Demokrati og medborgerskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Advertisements

Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Waste identification tool Læringsnettverk for ledelse af patientsikkerhet d. 5. november 2013.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
UPV i Horsens Kommune Naturlig forlængelse af ny lovgivning for UPV Ønske om – ensartet praksis i kommunen – italesættelse af vurderingsparametrene – bedre.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Udarbejdet af Frede, Per, May, Majbrit og Lone 1 Dataindsamling Kvantitativ og kvalitativ metoder.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Forslag fra arbejdsgrupperne
Den åbne innovative folkeskole
Fordybelse i et projekt
ORGANISATION workshop
Studieretningsprojektet
Forløb i samfundsfag.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Faglig inspiration til erhvervsuddannelserne i faget Dansk
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Portfolio IT B.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Anerkendende pædagogik
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Informationssøgningskursus i sprogligt og kulturelt område Studieområdet del Maj
Digitalisering i gymnasiet set fra elevers perspektiv
Præsentationsportfolio
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Vejledning i validering
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Fake news, research og kildekritik
Innovation i humanistiske fag
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Danmarkspanel uge
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Demokrati og medborgerskab Med fokus på integration SO. November 2017 H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg Udarbejdet af Hanne Heimbürger, Luca Dalum og Louise Daugaard Madsen

H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg Mål for forløbet På oplyst grundlag kan I formulere for jer selv, hvad det vil sige at være integreret I har overvejet, hvordan Danmarks integrationspolitik burde være I forstår ideologiske og pragmatiske holdninger til integration; I ved, hvordan man kan bruge data om befolkningens holdning til integration til at tilpasse politiske udmelding specifikke segmenter; I forstår koblingen mellem integration og den enkeltes identitet Henvis til de faglige og SO-faglige mål i forløbsbeskrivelsen H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg Kort om forløbet Først undersøger vi lokalpolitikeres holdning til integration, laver en sagprosaanalyse af et partsindlæg og afslutter med en tale om egen holdning til integration. Efter forløbet revurderer I denne tale og genafleverer den. Derefter præsenteres I for en række samfundsfaglige begreber om integration, og konkrete integrationsinitiativer kobles til ideologiske standpunkter. I analyserer data om befolkningens holdning til konkrete integrationspolitiske forslag, og dataene bruges til at segmentere befolkningen ud fra deres integrationspolitiske standpunkt. Derefter følger et 18-timer langt projektarbejde, hvor I udvikler et eller flere konkrete integrationspolitiske forslag, som skal kommunikeres til det relevante segment i kom-it. H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

SO-forløbet forbinder fagene Informationssøgning. Fra teori til anvendelse Analyse af taler selv holde taler fremlægge kommunikationsstrategi Undersøge målgruppeprofiler. Nudge jeres integrationspolitik Henvis til ugeskemaet H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

Spørgsmål vi vil have svar på Integrationspolitik på fem områder: Hvordan får vi indvandrerne ind på arbejdsmarkedet? Boligpolitik: Hvad kan man gøre for at fordele indvandrerne? Hvad betyder fordelingen af elever på skoler for integrationen? Hvordan får vi standset bandekrige? Sprogpolitik: Hvordan sørger vi for, at indvandrerne lærer dansk, så de kan deltage i samfundet og på arbejdsmarkedet? H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

Politisk kommunikation Kommunikation til forskellige målgrupper: I skal overveje valg af medie og kommunikationsform Nudging: Jeg vil overbevise denne målgruppe – hvordan gør jeg det? Jeg har denne holdning – hvem kan jeg overbevise? H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg Produkter Politisk tale om jeres holdning til integration – Justeres og forbedres efter ugen Kampagnehjemmeside til defineret målgruppe Kommunikationsstrategi: Grafisk visualisering af integrationsproces Tidsfrister og evalueringskriterier og krav i forløbsplan H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

Eksempel på en god struktur for fremlæggelse Tid Indhold 1:00 Forklar jeres integrationspolitiske ståsted. Brug samfundsfaglige begreber 0:45 Forklar hvem jeres målgruppe er, og hvordan I har valgt målgruppen 1:15 Forklar jeres kommunikationsstrategi. Hvordan vil I kommunikere til målgruppen? 3:30 Fremvis jeres produkter. Beskriv hvorfor I har gjort, som I gjorde. Forklar konkret, hvad I har gjort for at tilpasse produktet til målgruppen. 1:30 Diskuter, hvordan man kan forbedre produkterne 2:00 Diskuter, hvorfor I tror at jeres integrationspolitik vil virke, og kom ind på, hvorfor I tror målgruppen vil være enig i jeres påstande. Tid til spørgsmål og diskussion Hvordan skal eleverne prioritere deres indsats H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

Informationssøgning og taleskrivning Dansk Udarbejdet af Hanne Heimbürger, Luca Dalum, Claus Sjørslev Madsen og Louise Daugaard Madsen

H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg Informationssøgning To og to: Hvordan kommer jeg i gang med at søge? Hvordan får jeg de bedste søgeresultater? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan finde det, jeg leder efter? Hvordan orienterer jeg mig hurtigt i en tekst? Hvordan afgør jeg, om kilden er troværdig? Samlet gennemgang af jeres forforståelse af søgeprocessen Omarbejdes evt efter hvad eleverne har haft før i kom/it og samf H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg Videndeling 5 grupper arbejder med hver deres materiale. Matrixgrupper med videndeling og revision af forforståelse Bibliotek.dk lærer informationssøgning i små videoer Carsten Rosenkrantz, Infomedia om simpel søgning Avanceret søgning i Infomedia Trin 1 om kildekritik fra studieportalen.dk Rigsarkivets film om kildekritik https://www.emu.dk/modul/l%C3%A6r-informationss%C3%B8gning-og-kildekritik-gymnasieelever-og-kursister H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

Informationssøgning i praksis Tre og tre: Hvad mener lokalpolitikerne? I undersøger hvilken holdning forskellige lokalpolitikere har til integration. Krav: Mindst 4 fra Frederiksberg og København. I skal redegøre for søgeproces og kildekritiske overvejelser. I tilfældigt sammensatte elevgrupper: Hvad har I hver især fundet frem til? Hvordan frem vi frem til det? Hvad kan vi konkludere på bagrund af vores undersøgelse? (mener politikere fra fx samme parti det samme?) H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg

H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg Lektie: ”Alle snakker om integration, men ingen aner, hvad det betyder” Arbejdsspørgsmål: Hvem siger hvad til hvem med hvilket formål? Hvornår kan en person med anden etnisk oprindelse egentlig siges at være integreret? Hvad kan være problemet med, at hver politiker og hvert politisk parti har deres egen definition af integration? Hvilke eksempler på forskellighed nævner Shadman Salih i teksten? Er det at være en god borger det samme som at være integreret, og hvis man er integreret, betyder det så, at man er en god borger? Diskuter: ”Jeg er nødt til at arbejde hårdere end etnisk danske borgere. For i modsætning til dem kan alt ved min opførsel, alt hvad der foregår omkring mig, kobles sammen med min integrationsproces. Lektie: https://www.information.dk/debat/2016/01/snakker-integration-ingen-aner-betyder H C Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg