DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Hvordan giver Den Danske Kvalitetsmodel klinisk mening ?
Øget fokus på kvalitet i gennem de sidste år
Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn.
Date :31 1.
Den Danske Kvalitetsmodel
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
POLITIK LEDELSESSYSTEM
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Den Danske Kvalitetsmodel og akkreditering ØPS-seminar d. 15. juni 2007 Lars Oberländer kvalitetschef.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
LiF Temadag 2014 Kvalitetssikring og – udvikling - et ledelsesværktøj?
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Århus Universitetshospital, Skejby
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Den Danske Kvalitetsmodel
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Den Danske Kvalitetsmodel Kvalitetsnøglepersoner i Region Syddanmark Carsten Andreasen, Kvalitetskonsulent.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Dokumentstyring – et ledelsesværktøj John Verver, Kvalitetschef Psykiatrien i Region Syddanmark Nøglekvalitetsmedarbejdere – afdelingsniveau. Fredericia.
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
Grundliggende principper
Rapportskrivning og fund
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Kursus for kvalitetsnøglepersoner på afdelingsniveau i RSD
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Den Danske Kvalitetsmodel
Kvalitetsudvikling – hvorfor og hvordan?
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Interne survey som ledelsesværktøj
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Interne survey som ledelsesværktøj
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Psykiatricenter Midt Ledelsesprocesser Støtteprocesser Ansvar &
Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Lektion 4 DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer 25-12-2018

Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Kvalitetsudvikling § 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre kvalitetsudvikling af ydelser efter denne lov, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i sam- arbejde med regionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær- mere regler om, at private sygehuse og klinikker m.v., der leverer ydelser efter denne lov, skal leve op til krav fastsat i medfør af stk. 1-3. Uddrag af Sundhedslov nr. 546 af 24. juni 2005 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Danish Institute for Quality and Accreditation in Healthcare 25-12-2018

Formålet med Den Danske Kvalitetsmodel: At fremme kvaliteten af patientforløb. At fremme udviklingen af den kliniske, organisatorisk og patientoplevede kvalitet. At synliggøre kvaliteten i sundhedsvæsenet. DDKM er endvidere udviklet med det formål at skabe læring og kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet gennem løbende vurdering af den enkelte institutions resultater. 25-12-2018

Den Danske Kvalitetsmodel Organisatoriske temaer Ledelse (6) Kvalitets- og risikostyring (9) Dokumentation og datastyring (4) Ansættelse, arbejdstilrettelæggelse og kompetenceudvikling (5) Hygiejne (5) Beredskab og forsyninger (2) Apparatur og teknologi (3) Sygdomsspecifikke temaer Apopleksi (1) Brystkræft (1) Diabetes (1) Graviditet, fødsel og barsel (3) Hjerteinsufficiens (1) Hoftenære frakturer (1) Kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL) (1) Lungekræft (1) Mavesår (2) Skizofreni (2) Tyk- og endetarmskræft (1) Generelle temaer Patientinddragelse (4) Patientinformation og –kommunikation (2) Koordinering og kontinuitet (3) Henvisning (1) Visitation (2) Modtagelse (2) Vurdering og planlægning (5) Diagnosticering (6) Medicinering (6) Observation (2) Invasiv behandling (2) Intensiv behandling (2) Genoplivning (1) Ernæring (2) Rehabilitering (1) Forebyggelse og sundhedsfremme (4) Overdragelse (4) Patienttransport (1) Ved livets afslutning (2) 25-12-2018

Den Danske Kvalitetsmodel Retningsgivende dokumenter og retningslinier 37 temaer fordelt på: 7 organisatoriske, 11 sygdomsspecifikke og 19 generelle 103 standarder 452 indikatorer Retningsgivende dokumenter og retningslinier (dokumentstyring) 25-12-2018

Opbygning af akkrediteringsstandard Standardbetegnelse: Tema, titel samt nummer Standard: Kvalitet, som er målet for standarden Standardens formål: Formålet med standarden Målgruppe: Ansvarlig for efterlevelse af standarden Anvendelsesområde: Organisationsniveau for implementering og anvendelse af standarden 25-12-2018

Opbygning af akkrediteringsstandard Opfyldelse af standard (krav): Indikatorer til vurdering af standardopfyldelse Trin 1: Retningsgivende dokumenter – tilstedeværelse og indhold. Trin 2: Implementering og anvendelse af retningsgivende dokumenter – kende og anvende! Trin 3: Kvalitetsovervågning – på hvilken måde der skal foreligge dokumentation for kvalitetsovervågning (audit, måling, overvågning og vurdering). Trin 4: Kvalitetsforbedring – prioritere indsatsområder ud fra trin 3. Reference: Relevante referencer – dansk lovgivning, bekendtgørelser og referenceprogrammer – ikke udtømmende! 25-12-2018

Eksempel på en standard Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Danish Institute for Quality and Accreditation in Healthcare Standardbetegnelse Kvalitets- og risikostyring 1.2.7 Patientidentifikation (7/10) Standard Der foretages identifikation af patienten forud for enhver sundhedsaktivitet. Standardens formål At sikre, at den rette behandling gives til den rette patient Målgruppe Alle ledere og medarbejdere Anvendelsesområde Hele institutionen Opfyldelse af standarden Indikatorer til vurdering af standardopfyldelse er anført i forhold til nedenstående trin Trin 1: Retningsgivende dokumenter Indikator 1 Der foreligger retningslinjer for identifikation af patienter. Vejledning For at sikre korrekt identifikation kan særlige tiltag overvejes for alle, men specielt hos børn eller inhabile patienter fx som følge af medicinpåvirkning, psykisk lidelse, bevidsthedssvækkelse eller bevidstløshed eller ved sproglige vanskeligheder; disse tiltag kan fx være anvendelse af identitetsbånd med navn og CPR-nummer. Trin 2: Implementering og anvendelse af retningsgivende dokumenter Indikator 2 Ledere og medarbejdere kender og anvender retningslinjerne for patientidentifikation. Trin 3: Kvalitetsovervågning Indikator 3 Rapporteringer om utilsigtede hændelser på baggrund af ikke korrekt patientidentifikation vurderes mindst en gang årligt, jf. Kvalitets- og risikostyring, standard 1.2.8. Trin 4: Kvalitetsforbedring Indikator 4 På baggrund af kvalitetsovervågningen prioriterer ledelsen iværksættelse af konkrete tiltag for kvalitetsforbedringer, jf. Kvalitets- og risikostyring, standard 1.2.4. Referencer Vejledning nr. 60258 af 1. maj 1998 om identifikation af patienter og anden sikring mod forvekslinger i sundhedsvæsenet. Sundhedsstyrelsen Eksempel på en standard 25-12-2018

Opbygningen af standarder i DDKM Plan. Retningsgivende dokument - tilstedeværelse og indhold (trin 1) Do. Implementering - kende og anvende (trin 2) P D A S Act. Kvalitetsforbedring - handleplaner (trin 4) Study. Kvalitetsovervågning - registreringer (trin 3) 25-12-2018

Proces Processer Styring Input Output Ressourcer P Trin 1 S Trin 3 D Vision & Mission Værdier Politikker Mål Ansvar & beføjelser Planer Retningslinier & instruktioner Budgetter Lovgivning Processer P Trin 1 Styring S Trin 3 Input Proces Output D Trin 2 Produkt/service Information Data Registreringer Materialer Information Data Kompetencer (Mennesker) Bygninger Maskiner Værktøjer og udstyr Økonomi Ressourcer A Trin 4 = Handlinger ? 25-12-2018

Proces Processer Styring Input Output Ressourcer Trin 1 Trin 4 Trin 3 25-12-2018

Øvelse 1! 25-12-2018