Interkulturel Erhvervskommunikation ikek 6 Markedskommunikation KU 2015
ikek 6 Markedskommunikation Opgave: Skitsér en canvas-model af en virksomhed efter eget valg Hvilken rolle kan en humanist indtage i canvasmodellen? Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Er det rigtigt, at bl.a. Coca Cola og Nestlé opfatter deres marked som et globalt massemarked? Kommentér bl.a. http://www.coca-cola.dk/ http://www.nestle.dk/aboutus/Pages/omnestle.aspx Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation De tre grundelementer (Marketingsstrategi) Segmentering>målgruppevalg>produktpositionering Produktpositionering defineres af marketingmikset: Produkt, Price, Placement, Promotion Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Hvilken markedet/markeder opererer din virksomhed på? BTB BTC BTG … Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Hvilken markedet/markeder opererer din virksomhed på? BTB BTC BTG … Kan livsstil, holdninger og interesser mv. spiller en rolle også på B2B markedet? (Se figur 6.1 s. 90) Illustration 6.1; Minerva modellens violette segments livsstil Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Sammenlign GallupKompas’ og Minerva modellens koordinater fra modul 2 y: traditionel/moderne for begge X: Fællesskab/Individ for GallupKompas, Pragmatisme/Idealisme for Minerva (bemærk, at x-aksen kan siges at være spejlvendt) Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Find eksempler på de i figur 6.6 nævnte markedsstrategier; udifferentieret, differentieret og koncentreret stategi Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Kan man tænke sig andre positioneringsstrategier end de i figur 6.7 nævnte? F.eks. Oprindelsesland; lurmærket, dannebrog m.m. Hvornår bliver repositionering en nødvendighed? Vigende omsætning (reaktiv tilgang) Men kan også være en løbende dynamisk proces som ændret produktpalette, ændrede målgrupper eller ændrede perception, livsfaser m.m, med andre ord virksomhedens løbende innovation og tilpasning til makroøkonomiske forhold. Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Målgruppevalg og positionering; selvvalgt virksomhed Skitsér en virksomhedens målgruppevalg og positionering. Har de ændrede livsfaser betydning for virksomheden? Hvilken rolle (om nogen) spiller den politiske og den situide forbruger for virksomheden? Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Find tre aktuelle eksempler på henholdsvis transmissions-, interaktions- og viral kommunikation indenfor en selvvalgt branche. Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Analysér jeres virksomhed ud fra de 4 C’ere Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Analysér de vigtigste politiske, økonomiske, sociokulturelle og teknologiske faktorer der påvirker en selvvalgt virksomhed. Undersøg derefter, om, og i givet fald hvordan, de digitale medier har betydning for virksomhedens omverden. Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation Gruppeopgaver. Kommentér McDonalds’ reportage på side 106 Argumentér for den digitale indfødtes styrker og svagheder på arbejdsmarkedet Hvilken digital archetype er du? Hvordan er jeres virksomheds målgruppe sammensat? Forventes det, at denne sammensætning vil ændres? Hvilken betydning bør det have for jeres valg af promotionmiks? Opsamling fra modul 5 Massekommunikation Grundelementer BTB/BTC Livsstilsegmentering Målgruppevalg Positioneringstrategi Livsfaser Den situide forbruger Virksomheden i det digitale samfund Kommunikations-modeller De 4 C’ere PEST modellen De digitale archetyper Gruppeopgave 12. januar 2019 ikek 6 Markedskommunikation