Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation Frikommuneforsøget Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation FREJ
Hvad er målet med frikommuneforsøget, hvem samarbejder vi med og hvornår starter det? Det overordnede formål med frikommunefrikommuneforsøget er at øge trivslen blandt udsatte børn og unge i Ikast-Brande Kommune Færre regler på det sociale område (socialrådgiveren), en ny form for underretninger, hurtigere indsats, mere involvering af barnet/ den unge, familien og det private og professionelle netværk Frikommuneforsøget foregår i et tæt samarbejde med Guldborgsund og Gladsaxe Kommune. Frikommuneforsøget evalueres løbende af VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Forsøget påbegyndes den 1. Maj 2018 og afsluttes den 30. August 2020. Frej
Sammenhæng til frikommuneforsøget Birgitte – beskrivelse af hvor vi snakker nu Undersøgelse af den aktuelle praksis
Baggrund for frikommuneforsøget Færre lovkrav til socialrådgiveren Hurtigere indsats og hyppigere opfølgninger Øget involvering af barnet/den unge og familie Øget inddragelse af det private såvel som det professionelle netværk Fælles sprog, en fælles forståelse og fælles begrebsapparat, styrke resiliens. FREJ Færre genunderretninger som en gevinst på de hyppigere opfølgninger Deltagerne er det professionelle netværk 5 minutter Øget trivsel
Hvilken betydning får frikommuneforsøget for mit arbejde? Hvis man er bekymret for et barn eller ung skal man underrette Familierådgivningen Det nye er: at man skal ikke længere udforme en skriftlig underretning, men i stedet booke et underretningsmøde gennem Outlook Møderne ligger fast på tre ugedage: - tirsdag i Ikast rådhus 9-15.30 - torsdag i Brande Administrationsbygning 13-17 - fredag i Nørre Snede 9-13 Mere nærvær og kontakt med familierne – der hvor de er. Fortæl om den simuleringsdag (Hvordan var det at afprøve) – det er vi vandt til som ledere – altid ringe og spørge 5 min
Ny guide til underretninger vedr. børn og unge Ikast-Brande Kommune Hvis du er bekymret for et barn eller ung og de forebyggende tiltag, der har været i gang, ikke har haft den ønskede effekt, så er første skridt at inddrage familien i dette. Du kan fx mødes med forældrene og dele din bekymring for barnet/ den unge. Find den måde at formidle din bekymring på som passer til din praksis Når du har inddraget forældrene i din bekymring, er det vigtigt at motivere forældrene til at deltage i et underretningsmøde. Bookning af underretningsmøde foregår via Outlooksystemet – hvem og hvordan det foregår afstemmes i forhold til din praksis Barnet/ den unge skal deltage på underretningsmødet Skriftlig underretning hvis forældrene ikke ønsker at samarbejde Vigtig: Hvis der er tale om vold eller seksuelle overgreb mod barnet eller den unge, hvor mistanken retter sig mod forældrene, skal du straks kontakte Familierådgivningen – uden af inddrage forældrene først 2-3 min - Birgitte
Underretningsmødet – roller og forventninger Det nye er: Brande, Ikast og Nørre Snede - lokalområdet Nye roller forud for underretningsmødet – motivation af forældre Den professionelles rolle på underretningsmødet Medbringe de aktuelle systematiske data som ligger til grund for bekymringen f.eks.: trivselsundersøgelser, fraværsdata samt konkrete observationer omkring den bekymrende adfærd eller forhold omkring barnet Birgitte 12
Involvering af barnet/ den unge FREJ
Involvering af barnet – Hvorfor giver det mening at øge involvering og inddragelse af barnet ? Forsøgets intension er at øge involvering af barnet/ den unge og derfor skal de i udgangspunkt deltage på underretnings- og netværksmøder – hvis forældrene og barnet/ den unge har et ønske om det Børn og unge er eksperter i deres eget liv, og de skal inddrages i beslutninger der vedrører dem. For kun ved at lytte til deres stemme, kan vi voksne blive klogere og vælge det, der er bedst for barnet ”Børn skal opleve, at de kan hjælpe sig selv og andre børn gennem deres mod til at åbne op og fortælle deres historie – det er empowerment” (Børnerådet 2014). ”Tavshed kan føre til at barnet eller den unge får forstærket sin følelse af, at være anderledes og følelsen af, at der er noget galt med det. Hvis et barn ikke får talt om dets oplevelse og følelser kan det føre til skam og skyld hos barnet” (Børnerådet 2014). Vi skal turde tale højt om den virkelighed som de udsatte børn og unge befinder sig i – også når de er til stede FREJ Kan godt være sund 10-15 min. Frej tager forklaringen og Birgitte styrer processen
Involvering af barnet – Hvorfor giver det mening at øge involvering og inddragelse af barnet Det skaber tryghed for barnet/ den unge når det ved at de voksne omkring det samarbejder om at løse udfordringerne Når barnet/ den unge deltager på møder bliver de øvrige deltagere opmærksomme på at holde fokus på konteksten For at skabe tryghed har barnet/ den unge har mulighed for at medbringe en bisidder, Ipad, høretelefoner og der kan forud for mødet laves aftaler med barnet omkring dets deltagelse Socialrådgiveren har ansvaret for at skabe en tryg og sikker ramme på møderne – tilpasset alder og modenhed for barnet/ den unge Vi har alle sammen et fælles ansvar for at skabe et møde som barnet/ den unge kan være deltagende i FREJ
Signs of Safety – rammen for mødet FREJ Hvorfor Signs of Safety? Hvordan bruges det? Hvorfor skalering – hvordan skalering
Møder med familien og barnet/den unge Tidsramme ift. sagsgang Fra 1.5 2018 Uge 1 Uge 1-3 Uge max 3 Uge max. 6 Uge max 12 Uge max 24 Aktivitet Underretnings- mødet 24. timers vurdering Drøftelse med barn/ung vedr. inddragelses-form Netværks-møde Foranstalt-ning opfølgning
Case arbejde Læs guiden til underretningsmødet, roller og forventninger og vælg en af de 2 cases, der er relevant for jeres arbejdsområde: Afprøv underretningsguiden på jeres case Hvordan vil I iscenesætte bookning af underretningsmødet i praksis? Hvad skal der være særlig opmærksomhed på i denne nye praksis? 20-25 minutter
Opsamling - Hvilke pointer tager jeg med herfra? - Hvad skal jeg være særlig opmærksom på i min fremtidige praksis?
Spørgsmål og feed back Undren/spørgsmål/svar – skriv, ring: FAQ Feed back: Frej Andersen, frand@ikast-brande.dk eller Birgitte Rønnow, biron@ikast-brande.dk