MUNDTLIG FREMSTILLING

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Advertisements

MUNDTLIG FREMSTILLING
Mundtlig fremlæggelse
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
(før), Under og efter læsning
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Opgave: Webside analyse
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
S1.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
OSO opgaven på Midtjysk
Faglig inspiration til erhvervsuddannelserne i faget Dansk
Forberedelse til eksamen
Notatteknik.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
ペチャクチャ [,pe’tjak,sja] Af Kim Bruun
Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Karl Henrik Flyums model
projekt eller lignende
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Videnskabeligt projekt
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Videnskabeligt projekt
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
En introduktion af Otto
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Ambassadør for udsatte børn og unge
AF Mads Korsgaard Poulsen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

MUNDTLIG FREMSTILLING Teknikker og krav til mundtlig fremstilling

Tjeklisten (til inden du starter) Tales der højt og tydeligt nok? Er tempoet passende? Øjenkontakt med klassen og læreren? Understøtter kropssproget budskabet? Er der hensigtsmæssig anvendelse af hjælpemidler (tavle, power point, etc)? Er der ordentlig sammenhæng i fremlæggelsen? (husk at det er en god ide, hvis du bruger PowerPoint, at have et indledende dias, med en disposition over din fremlæggelse). Er argumentation og dokumentation i orden? Er konklusionen og pointerne tydelige nok?

Den informerende del Start med at informer: giv indsigt i emnet, uden at spilde tiden Sørg for at du gør emnet forståeligt, det kræver dog at du først skal gøre dig nogle overvejelser omkring dette: - hvad er svært og kræver særlig forklaring? - hvor vil det være godt med eksempler osv. osv. Kort sagt, du skal før et oplæg overveje nøje, hvordan du formidler dit indhold, således at tilhørerne kan forstå og bruge den viden, du giver dem.

Skab troværdighed omkring det du siger, det kan bl. a Skab troværdighed omkring det du siger, det kan bl.a. ske ved at du bruger dokumentation. Du skal beskrive og vurdere det arbejde, du har lavet. Dine tilhørere forstår nemlig slet ikke din vurdering, hvis de ikke har fået indsigt i det, du har lavet. Og de får slet ikke noget ud af din fremlæggelse, hvis de ikke hører din vurdering af det, du har lavet. Beskriv din fremgangsmåde, fortæl om både målet med fremlæggelsen og metoden du har valgt. Det behøver ikke at tage lang tid at beskrive, hvordan du har arbejdet. Tilhørerne skal jo ikke kende alle detaljer, men blot have et indtryk af forløbet.

Den vurderende og analyserende del Sørg for at være vurderende og analyserende – det handler ikke om bare at kunne genfortælle. I din fremstilling skal tilhørerne kunne se at du går ind og tager stilling til emnet, at du behandler det. Husk at redegøre for hvorfor du netop tror, tænker, mener og siger, som du gør… Hav din argumentation i orden!

Afrunding Sammenfat hvad du nåede frem til: - Hvilke konklusioner har du draget? Og ikke mindst hvilke nye spørgsmål rejser det? - Sætter din nye viden tingene i et andet perspektiv?