Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tillidsdagsordenen i Københavns Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tillidsdagsordenen i Københavns Kommune"— Præsentationens transcript:

1 Tillidsdagsordenen i Københavns Kommune
Lise Rasmussen // Økonomiforvaltningen Center for Økonomi OAO / FTF d. 28. oktober 2013

2 Historik Budget 2012 Budget 2013 BR-møde d. 23. maj 2013 Budget 2014
Historik Budget 2012 Første hensigtserklæring om afbureaukratisering og forsøg med frisættelse af institutioner Budget 2013 ”I Københavns Kommune har vi sat en tillidsdagsorden, som skal give alle medarbejdere de bedste forudsætninger for at bruge deres faglighed. Unødvendig kontrol erstattes med klare mål, dialog og tillid til, at medarbejderne selv kan vurdere og prioritere indsatsen i hverdagen.” Aftale om afholdelse af konference og udarbejdelse af kodeks BR-møde d. 23. maj 2013 Endeligt kodeks tiltrådt Afskaffelse af 9 krav Stor politisk opbakning og tilsagn om det videre arbejde Budget 2014 ” Parterne er enige om, at tillidsdagsordenen fortsat skal prioriteres højt og at arbejdet med implementeringen af ledelsesreformen forankres i forvaltningerne.”

3 Hvad vil vi gerne opnå? Fjerne barrierer for medarbejdernes tid til kerneydelsen og øge arbejdsglæden gennem mere fokus på tillid, faglighed og afskaffelse af uhensigtsmæssige arbejdsgange. Identificere potentialer og konkrete cases, der kan øge kvaliteten i kerneydelserne og/eller bidrage til effektiviseringer. Øge gennemsigtigheden i udgifts- og serviceniveauet overfor politikerne. Bruge pejlemærker og indikatorer i stedet for detailstyring.

4 Formålet med tillidsdagsordenen
Formålet med tillidsdagsordenen Tillid Produkti-vitet Frisæt-telse Transak-tionsom kostninger Medarbej-dertilfreds hed Afbureau-kratisering Regel-sanering Faglighed

5 Hvad har vi allerede gjort
Hvad har vi allerede gjort Kodeks Arbejdstidsanalyse / ”Hvid tid” Uddannelse af ledere (LUP) Afskaffelse af krav Udvidelse af tillidsrummet ”Politikerne har mod til at slippe detailregulering – i stedet skal så stort et handlerum som muligt stå frit for, at ledere og medarbejdere kan udøve deres faglighed” - Kodeks for tillidsbaseret ledelse BR godkendte d. 23. maj det af ØKF udarbejdede kodeks Første del af analysen er færdiggjort og et overblik over indsatsområder og lokalaftaler er blevet tilvejebragt. Tillidsbaseret ledelse er obligatorisk på LUP samt Diplomuddannelsen i Ledelse (Metropol) Forvaltningerne har d. 16. august 2013 indmeldt en række nye krav mhp. afskaffelse 7-dir har godkendt, at forvaltningerne arbejder videre med at oversætte kodekset i en forvaltningsmæssig kontekst, således at der gives yderligere plads til udvikling af den faglige kvalitet i udførelsen af kerneopgaverne

6 Hvad mangler vi? Oversættelse af kodeks
Hvad mangler vi? Oversættelse af kodeks Udvidelse af tillidsrummet Fastlægge pejlemærker (frem for kontrol) Afskaffelse af krav (videre forløb) Forenkling af planer og strategier Udvikling af værktøjer og metoder til lokalt brug Min Lederside (fælles målstyringskoncept) Frisættelse af institutioner Det videre arbejde er forankret i fagudvalgene På baggrund af forvaltningernes indberetninger vil ØU og BR tage stilling til yderligere afskaffelse af krav i efteråret 7-dir tager stilling til den videre proces ifm forenkling af planer og strategier i efteråret. Samarbejde med OAO om udvikling af værktøjer (forankret under Frisættelse af institutioner) Min Lederside skal fortsat udvikles

7 Frisættelse af institutioner
Frisættelse af institutioner Der er nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af ØKF, BUF, SUF, SOF og KFF. Det er intentionen, at der frigives mere tid til kerneydelsen, at der genereres nye metoder til at løse opgaverne på, samt at det faglige rum udvides. Herunder er nedenstående tiltag drøftet: Opstartsseminar for de involverede institutioner Afvikling af workshops med udvikling af redskaber til fremme af innovationstænkning og reduktion af vanetænkning Afprøvning af innovative tekniske løsninger ”Hvad nytter det, at vi fjerner regler med en pincet, når der samtidig smides på med en skovl?” Margrethe Vestager

8 Frisættelse af institutioner (fortsat)
Frisættelse af institutioner (fortsat) Etablering af en ”Idéklinik”, hvor positive erfaringer opsamles og udbredes i resten af kommunen Udvikling af operationaliserbare ”cost/benefit” værktøjer til brug for konsekvensvurdering af indførsel/afvikling af regler og kontrolforanstaltninger Tiltag der nedbryder tillidsbarrieren mellem forvaltningen og de lokale institutioner og fremmer hele organisationens evne til at arbejde innovativt Tilbundsgående ekstern evaluering af forsøget

9 Samarbejde med OAO, Økonomi- og Indenrigsministeriet og MindLab
Samarbejde med OAO, Økonomi- og Indenrigsministeriet og MindLab Ét enkelt center fra SOF er blevet udvalgt som styringslaboratorium og skal forsøge at operationalisere flere af de 7 principper for modernisering af den offentlige sektor gennem følgende tiltag: Skabe lokalt handlerum Aktivt inddrage borgere og andre interessenter Systematisk arbejde med effektmåling – hvad virker? Styrke medarbejdere og lederes evne til at fremme innovation i opgaveløsningen Forsøget starter 1. januar 2014

10 Paradigmeskiftet Hvad kræver arbejdsgiveren af sine ledere og medarbejdere i fremtiden som ikke kræves i dag? Bliver det nemmere eller sværere? Hvad bliver tillidsrepræsentantens rolle? Hvordan ageres der i et landskab, der er præget af omskiftelige politiske vinde og vekslende rammebetingelser? Findes der en ”one-size-fits-all” løsning?


Download ppt "Tillidsdagsordenen i Københavns Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google