Samtale om folkeskolen i Ringsted Kommune
Velkommen
landsgennemsnittet – og vi skal Vi skal mindst op på landsgennemsnittet – og vi skal have alle elever med!
Mødets formål Hvad er styrkerne og svaghederne ved folkeskolen i Ringsted Kommune? Hvordan spiller vi hinanden gode i udviklingen af folkeskolen i Ringsted Kommune?
Børne- og Ungepolitikken At børnene og de unge udvikler sig til livsduelige medborgere der efter bedste evne kan tage vare på sig selv og bidrage til de fællesskaber de deltager i Dannelse skal i særlig grad gøre børnene og de unge i stand til at klare sig i tilværelsen og give dem indsigt og mod til at træffe personlige valg ud fra en sund dømmekraft Uddannelse skal have fokus på at gøre børnene og de unge kompetente til at klare sig i arbejdslivet
Folkeskolens styrker Rigtig mange elever har et godt fagligt niveau, når de forlader skolen. Den seneste kvalitetsrapport viser, at vi som kommune nærmer os landsgennemsnittet, når vi kigger på karaktererne ved folkeskolens afgangsprøver Elevernes trivsel er generelt også godt, her ligger vi omkring landsgennemsnittet Vi er blevet lidt bedre til at inkludere (94,5%) Vi har dygtige lærere og pædagoger - kompetencedækningen er over landsgennemsnittet
Folkeskolens udfordringer For mange elever får ikke 2 eller derover To-sprogede elever præsterer markant dårligere Ikke nok er i ungdomsuddannelse 15 måneder efter 9. klasse For mange forældre vælger friskoler/privatskoler fremfor folkeskolen
Politiske visioner Folkeskolen er det naturlige førstevalg for forældre og børn i Ringsted Kommune Folkeskolen opnår gode faglige resultater – præstationerne ligger mindst på landsgennemsnit Folkeskolen lykkes med inklusion til gavn for alle elever Folkeskolen understøtter at 95 % af alle unge gennemfører en ungdomsuddannelse Folkeskolen engagerer alle elever og alle forældre uanset udgangspunkt