Tillidsdagsordenen i Københavns Kommune Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Det er en politiske bestilling! Budgetaftalen for 2013: ”I Københavns Kommune har vi sat en tillidsdagsorden, som skal give alle medarbejdere de bedste forudsætninger for at bruge deres faglighed. Unødig kontrol erstattes med klare mål, dialog og tillid til, at medarbejderne selv kan vurdere og prioritere indsatsen i hverdagen.” og ”København vil fortsætte arbejdet med analyser af kommunens enhedspriser og produktivitet samt barrierer for de ansattes tid til kerneydelsen, herunder uhensigtsmæssige arbejdsgange, mangelfulde styringsredskaber og unødige administrative opgaver på det decentrale niveau.”
Styring i tillidsdagsordenen 17. januar 2019 Styring i tillidsdagsordenen Tillid er ikke fravær af styring, men en anden slags styring Forenklinger i modeller og administrative procedurer. Ex. BUM-model på plejehjem og besøgspakker i hjemmeplejen Færre og mere overordnede mål Anderledes måder at dokumentere effekt på Fællesskab om nye samarbejdsmetoder for udvikling og implementering af ydelser/opgaver
Tre spor i tillidsdagsordenen Ændrede rammer Styring Ledelse Medar-bejderne Mere tid til borgeren Fagligt råderum Gode lokale beslutninger til gavn for borgerne
5 ledelsesambitioner i tillidsdagsordenen 17. januar 2019 5 ledelsesambitioner i tillidsdagsordenen Vi skal styrke styrings- og ledelsesdialogen mellem alle niveauer i forvaltningen Vi skal som ledere være åbne og troværdige Vi skal sikre at medarbejderne er i stand til at udfylde det faglige råderum Vi skal skabe bedre rammevilkår for vores decentrale enheder Vi skal skabe en mere lærende og udviklende kultur
Vi skal dele kompleksitet – ikke forskyde kompleksitet til yderste led 1. Vi skal styrke styrings- og ledelsesdialogen mellem alle niveauer i forvaltningen Medarbejder Borger Institutioner Område Forvaltning Udvalg Vi skal dele kompleksitet – ikke forskyde kompleksitet til yderste led
2. Vi skal som ledere være åbne og troværdige Åbenhed om balancer og troværdighed i beslutninger og ledelsesstil
3. Vi skal sikre at medarbejderne er i stand til at udfylde det faglige råderum Den enkelte medarbejder skal aktivt bringe sin faglighed i spil og komme med egne vurderinger og beslutninger til gavn for borgerne Kræver at lederen skaber fagligt udviklende miljøer og rammesætter opgaverne
4. Vi skal skabe bedre ramme- vilkår for decentrale enheder Centralforvaltningen har en særlig rolle i at støtte enhederne i deres arbejde. Vi skal skabe bedre ledelsesrum ved at mindske administrative processer Vi skal se på om vi kan slanke de lokale regler og procedure
5. Vi skal skabe en mere lærende og udviklende kultur Kultur der understøtter nye ideer, hvor vi tør at udfordre og forstyrre hinanden – for derigennem at udvikle nye ideer
Samarbejdet i MED-organisationen Åbenhed Være med på de strategiske overvejelser og komme med indspark Indflydelse i budgetprocessen Ansvar Konstruktiv dialog