Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVejledning Et tilbud til elever i grundskolen – og deres forældre - og for alle andre uddannelsessøgende.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.
Jobcenter Høje-Taastrup Ungeindsatsen i Jobcenter Høje-Taastrup Beskæftigelsespolitisk konference på fredag den 24. april 2009.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
/Bent Storgaard Etablering af UU-Vestegnen Mange opgaveudvidelser siden 2004 ”Uafhængig af sektor- og institutionsinteresser” UU-Vestegnen:
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Målinger af indsats til tiden Oplæg fredag den 7. januar 2011.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Konkrete samarbejdsflader mellem UU og Jobcenter Jens Folman, jobcenterchef Kalundborg Kommune Jørgen Dan Pedersen, centerleder UU Nordvestsjælland.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Præsentation af resultaterne fra
Brobygning – EUD og efterskolerne
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Mette Lynge Sørensen Pædagogisk konsulent
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Alle rettigheder forbeholdes
Uddannelsesplanen.
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Elevernes evaluering af grundforløbet
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Forældremøde Ung i Svendborg.
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
Tro på dig selv - det gør vi
Baseline.
Vejledning og digitale medier
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard
Tilsyn med Produktionsskolerne
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Forældremøde.
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Skolebestyrelsesmøde
Ledelsesevaluering.
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Hvor kan jeg hente hjælp?
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Det hele begyndte i de dage, hvor disse rapporter udkom fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Sammenhængende Unge Indsats i Vallensbæk Kommune
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning Hvordan supplerer vi hinanden bedst?

2. december 2018 Vision eVejlednings særlige bidrag til vejledningsindsatsen skal være at give de vejledningssøgende let adgang til uafhængig information og vejledning via digitale medier i en stor del af døgnet.

Præmis – eVejledning skal: 2. december 2018 Præmis – eVejledning skal: opfylde lovens forudsætninger om at være en aflastning for andre vejledningsenheder, og skal give de ressourcestærke og valgparate unge og deres forældre let adgang til uafhængig information og vejledning om uddannelse og beskæftigelse og dermed motivere til selvhjælp frigive ressourcer i den øvrige vejledning, som dermed kan koncentrere indsatsen om de unge, der har vanskeligt ved at vælge, påbegynde og gennemføre en uddannelse Være et vejledningstilbud med høj faglig kvalitet, herunder at der er en høj andel af straksafklaringer, samtidig med at vejlederne holder kontakten så længe som det er nødvendigt for vejledningen. Endvidere skal så få som muligt falde fra i de tilfælde, hvor eVejlederne henviser til andre vejledningstilbud

Præmis…fortsat… eVejledning skal: 2. december 2018 Præmis…fortsat… eVejledning skal: være kendt som det sted, man kan henvende sig hele døgnet på de populære medier. Brugerne ved hvilken vejledning de kan få hos eVejledning og de nye målgrupper benytter tilbuddene, fordi åbningstiderne og medierne er anderledes etablerer et tæt og velfungerende samarbejde med de andre vejledningsenheder tilbyder et godt arbejdsmiljø.

2. december 2018 Brugerne skal opleve: at de er velkomne i eVejledning, og at den fungerer i form af: kvalificeret vejledning korte ventetider præcise, konkrete og brugbare svar gennem medier, der er egnede til at vejlede igennem mulighed for at være anonym

2. december 2018 Medarbejderne: skal have et godt arbejdsmiljø, og der skal skabes én kultur på tværs af landet. skal sikre høj kvalitet i vejledningen skal kunne vejlede på digitale medier og skal kunne udvikle vejledning på nye medier skal have og skal opretholde en faglige identitet med rige udviklingsmuligheder

Status eVejledning? Vi er i gang Antal henvendelser 2. december 2018 Status eVejledning? Vi er i gang Antal henvendelser Ca. 1000 henvendelser pr. uge – stigende 25.000 vejledninger i 1. kvartal? Tekniske udfordringer Vidensmæssige udfordringer

Fordeling af henvendelser 2. december 2018 Fordeling af henvendelser Total Generelt Ungdom Videreg. Voksen Voice 25% 31% 27% 14% Mail/sms - Chat 44%

2. december 2018

2. december 2018

Synliggørelse af eVejledning 2. december 2018 Synliggørelse af eVejledning Udsendelse af forældrefolder og flyer Udsendelse af banner etc. Synliggørelse på ug.dk Udarbejdelse af slides til UU (forældre) og Studievalg (KOT oplæg) Gennem oplæg for og kontakt til UU og Studievalg Gennem kontakt til netværk og samarbejdspartnere Deltagelse i UUG

2. december 2018

2. december 2018

2. december 2018

2. december 2018

2. december 2018

Udfordringer i samarbejdet 2. december 2018 Udfordringer i samarbejdet Hvordan definerer vi og synliggør vi snitfladerne mellem UU, Studievalg og eVejledning Hvordan sikrer vi, at vi vejleder de rette målgrupper? Hvordan dokumenterer vi, om eVejledning er en aflastning for UU og Studievalg? Hvordan sikrer vi fortsat dialog og udvikling i samarbejdet?

Snitflader - hvornår kan UU og Studievalg henvise til eVejledning? 2. december 2018 Snitflader - hvornår kan UU og Studievalg henvise til eVejledning? Spørgsmål der vedrører valg af uddannelse – ungdoms- eller videregående uddannelse Ved behov vejledning om uddannelsesmuligheder generelt og få hjælp til at træffe et uddannelsesvalg Når der foretrækkes et digitalt medie, anonymitet eller udvidet åbningstid

Snitflader - Hvornår henviser eVejledning til UU? 2. december 2018 Snitflader - Hvornår henviser eVejledning til UU? Ved spørgsmål om vejledningsaktiviteter, der er en del af undervisningen (fx introkurser, brobygningskurser og praktik) Ved spørgsmål om uddannelsesparathed og særligt, hvis eleven er vurderet ikke uddannelsesparat Hvis der allerede er et samarbejde i gang med skolens og/eller kommunens øvrige aktører (PPR, Socialforvaltning, specialunderviser, AKT-lærer etc.) Ved spørgsmål om uddannelser, UU er tovholder på (EGU, produktionsskoler etc.)

Snitflader - Hvornår henviser eVejledning til Studievalg? 2. december 2018 Snitflader - Hvornår henviser eVejledning til Studievalg? Når vejledningssøgende har et udvidet behov for vejledning og eVejledning ikke er løsningen? Ved stor kompleksitet? Når den personlige samtale foretrækkes Når vejledningen er en del af en proces i Studievalg

Samarbejde med det enkelte UU 2. december 2018 Samarbejde med det enkelte UU Fast kontaktperson fra eVejledning til UU Oplæg for medarbejderne i løbet af første halve år af 2011 Deltagelse i medarbejdermøde, strategidag eller lign. en gang årligt Deltagelse i en arbejdsgruppe? Relevante orienteringsdage? Fast kontaktperson i UU Modtage nyhedsbreve

2. december 2018 De store spørgsmål Hvilke konsekvenser får e-vejledningen, indholdsmæssigt og metodisk, for UU- og Studievalgs vejledningsarbejde? Hvad betyder e-vejledning for samarbejdet mellem UU og Studievalg?