Narrative perspektiver - på identitet og dialoger i efterskolen
Mål - at vi hjælpes ad med at svare på følgende spørgsmål Hvad er narrativ pædagogik? Hvordan kan narrativ pædagogik inspirere inklusionsarbejdet i Efterskolen?
Relevant - når vi nu ikke længere kan blive ved at tale og mødes på denne måde! Hvilke værdifulde positioner skaber vi for hinanden, unge og forældre i efterskolen?
Gruppelederkursus Ingelise Nordenhof 20-04-10 december 2018 Identitet muliggøres i de fortællingerne vi lever i - de som skaber og de som skabes Dominerende historier x = begivenheder X X x X x X X X x x x Her fortæller vi historien om billisten og kæder det sammen med punkt 5 i analysemodellen undtagelse www.nordenhof.com www.nordenhof.com 4
Fra tynde problemmættede fortællinger om individer til tykke fortællinger Det er pigerne, som er intrigante Det er Asta, der er introvert Det er Akbar i 8. klasse, der er doven og voldsom Det er ADHD-Kasper i 9. klasse – hvad skal der dog blive af ham? Det er forældrene, der er ligeglade med Nicolai Det er børn, der ikke er motiverede i skolen
Selvfortælling og -fortolkningsniveauer (Brinkman,2008) Samfundsmæssige selvbeskrivelser Refleksivt selvbillede Sociale institutioner og praksisiser Prærefleksiv selvfornemmelse 31. december 2018 Emnenavn
Narrative fokuspunkter At blive bevidst om egen definitionsmagt At lytte til de alternative fortællinger og engagementer At lytte til implicitte men fraværende At mindske problemet magt At hjælpe foretrukne fortællinger på vej – unikke hændelser At eksternalisere problemet At bekræfte andres oplevelser, værdier og færdigheder At stille sig til rådighed som person – resonans
Positionering og rammesætning af dialoger – det handler mere om relationer og positioner - end rationelle forklaringer og råd
Gruppedrøftelse Hvad har I hørt? Hvordan kan narrative ideer inspirere jeres arbejde med fortællinger og identitet i efterskolerne? Hvilke fortællinger, relationer og positioner kunne I arbejde med at ændre?