Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Sygeplejerskernes rolle i det tværprofessionelle samarbejde . Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Uddannelse til tværfaglighed
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Teori-Praksis-holdning
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Elisabeth Schjødt Laursen
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
At udforske sin egen praksis
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,
Cooperativ learning - også kaldet CL
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Landskursus for palliationssygeplejersker 2014
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Lederkonferencen 9. juni 2010
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet
Relations kompetencer
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Bachelorprojektvejledning?
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Sygeplejerskernes rolle i det tværprofessionelle samarbejde . Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Vi vil gerne sige noget om Tværprofessionelle læreprocesser En case – klinisk vejleder Sociokulturel læring Kulturmøder - og sprog Dialog og forskellighed Følelser Kritisk refleksion Jeres refleksioner over vores oplæg eller inspiration fra konferencens temaer Afslutning Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Et dilemma En klinisk vejleder har sammen med en studerende forberedt oplæg til den tværfaglige konference om en patient som er i palliativ behandling efter et langt kræftforløb. De har brugt en del tid på det og den studerende vil gerne fremlægge. De har især fokus på patientens smerter og modvilje mod at tale om sin situation. Efter fremlæggelsen er der kommentarer fra forskellige faggrupper, bl.a. læge, fysioterapeut, sygeplejersker. Fysioterapeuten spørger om de har overvejet om det er patientens behov at tale om sin situation og om de kunne bruge alternative metoder i smerte-behandlingen ? Den kliniske vejleder bliver noget overrasket over disse forslag og føler at det er kritik af deres oplæg og deres forberedelse. Er både ked af det og vred på fysioterapeuten og tager det senere op i supervision. Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Sociokulturel tilgang til læring Kundskab bliver skabt gennem aktivitet og altid er situeret, dvs. er” infiltreret i en historisk og kulturel kontekst” fx i praksis-fællesskaber Bakhtin tilbyder et blik på dialog, som bygger på forskellighed som en styrke. En tværprofessionel praksis bygger netop på skabelsen af dialog mellem forskellige mono-faglige logikker Et kritisk refleksivt blik inviterer til etiske og kritiske overvejelse omkring betydningen af egen magtposition og forforståelser, erfaringer og værdier Social læring Dialog Kritisk refleksion Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Kulturforståelse Kultur er som medvind på cykelstien …man mærker den ikke før man skifter retning og mærker at det blæser…( Plum 2007) Kultur som en dans – hvor der sker en fortsat synkronisering … men hvor man også nogle gange bliver trådt over tæerne Kulturforskelle – etnicitet - organisationskultur – fagkultur… vi møder dem alle i sundhedsvæsenet og skaber let faste myter… Det komplekse kulturbegreb: Kultur er en praksis mellem mennesker i et fællesskab og er en proces, dvs. udvikler sig konstant – fx læger og sygeplejersker Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Kulturforskelle Fagenes historiske forudsætninger medfører institutionaliserede roller og positioner - som også er i opbrud Indlæring af fagrollen sker især gennem uddannelse og deltagelse i et monofagligt praksisfællesskab –man udvikler særlige færdigheder – måder at agere på – det skjulte curriculum ! Der er særlige sproglige koder i alle faggrupper og det faglige sprog og den faglige identitet er tæt forbundet Roller og positioner har været forstærket af stærkt hierarki og geografisk adskilthed Det har forandret sig undervejs – er mindre autoritært- men dog med tydelige magtstrukturer Alle faggrupper har udviklet visse fagområder – læger fx mere kommunikation – sygeplejersker og terapeuter mere teori og evidens – en svensk ( og egen) undersøgelse viser at denne mere forhandlingsprægede samarbejdsform også medfører flere grænsestridigheder Eks har sygeplejersker ” hersket” i afdelingen og de andre specialister har udført afgrænsede opgaver fx fysioterapeuter. Når man arbejder tættere sammen og er ligestillede diskussionspartnere kan den faglige logik blive udfordret Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Møder - at skabe et dialogisk rum Tværfaglige konferencer Ofte her den tværfaglige indsats planlægges og evalueres Vigtigt at facilitere møderne så alle faglige perspektiver får plads Hvor alle høres….alle er forberedte… Tale- lytte- runder- refleksive pauser- reformulere - konkludere En forhandlet form/proces… og en mødeleder som tør facilitere mødet Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Kulturforståelse og kulturmøder Hver faggruppe har sit særlige kompetencefelt, sprog og rutiner - Vi skaber domæner for at bevare kontrollen Nogle opgaver befinder sig i et grænsefelt/gråzone og skaber konflikter Kunsten ar at bevare sin egen identitet og samtidig være fleksibel overfor andre Der skal skabes nye stier ! Eks: Den tværfaglige flisesti Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Monofaglig - flerfaglig - tværfaglig Monofaglig/monoprofessionel Flerfaglig/flerprofessionel Tværfaglig/tværprofessionel Fokus på eget faglige grundlag Egne faglige arbejdsrutiner Egne møder Egne mål Egen uddannelse Egen geografi Fokus på koordinering Koordinerede arbejdsrutiner Fælles aftalte møder Fælles ad hoc mål Koordinerer uddannelse Egen geografi/mødes ad hoc Fokus på fælles fagligt grundlag Fælles arbejdsrutiner Fælles møder og aftalt form Fælles mål Tværprofessionel uddannelse Fælles geografi Forskellige måder – og forpligtethed i den tværfaglige organisering Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Myter om tværprofessionelt samarbejde At vi forstår hinanden At vi er enige At vi kender hinandens virkelighed At vi taler det samme sprog – dansk! Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Et dialogisk rum – hvad vil det sige? Dialog som ideal er normativ: ”Bør” (Buber, Rogers) (mål: symmetri/ligeværdighed, autencitet) Dialog som vilkår (Bakhtin) deskriptiv, flerstemmig/polyfon og ”unfinalized” bevæger sig mellem at åbne for stemmer (centrifugale tendenser) og lukke af for dem (centripetale) Spændinger mellem forskellige stemmer skaber rum for nye forståelser/viden Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Elefanten i rummet, som ingen taler om Emotion work – emotionelt arbejde Er arbejdet med at forandre og/eller tilpasse en følelse hos én selv i relation til dem, man samarbejder med og/eller dem, som har behov for omsorg (Hochschild, 1983) Et sociologisk perspektiv på følelser Følelser skabes, vedligeholdes og ændres i den sociale kontekst Følelser som vejviser i kritisk refleksive processer Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Kritisk refleksion som ”filosofisk praksis” (Cunliffe, 2004) Fra 1. til 2. ordens-refleksion (Wackerhausen) Hvordan kritisk? Hvorfor ser jeg det, som jeg ser? Egen andel i tolkningen? Åbne op for nye/andre tolkninger: Kunne det være anderledes? Nysgerrig på de andres perspektiv Følelse af ”ramthed”. Følelser som en del af refleksionsprocessen. Hvorfor disse følelser? Hvorfor kritisk refleksivitet? Navigere i kompleksitet Stimulere nysgerrighed Skabe nye handlingsrum Fra moralske professionelle til kritiske tænkere (Cunliffe 2004) Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Refleksioner – dialoger 10 min. Hvordan er jeres tanker om det tværprofessionelle samarbejde især blevet udfordret ? Hvad er I blevet mere nysgerrige på at afprøve ? Er I evt. blevet ramt i forhold til jeres egen praksis ? Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Forskelle som forandringskraft - at lære at sy et flot nyt tæppe Potentialet i forskellighed og kritisk refleksion At skabe mulighed for kulturmøder – både tid og rum Skabe en anden kontekst Opbygge en mere righoldig historie og systematisk beskrivelse om, hvad der skete Stimulere til en øget bevidsthed om, hvilke roller de involverede spiller i frembringelsen af den verden, de lever i At udvikle perspektivbevidsthed Være opmærksom på og omhyggelig med, hvad der fokuseres på. Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017

Litteratur Just, E., Simonsen, D., & Kristensen , H., Dalby. (2015). Tværfaglighed i fokus på hospice. Sygeplejersken(11), 82-92. Lillejord, S., & Dysthe, O. (2008). Productive learning spaces - a theoretical discussion based on two cases. Journal of Education and Work, 21(1), 75-89. doi:10.1080/13639080801957154 Nordentoft, H. M. (2008). Sprogspil om følelser i supervision. In A. Juutelainen (Ed.), Supervision i sundhedsprofessioner. København: Hans Reitzels Forlag. Nordentoft, H. M., & Olesen, B. R. (2014). Kommunikation i kontekst. København: Munksgaards Forlag. Plum, E. (2007). Kulturel Intelligens. København: Børsens Forlag. Wackerhausen, S. (2008). Erfaringsrum, handlebåren kundskab, kundskab og refleksion.i. RUML. Institut For filosofi og idehistorie, Aarhus Universiet, 1. Cunliffe, A. L. (2004). On becoming a critically reflexive practitioner. Journal of Management Education, 28(4), 407-426. Dysthe, O. (2003). Dialog, samspil og læring. Århus: Forlaget Klim. Hochschild, A. R. (1983). The Managed Heart. Commercialization of Human Feeling. Berkley: University of California Press. Igland, M.-A., & Dysthe, O. (2003). Mikhail Bakhtin og sociokulturel teori. In O. Dysthe (Ed.), Dialog, samspil og læring (pp. 109- 124). Århus: Forlaget Klim. Just, E. (1995). Viden og læring i sundhedsfaglige praksisfællesskaber. (Ph.d.), Aalborg Universitet, Aalborg Universitet. Tilgængelig på www.justeva.dk. Just, E., & Nordentoft, H. M. (2012). Tværfaglig praksis. København: Hans Reitzel. Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Just og Nordentoft nov. 2017