med emner der er relevante for klassen Har trivsel som fokus Kan på eget eller forældregruppens initiativ bringe emner op til debat, men er en apolitisk og neutral rolle Kan være en sparringspartner for kontaktlæreren (på lærerens initiativ) Formidler af skolens værdier og principper, som bestyrelsens forlængede arm i klasserne Talerør fra klassen til skolebestyrelsen, kan være forældrenes talsperson Klassens forældre Kontakt-lærer(e) Kontakt-forældre Skole-bestyrelse

Kontaktforældre: dialog og balance Indgår i dialog med skolen om emner, der er vigtige for forældrene, det sker gennem kontakt til skolebestyrelsen og på mindst et årligt møde mellem alle kontaktforældre og skolebestyrelsen Klassen kan afgøre om man ønsker en eller to kontaktforældre (det kan for eksempel være en blandt pige-forældrene og en blandt drenge-forældrene) Vi skal finde balancen: hvis rollen bliver for stor, risikerer vi at kontaktforældrene melder fra igen – bliver den for lille, risikerer vi at den mister betydning. Så en del af rollen er at udvikle rollen og finde den rette balance Klassens forældre Kontakt-lærer(e) Kontakt-forældre Skole-bestyrelse

Hjælp os med at fylde mere i værktøjskassen Start med foraeldrefiduser.dk: Byd nye forældre velkomne Aktivitetsgrupper styrker samarbejdet Sheltertur (Vi har jo Kongelundsfortet og fælleden) Forældrebank (En måde at få alle forældre i spil) Der er mange flere på siden, så gå i gang med at blive inspireret og find det, der passer til jeres klasse

Vi fylder værktøjskassen ved at dele med hinanden Tips & tricks, hvad har virket for jer, hvad har ikke Årligt møde kan indeholde erfaringsudveksling Facebook-gruppe, Forældreintra, andre online værktøjer til deling af info? Denne præsentation kan bruges til kontaktforældre i nye og eksisterende klasser – op til årets to “faste” forældremøder sendes en kort opdatering ud fra skolebestyrelsen som kan præsenteres til klassen Hvad mere kan vi finde på? Husk: I står ikke alene med disse tiltag, involver andre forældre

Kontaktforældre er én af klassens roller Kontaktforældre(ren) Som defineret i dette dokument Kan indgå i et forældreråd, hvis klassen vælger at have et, alternativt være en del af aktivitetsgruppen Aktivitets- eller arrangementsgruppen De forældre der arrangerer sociale arrangementer for klassen, både for elever og forældre (sammen og hver for sig) – bør være minimum fire, mødre og fædre, pige- og drengeforældre Netværks- eller trivselsgruppe Arrangerer og sætter rammerne for elevernes lege- eller netværksgrupper (i samarbejde med kontaktlæreren) Er det efter skole, i weekenden, med eller uden mad, et eller to forældrepar Sørger for at de aftalte rammer overholdes og at grupperne finder sted Byder nye forældre velkommen Bør være minimum to forældre

Tak for opmærksomheden. Kommentarer, indspark og spørgsmål er velkomne Tak for opmærksomheden! Kommentarer, indspark og spørgsmål er velkomne. På bestyrelsens vegne, René Bomholt Formand for skolebestyrelsen for Store Magleby Skole rene@bomholt.com Bestyrelsens medlemmer kan kontaktes gennem ForældreIntra ? @

Mulig version til brug i klasserne Udvalgte slides i en simplere udgave – find støtte i noterne

Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018 Forældreengagement Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018

Kontaktforældre – helt kort Hvorfor: For at øge forældres mulighed for at engagere sig positivt i skolens fællesskab Hvad: En rolle der binder forældre og skole tættere sammen Hvem: Alle forældre, men der er mindst en i hver klasse, der får rollen for et år ad gangen Hvordan: Ved at være del af kontaktforældrenetværket Mødes med bestyrelsen og hinanden en gang årligt Modtage og viderebringe opdateringer fra bestyrelsen Være med til at arrangere forældremøder og indhold Hvornår: Startet så småt i 2017, i alle klasser fra skoleåret ‛17/‛18 Skolebestyrelsen på Store Magleby Skole ønsker et aktivt forældreengagement på skolen, fordi vi tror på at det er til fællesskabets bedste og med til at sikre den bedst mulige trivsel for alle elever og medarbejdere på skolen. Derfor har vi i skoleåret 2016/17 arbejdet med vore principper for skolen og med genintroduktionen af kontaktforældre. Dette dokument er skabt som resultat af et møde med kontaktforældrene den 20. marts 2017 og deres efterfølgende input og kommentarer. Det er godkendt af skolebestyrelsen den 15. juni 2017 – og rollen implementeres i alle klasser fra august 2017.

Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles mission… Store Magleby Skoles mission er at uddanne og danne eleverne til at skabe det bedst mulige liv for sig selv og andre i et bæredygtigt, mangfoldigt og demokratisk samfund I 2017 har skolens medarbejdere sammen med ledelsen arbejdet med en mission, vision og værdierne for Store Magleby Skole. Med afslutningen af arbejdet og bestyrelsens godkendelse har vi nu et fælles udgangspunkt for skolen og dens retning de næste år. Som missionen udtrykker det er opgaven for skolen at skabe hele mennesker, der kan tage vare på sig selv og andre.

Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles vision… Vi er den forandring, vi vil se i verden Vi ER den Vi er i bevægelse, fremad. Vi kan og vi vil. Vi er rollemodeller. FORANDRING Vi arbejder hele tiden på at forandre og forbedre den verden vi lever i, ved at uddanne og danne børnene til at vide, kunne, være kritiske, socialt kompetente og tage ansvar for sig selv, hinanden og det danske samfund. vi VIL SE Vores elever går ud af skolen, sultne efter at tage en uddannelse og tage ansvar for sig selv og andre. i VERDEN Verden er stor, vi ved godt vi kun er en lille brik, men vi starter der, hvor vi kan gøre en forskel.

Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles værdier… Fællesskab Faglighed Skolens medarbejdere har valgt de tre overordnede værdier for Store Magleby Skole; fællesskab, faglighed, og respekt. Respekt

Forældreansvar: den rolle alle forældre har Det er ikke kun eleverne, der er forventninger til gennem deres skolegang – forældrene spiller naturligvis en fundamental rolle. Både i opbakningen til den enkelte elev, men i høj grad også i den fælles trivsel i og omkring klassen og på skolen. Vi har derfor fra skolebestyrelsen nogle grundlæggende forventninger til forældre på Store Magleby Skole: Over for jeres barn/børn I interesserer jer aktivt for jeres barns skolegang og bakker skolearbejdet op bedst muligt. I er bevidste om jeres barns situation og trivsel som elev på skolen – I har fingeren på pulsen. I sender et forberedt barn i skole: spidsede blyanter, pakket idrætstøj, madpakke, og cykelhjelm. I deltager i forældremøder og skole/hjem samtaler. Men alle skolens forældre bliver jo ikke pludselig mere aktive eller engagerede fordi der er kommet en vision… så vi ønsker at skabe et miljø, hvor det er nemt, naturligt og givende at engagere sig i fællesskabet – omkring klassen og omkring skolen. Alle forældre til elever på Store Magleby Skole har indflydelse på skolens hverdag, derfor vil vi fra bestyrelsens side gerne gøre det klart at der er et forældreansvar. Altså nogle forventninger til alle forældre. Det er meget vigtigt at understrege at denne besked kommer fra skolebestyrelsen og ikke kontaktforælderen!

Forældreansvar: den rolle alle forældre har Over for skolen og dens medarbejdere I har respekt for skolen som institution og tillid til lærerens faglighed. I bakker op om skolens valg og beslutninger overfor jeres barn (og adresserer spørgsmål eller tvivl til kontaktlæreren). I har tillid til, at lærerne kontakter jer, hvis det er nødvendigt, fagligt som socialt. Lærerne er på skolen, de er i den bedste position til at vurdere, hvornår jeres involvering er nødvendig. Respekt

Forældreansvar: den rolle alle forældre har Over for klassens fællesskab I lytter til jeres børn, men spørger også ind til mulige andre vinkler på situationer de har oplevet, inden I reagerer. Se denne miniguide til konflikter  I har en åben og respektfuld kommunikation forældrene imellem og mellem jer og lærerne. I handler i fællesskabets interesse og medvirker til at skabe trivsel omkring klassen, ikke kun med fokus på jeres eget barn. Alle forældre har en rolle. Enten en man er valgt til, eller rollen som aktiv forælder. Roller etableres årligt på første forældremøde. Sørg for at det ikke bliver de samme forældre, der trækker læsset år efter år.

Kontaktforældre: bindeled og formidlere Styrker fællesskabet Bindeled mellem kontaktlærere og klassens forældre Kontaktlærernes partner ved forældremøder Kommer med emner der er relevante for klassen Har trivsel som fokus Kan på eget eller forældregruppens initiativ bringe emner op til debat, men er en apolitisk og neutral rolle Kan være en sparringspartner for kontaktlæreren (på lærerens initiativ) Formidler af skolens værdier og principper, som bestyrelsens forlængede arm i klasserne Talerør fra klassen til skolebestyrelsen, kan være forældrenes talsperson Klassens forældre Kontakt-lærer(e) Kontakt-forældre Skole-bestyrelse Indgår i dialog med skolen om emner, der er vigtige for forældrene, det sker gennem kontakt til skolebestyrelsen og på mindst et årligt møde mellem alle kontaktforældre og skolebestyrelsen Klassen kan afgøre om man ønsker en eller to kontaktforældre (det kan for eksempel være en blandt pige-forældrene og en blandt drenge-forældrene) Vi skal finde balancen: hvis rollen bliver for stor, risikerer vi at kontaktforældrene melder fra igen – bliver den for lille, risikerer vi at den mister betydning. Så en del af rollen er at udvikle rollen og finde den rette balance

Kontaktforældre er én af klassens roller Kontaktforældre(ren) Som defineret i dette dokument Kan indgå i et forældreråd, hvis klassen vælger at have et, alternativt være en del af aktivitetsgruppen Aktivitets- eller arrangementsgruppen De forældre der arrangerer sociale arrangementer for klassen, både for elever og forældre (sammen og hver for sig) – bør være minimum fire, mødre og fædre, pige- og drengeforældre Netværks- eller trivselsgruppe Arrangerer og sætter rammerne for elevernes lege- eller netværksgrupper (i samarbejde med kontaktlæreren) Er det efter skole, i weekenden, med eller uden mad, et eller to forældrepar Sørger for at de aftalte rammer overholdes og at grupperne finder sted Byder nye forældre velkommen Bør være minimum to forældre