Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Interprofessionelle kompetencer og kompetencevurderinger IPLS 5

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Interprofessionelle kompetencer og kompetencevurderinger IPLS 5"— Præsentationens transcript:

1 Interprofessionelle kompetencer og kompetencevurderinger IPLS 5
Interprofessionelle kompetencer og kompetencevurderinger IPLS 5. december 2016

2 Bente Malling, MD, Phd, MHPE Leder af Pædagogisk udviklende funktion videreuddannelsesregion nord Center for sundhedsvidenskabelige uddannelser (CESU) health, aarhus universitetet

3 Udgangspunkt - speciallægeuddannelsen
Kompetencebegrebet Målstyret uddannelse Den gode læge – og lægerollerne Kompetencevurdering – og udviklingen Individuel eller interprofessionel kompetencevurdering – hvor skal vi hen?

4 kompetencebegrebet Kompetent – inkompetent
Binært begreb (Carr Saunders & Wilson, 1933) Behaviorisme – præstation; kompetence = adfærd (Watson, Skinner, Pavlov – start 1900-tallet) Gradueret – kompetent på flere niveauer Novice, avanceret begynder, kompetent, sikker (proficient), ekspert (Dreyfuss & Dreyfuss, 1980) Kognitiv kompetence - Læring via indsigt (Tolmann, midten af 1900-tallet) Generisk kompetence – ”Den fødte leder”

5 Kompetencebegrebet anno 2016
Kompetence = viden, færdigheder og holdning/attitude (SST, 2000) Konteksten har betydning (Erault, 1994) Evnen til hele tiden at lære nyt Viden bragt i anvendelse Dybden og bredden (Tanggaard, 2015) Måden jeg gør det på Det jeg gør Det jeg kan (Shumway & Harden 2003, modificeret)

6 Målstyret uddannelse og lægeroller
Mandala Symboliserer helhed Alle roller i spil Kerneydelsen i centrum ”det jeg kan” Interprofessionelle kompetencer ”det jeg gør” Professionalisme ”måden jeg gør det på”

7 Rollerne på godt og ondt
Fokus på andre roller end medicinsk ekspertfineret Atomisering af den ”gode læge” Målstyret uddannelse → Mål for alle rollerne, opdelt i roller Kompetencevurdering for alle mål Udvikle kompetencevurderingsmetoder (SST, 2013) Strukturerede observationer Helhedsvurderinger Retrospektive metoder Kompetencevurdering i forbindelse med simulationstræning Kan man vurdere rollerne? hver for sig?

8 Noget var nemmer end andet…….
Mål for adfærd var nemme – præstation, adfærd Korrekt operationsteknik Korrekt dosis medicin Kommunikation Mål for adfærd var også svære – interprofessionelle kompetencer Professionel opførsel overfor .. Samarbejde

9 Vi gik i gang med det ”nemme”….
Strukturerede observationer med tjeklister Konceptet var godt – observer, vurder og giv feedback Kan udføre – forskelligt niveau Kan/ kan ikke - √

10 Der mangler noget…. Man er ikke kommunikator den ene dag og samarbejder den næste…. Integration af rollerne til en helhed Helhedsvurderinger, global ratings, 360°’s feedback Rollerne er indbyrdes afhængige Kompetence er kontekstafhængig Arbejdssituationer frem for roller Mestring af arbejdssituationer

11 eksempel

12 vi arbejder os ind på det lidt sværere….
Interprofessionelle kompetencer Vurdering af kommunikation Vurdering af samarbejde ”Non-technical skills” Situationsbevidsthed, Beslutningstagen, Team-samarbejde, Lederskab m fl Teamsamarbejde Team performance scale

13 Eksempler på ANTS og TEAM scale

14 Vurdering af interprofessionelle kompetencer
Kompetencevurdering er pr definition en vurdering af individet På de forskellige kerneydelser På interprofessionelle kompetencer Vi har fortsat fokus på individet Man arbejder meget sjældent alene Samarbejdspartnere influerer på performance Fremme / hæmme

15 Vi har metoderne - men Giver det mening
at adskille interprofessionelle kompetencer fra kerneydelsen (medicinsk ekspert)? Giver det mere mening at vurdere hele arbejdssituationen? Har vi behov for at revurdere? Skal vi udvikle metoder til at vurdere hele teamet – eller holde os til kompetencevurdering af individet?

16 Vi har behov for at arbejde sammen
Tak for opmærksomheden

17


Download ppt "Interprofessionelle kompetencer og kompetencevurderinger IPLS 5"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google