Den nye målbeskrivelse – et overblik
Fælles med den gamle målbeskrivelse To gange 6 måneders ansættelse Definerer minimumskravene for KBU-lægen Baseret på de 7 lægeroller Opbygget som en læringsramme for KBU-forløb Uddannelsesprogrammer og uddannelsesplaner fylder ”rammen” ud Obligatoriske kompetencevurderingsmetoder
Udvikling i den nye målbeskrivelse l ”Et helt ændret mindset” Åbnes op for flere muligheder i den nye målbeskrivelse Gælder ift. hvilke afdelinger der kan inddrages Gælder de beskrevne kompetencer, og hvor de kan opnås Kompetencerne ses nu i et bredere perspektiv, hvor hver enkel kompetence refererer til flere af de 7 lægeroller Lægen ”trækker” på flere af rollerne simultant i de daglige opgaver og funktioner
Udvikling i den nye målbeskrivelse ll Oversigt over kompetencer og tilhørende lægeroller 15 kompetencer i 2009-målbeskrivelsen, 16 kompetencer i 2016-målbeskrivelsen Lægerolle Medicinsk ekspert Kommunikator Samarbejder Leder/ administrator/ organisator Sundhedsfremmer Akademiker Professionel Mål- beskrivelse 2009 9 1 2016 13 12 8 2 5
Udvikling i den nye målbeskrivelse lll Mere fokus på organisatorisk forståelse og forløbsorienteret håndtering af patienter Kompetencevurderingsmetoderne er reviderede Der er nu udarbejdet forslag til kompetencevurderingsskemaer Skemaerne er ikke obligatoriske, så lokale skemaer kan fortsat anvendes De skal dog være strukturerede og anvende de angivne kompetencevurderingsmetoder
Eksempler på kompetencevurderingsskemaer
Deltagerinvolvering Brug 5 minutter på at gennemgå den nye målbeskrivelse, og find 3-5 ting der falder dig i øjnene Brug 5 minutter på at snakke med de nærmeste om de ting I hver især har bemærket 5 minutters opsamling i plenum