Ændring i praktikmål 6 for SSH Eleven kan med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens Værktøjer til tidlig opsporing arbejde sygdomsforebyggende herunder observere ændringer i en borgers fysiske, psykiske og sociale sundhedstilstand samt reagere hensigtsmæssigt herpå. https://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/folkesygdomme/kronisk-sygdom/den-aeldre-medicinske-patient/vaerktoejer-til-tidlig-opsporing januar 2019
Talentudvikling SOSU elever
Fem opgaver i forhold til talentudvikling Udvikle en fælles forståelse af talent-begrebet. Identificere og udvælge de talentfulde elever. Udvikle relevante læringsaktiviteter. Udvikle lærer- og vejlederrollen. Hvordan evaluere og bedømme talent? Ikke komme ind på de sidste to emner. januar 2019
Hvad er et erhvervsfagligt talent på erhvervsuddannelserne? En kompetent adfærd udtrykt ved, at personen mestre sit fag. Personen kan tilegne sig flere faglige kompetencer og samtidig udvikle disse. Fagligt kompetent adfærd understøttes af: En socialt kompetent væremåde Kreativitet Evnen til at reflektere At have overblik Erhvervsfagligt talent er knyttet til praksis – og ikke blot de enkelte fag i (skole-)uddannelsen. januar 2019
Karakteristika ved erhvervsfaglige talenter Vilje Engagement Nysgerrighed Social kompetent Innovativ Overblik Rapport: Talentvejen, 2013 Begynder Rutineret Avanceret Ekspert Fokus på personlige kompetencer! = evnen til at agere i og udvikle praksis. januar 2019
Ekspert Kan løse komplekse arbejdsopgaver Kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer Kan bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst Har overblik Deltager i arbejdspladsens innovative processer Kan målrettet planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres Kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser Kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge januar 2019
Hvordan spotte talenterne? Ved ansættelsessamtale. Samtale med interesserede elever. Test. Lærere spotter egnede elever. Lærere spotter egnede elever – fra GF til hovedforløb januar 2019
Hvordan stimuleres erhvervsfagligt talent? Undervisningen/praktikvejledningen skal være Praksisnær Anvendelsesorienteret Tværfaglig Helhedsorienteret Problemløsende Differentieret Fagligt og socialt fællesskab januar 2019
Kreativitet og erhvervsfagligt talent Det kreative element i erhvervsfagligheden bygger på Fordybelse i traditioner og fag. ”Fuskeri” og eksperimenterende læring. Modstand fra det ”materiale”, man arbejder med. Prof. Lene Tanggaard, 2011 januar 2019
Talentudvikling - hvad kan vi gøre? Som igangsættende spørgsmål kan man som ’fag’ spørge hinanden om: • Hvad er værdifuld mestring i vores fag? • Hvad trækker vi frem, når vi skal beskrive den rigtig dygtige fagperson? • Hvilke faglige normer og værdier er fremherskende i vores fag og vigtige for dets udøvelse? Både alment for faget og specifikt for praktikstedet. januar 2019