Ændring i praktikmål 6 for SSH

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Advertisements

Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Talentdefinition og praksis…
”Find talentet” - introduktion
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Velkommen til Campus Roskilde
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Feedback Manual.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Projekt have (blivende projekt) Talentelever – Tegningsmateriale – Materiale Beregning – Opmåling/afsætning – Udvælgelse af projekt De andre elever – Tegningsmateriale.
Tillykke, du er et talent!
Talentinternat modul 1.. Talentdefinition og udvikling Vi har som mål, at lave en dynamisk definition af talent, som kan hjælpe både virksomheder og erhvervsskoler.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Talentvejen Tietgenskolen. Hvorfor et talentprojekt? Talentudvikling på erhvervsskoler er stadig relativ ny 95% målsætning – nedprioritering af talenter.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Kodeks for offentlig topledelse
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Produktudvikling Talentvejen Opgaven skal udfylde følgende karakteristika Social kompetencer ViljeEngagement Nysgerrighed InnovativOverblik.
Vilje, Engagement, Nysgerrighed, Innovativ. Overblik, Social Kompetent Mad til mennesker Talenttræning.
Den lærende organisation
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Inklusion og inkluderende processer
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Bedømmelse og karakterer
Almen Didaktik Indhold og form
Tillykke, du er et talent!
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Temadag 2018.
Talentudvikling SOSU elever.
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Sundhed I den pædagogisk praksis
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

Ændring i praktikmål 6 for SSH Eleven kan med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens Værktøjer til tidlig opsporing arbejde sygdomsforebyggende herunder observere ændringer i en borgers fysiske, psykiske og sociale sundhedstilstand samt reagere hensigtsmæssigt herpå. https://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/folkesygdomme/kronisk-sygdom/den-aeldre-medicinske-patient/vaerktoejer-til-tidlig-opsporing januar 2019

Talentudvikling SOSU elever

Fem opgaver i forhold til talentudvikling Udvikle en fælles forståelse af talent-begrebet. Identificere og udvælge de talentfulde elever. Udvikle relevante læringsaktiviteter. Udvikle lærer- og vejlederrollen. Hvordan evaluere og bedømme talent? Ikke komme ind på de sidste to emner. januar 2019

Hvad er et erhvervsfagligt talent på erhvervsuddannelserne? En kompetent adfærd udtrykt ved, at personen mestre sit fag. Personen kan tilegne sig flere faglige kompetencer og samtidig udvikle disse. Fagligt kompetent adfærd understøttes af: En socialt kompetent væremåde Kreativitet Evnen til at reflektere At have overblik Erhvervsfagligt talent er knyttet til praksis – og ikke blot de enkelte fag i (skole-)uddannelsen. januar 2019

Karakteristika ved erhvervsfaglige talenter Vilje Engagement Nysgerrighed Social kompetent Innovativ Overblik Rapport: Talentvejen, 2013 Begynder Rutineret Avanceret Ekspert Fokus på personlige kompetencer! = evnen til at agere i og udvikle praksis. januar 2019

Ekspert Kan løse komplekse arbejdsopgaver Kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer Kan bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst Har overblik Deltager i arbejdspladsens innovative processer Kan målrettet planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres Kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser Kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge januar 2019

Hvordan spotte talenterne? Ved ansættelsessamtale. Samtale med interesserede elever. Test. Lærere spotter egnede elever. Lærere spotter egnede elever – fra GF til hovedforløb januar 2019

Hvordan stimuleres erhvervsfagligt talent? Undervisningen/praktikvejledningen skal være Praksisnær Anvendelsesorienteret Tværfaglig Helhedsorienteret Problemløsende Differentieret Fagligt og socialt fællesskab januar 2019

Kreativitet og erhvervsfagligt talent Det kreative element i erhvervsfagligheden bygger på Fordybelse i traditioner og fag. ”Fuskeri” og eksperimenterende læring. Modstand fra det ”materiale”, man arbejder med. Prof. Lene Tanggaard, 2011 januar 2019

Talentudvikling - hvad kan vi gøre? Som igangsættende spørgsmål kan man som ’fag’ spørge hinanden om: • Hvad er værdifuld mestring i vores fag? • Hvad trækker vi frem, når vi skal beskrive den rigtig dygtige fagperson? • Hvilke faglige normer og værdier er fremherskende i vores fag og vigtige for dets udøvelse? Både alment for faget og specifikt for praktikstedet. januar 2019