Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Strategi-dage for redaktion, kursusudvalg, webmaster og bestyrelsen Kolding torsdag og fredag den 13/ Fagforum for Børnefysioterapi som specialebærende.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Kandidaten i klinisk praksis
Uddannelse til tværfaglighed
Lederudvikling.
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Tillid Temadag for AMIR
Kan omsorg accelereres?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Vibeke Lorentzen, Forskningslektor
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Kompetent til at støtte livet med kræft
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Hvordan ser det ud i dag?.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Hvordan udfordres evidensbaseret viden i den kliniske sygeplejepraksis
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
Uddannelsesrådet byder Velkommen Konference 26. maj 2010 Charlotte Simonÿ.
Dansk Sygeplejeselskab – 10 år’s jubilæum 2012 – Dokumentationsrådet fra 2004 – Uddannelsesrådet fra 2007 – Forskningsrådet fra 2008 – Center for kliniske.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Det stærke samarbejde - Relationernes betydning Virklund torsdag den 11. september.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
1 Mission BUC varetager hospitalsbaseret tværfaglig udredning og behandling af børn og unge fra 0-18 (21) år med psykisk sygdom og udviklingsforstyrrelse.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Kvalitet i uddannelsen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Klinisk Forskningsenhed
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
PRODUKTER – DEL 1.
Inspirationsworkshop med fokus på
Akutteam Brøndby – Hvidovre Planlægning og opstart af Brøndby-Hvidovre Akutteam – set fra en leders perspektiv. Jens Jørgen Lemvig Leder Akutteam Brøndby-Hvidovre.
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Fundamentals of care - værdigrundlag
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvordan skal vi bruge sygeplejersker der har videreuddannelse på kandidatniveau? Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske Finsencentret, Rigshospitalet

Mette Rosendal Darmer, FIN/RH Formål Hvordan forankres den viden som de videreuddannede sygeplejersker har? Ledelsesopgaven? En praksis der kan og vil – og her vil jeg tage udgangspunkt i hvordan vi arbejder i Finsencentret på Rigshospitalet Ledelse af de videreuddannede De videreuddannedes opgave og rolle? Legitimitet – både som akademiker og i praksis Det personlige lederskab, integritet og mod! Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

Mette Rosendal Darmer, FIN/RH Drømmen er … Handler om ledelse ledelse af fag ledelse af organisation En sygepleje hvor vi gør en forskel for patienter/borgere der er syge eller ikke kan klare sig selv … (vores fundament) En evidensbaseret sygeplejepraksis Skabe & anvende viden Sygepleje der er planlagt og udført ud fra den individuelle patient/borgers behov – herunder sygeplejerskens evne til refleksion og beslutningstagen i samarbejde med patient/borger At være en aktiv part i en innovativ organisation Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

Mette Rosendal Darmer, FIN/RH Baggrund I 2017 gennemførte DSR en undersøgelse blandt medlemmer med en master, kandidat eller ph.d. (n=1.579). Her svarer de bla. på hvorfor de ønskede en videreuddannelse, hvor gode de mener deres leder og kollegaer er til at bruge deres kompetencer. Resultatet viste, at sygeplejersker med videreuddannelse, oplever udfordringer i at få udnyttet deres nye kompetencer. Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

DSR undersøgelse – akademiker fokus Kilde: DSR analyse; Simon Martin Hansen Januar 2017 Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

DSR undersøgelse Leder - akademiker relation Kilde: DSR analyse; Simon Martin Hansen Januar 2017 Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

At være hinandens succes Strategiske & operationelle leder Ledere der ved hvad de vil have og styrer efter værdi for patient/borger og organisation – skaber retning Vigtigt at lederne kender de forskellige uddannelser, forstår forskellen mellem det at være akademiker og forsker, og tør give plads Sparring og facilitering, både akademikeren og organisationen - at turde ikke at vide bedst .. Akademikeren - specialisten Analytiske kompetencer og formuleringsevner Praksis/speciale viden Orienteret mod klinisk praksis Relationelle og kommunikativ kompetence – at turde ikke at vide bedst …

At sætte Visionen – et eksempel Finsencentrets sygeplejefaglige vision, er at være fagligt førende indenfor udvalgte områder i centrets tre klinikker, med et særligt fokus på symptomhåndtering. Vi er førende ved at forske i den kliniknære sygepleje, og publicerer ny viden nationalt og internationalt. Vi er førende i den kulturforandring det er at inddrage patienter og pårørende systematisk. Vi arbejder hen i mod en evidensbaseret praksis, og at være kompetente tværfaglige samarbejdspartnere der har det gode og effektive patientforløb som fælles mål og retning. https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/finsen/om-finsencentret/Sider/strategi-sygepleje.aspx?rhKeywords=finsencentrets+strategi+for+sygepleje Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

Lederen – en praksis der kan og vil I leder et fag, og derfor er det jeres opgave at sætte den faglige scene – sætte retning på vision og faglighed, vær krævende, forlang en masse, og understøt, anerkend og faciliter. Sæt jer ind i hvad de videreuddannede kan - forvent at de taler et normalt klinisk sprog og kan forklare sig. Forvent at de er kliniske, at de ser, taler og rører ved patienter/borgere – fordi det sikrer de praktisk kliniske kompetencer og fordi det giver legitimitet. Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

Mette Rosendal Darmer, FIN/RH når et fag ledes! En innovativ og udviklende organisation, der understøtter patientforløb på tværs af … En evidensbaseret klinisk sygepleje praksis, herunder særligt fokus på symptomhåndtering, patientinddragelse og konsultationer ved sygepleje Forskning i klinisk sygepleje med aktiv deltagelse fra bachelor, kandidat, ph.d, postdoc, seniorforsker/professor niveau Præ- og postgraduatlæring, uddannelse og kompetenceudvikling på højeste niveau. Tydelig stillingsstruktur & karriereveje Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

Mette Rosendal Darmer, FIN/RH akademikeren Hen i mod en drøm eller væk fra klinikken? En akademisk uddannelse giver kompetencer, men ingen ret til at være specialist! Retten tages gennem fortjeneste og måles på værdi for patient/borger (patientens oplevelse og faglighed). Øvelse gør mester, og det kræver træning og fejltagelser Nulfejlskultur & organisatorisk forandringskultur! Afgørende at have respekt for praktiske faglige kompetencer og samtidig have mod til at vise vej. Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

Models of cancer care Symptomhåndtering Forskningsleder Mary Jarden Models of cancer care Symptomhåndtering Konsultationer ved sygeplejerske er formaliserede individuelle konsultationer mellem patient/pårørende og sygeplejerske, der har en systematisk tilgang med et defineret formål og indhold. Den kliniske sygeplejerske varetager konsultationer som en integreret og selvstændig sygeplejeopgave i klinikken. Konsultationer foregår i den kliniske hverdag, både ambulant og ved indlæggelsen, og varetages af kliniske sygeplejersker der har det rette kompetenceniveau. Konsultationer kan både forgå ved patient/pårørende fremmøde (face-to-face) eller telefonisk. Sygeplejersker kan optimere konsultationer med inddragelse af forskellige tilgange som symptomhåndteringsstrategier, patient-centreret samtaler, familie-netværk sygepleje og/eller anvendelse af redskaber som symptomvurderingsskemaer, behovsvurderingsredskaber og patientrapporteret spørgeskemaer. Sygeplejekonsultationer som strategisk satsning – og en operationalisering af af vores strategi om symptomhåndtering. Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

Models of cancer care Symptomhåndtering Forskningsleder Mary Jarden Models of cancer care Symptomhåndtering Forskerne og de kliniske sygeplejespecialister sætter rammen træner sygeplejersker viser vej måler på outcome. Mette Rosendal Darmer, FIN/RH

Opsummering Hvordan bruger vi bedst akademiske sygeplejersker? Mit statement er, at det mest relevante er hvordan de akademiske sygeplejersker skaber værdi for både patienter/borgere, sygeplejersker og organisation. Ledernes vigtigste opgave er at skabe den retning og mulighed, der på samme tid understøtter evidensbaseret praksis og en individuel og inddragende praksis. Lederen skal give både plads og magt, og samtidig være max krævende. Det skaber resultater og gode/udfordrende job – for både leder og akademiker. Den akademiske sygeplejerske skal på samme tid mestre den kliniske praksis på specialist niveau, vise vej, skabe refleksion, være metodisk stærk - og skabe følgeskab (dertil kræves legitimitet)