Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejledning og digitale medier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejledning og digitale medier"— Præsentationens transcript:

1 Vejledning og digitale medier
Elsebeth Nygaard kontor for Digital Vejledning

2 Det danske vejledningssystem
Elever i folkeskolens klasser Unge under 25 år, som ikke har afsluttet en ungdomsuddannelse eller ikke er i job Elever i ungdomsuddannelser Unge, som har afsluttet en ungdomsuddannelse Voksne, som ikke er i arbejde Ungdommens Uddannelsesvejledning eVejledning og Uddannelses-Guiden Studievalg Jobcenter

3 Det digitale samfund Som samfund:
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi, 60 initiativer, fuldt indfaset i 2016 Som privatperson: Digital bank, digitalt rejsebureau, digitale indkøb (madvarer, gaver, tøj), digital kommunikation med skole og kommune, e-post 18. september 2018

4 Det digitale samfund – statistisk set
Over 2 millioner smartphones Over 2 millioner tablets 92 % har internet i hjemmet 3 millioner brugere af Facebook 18. september 2018

5 De digitale indfødte ”Always on” kulturen : Den digitale verden trænger sig på Julie, 15 år: ”Jeg ville ikke kunne klare mig uden min smartphone. Det er jo som om, jeg har hele livet i lommen” Delekulturen: Hvis det ikke er delt, så er det ikke sket Multitaskningkulturen: Unge har fået google hjerner, skimmende læsere frem for fordybede læsere Cathrine, 11 år: ”Jeg sidder altid på Facebook og chatter med mine venner, imens jeg læser. Så kan jeg høre, når der kommer en besked, og så læser jeg beskeden , svarer og læser videre. Men ofte kan jeg ikke huske, hvor det er, jeg er nået til” 18. september 2018

6 Hvad er eVejledning? Et ekstra landsdækkende vejledningstilbud, der vejleder til alle uddannelser Anvender målrettet og konsekvent digitale medier i kontakten med de vejledningssøgende unge og voksne Stor tilgængelighed Et af initiativerne i Ungepakke II, som skal være med til at hjælpe alle unge i gang med en uddannelse Skal især aflaste Ungdommens Uddannelsesvejledning, så der frigøres ressourcer til at koncentrere indsatsen om de unge, som har svært ved at vælge og fastholde en uddannelse 18. september 2018

7 Hvem er målgrupperne i eVejledning?
Unge i grundskolen og deres forældre der ønsker vejledning om valg af ungdomsuddannelser Unge i ungdomsuddannelserne (og deres forældre) samt ”ældre unge” der ønsker vejledning om valg af videregående uddannelse eller en ny ungdomsuddannelse Voksne der ønsker vejledning om efter- og videreuddannelse (kurser, diplom, master), ungdomsuddannelse og videregående uddannelse Vejledere 18. september 2018

8 Målgrupperne - statistisk set
18. september 2018

9 Hvilke medier bruger eVejledning?
giver dig tid til at formulere dine spørgsmål i eget tempo Telefon giver mulighed for hurtige svar på dine spørgsmål eller en længere samtale om dine muligheder Sms egner sig til korte spørgsmål Chat bringer dig i direkte dialog med en vejleder og giver mulighed for at modtage links undervejs På Facebook kan du stille spørgsmål, se aktuelle opdateringer, følge debat og meningsudvekslinger Digitale informationsmøder giver dig mulighed for at lytte til en vejleder og se andres spørgsmål . 18. september 2018

10 Medierne – statistik set august 2014
Mail 17 % Telefon 32 % Sms 2 % Chat 48 % Facebook likes Webinars 266 omkring den 5. juli . 18. september 2018

11 eVejledning: Lidt statistik
Siden januar 2011 – august henvendelser 36% af henvendelserne var information 64% var vejledning Varighed: Chat i gennemsnit 11 minutter Telefon 7 minutter Tilgængelighed: 60% kommer direkte igennem Ventetid er i gennemsnit 1,6 minutter 41 % af vejledningerne er uden for almindelig åbningstid 18. september 2018

12 Hvor gør eVejledning en forskel?
Vejledning i hele uddannelsessystemet Sammenhænge og muligheder og ikke kun dele af uddannelsessystemet Anonym vejledning Nobody is shy in cyberspace Der skabes en relation i cyberspace Vejledningsparathed Stor tilgængelighed Åbningstid Kan bruges alene eller sammen med en vejleder/forældre Uafhængig af sted Følger tendenserne fra borgerservice og biblioteker over hele landet 18. september 2018

13 En vejledningsfaglig udvikling
Vidensmæssigt Målgruppemæssigt Mediemæssigt 18. september 2018

14 18. september 2018 Antal Snit Ventetid i interval Ingen 0-2 min
over 10 Chat 41.015 2,4 min 55% 17% 9% 6% 4% 3% 7% Telefon 22.587 2,0 min 52% 18% 11% 5% 18. september 2018

15 Vejledning og chat Svag stigning i henvendelser på chat
80 % af de helt unge vælger chatten frem for de andre medier Hver chat er unik 18. september 2018

16 Vejledning og chat 18. september 2018

17 Hvad siger de vejledningssøgende?
”Kan godt lide når I spørger ind til ting. I får mig til at tænke lidt ekstra over hvad jeg vil.” ”Rigtig god vejledning! Fjernede al tvivl. Var kort og præcis og vedhæftede link så alt var nemt at finde. Ikke formelt sprog - hvilket var rigtig rart så jeg ikke var i tvivl om noget.” ”Havde brug for et 'levende svar‘” ”Jeg formulerer mig bedre skriftligt, og føler mig mere tryg i en skriftig samtale fremfor en mundtlig.” ”Alletiders sted at få hjælp, uden at blive flov, eller pinlig! :)” 18. september 2018

18 Hvad siger vejlederen? Nærvær trods distance
Refleksion gennem det skriftlige Kombination med andre online faciliteter gør det let at videregive viden og inspirationsværktøjer Samtalen kan gemmes/printes = Efterfølgende refleksion 18. september 2018

19 Vejledning og Facebook
Brugerne: likes: I alt kvinder 63% - mænd 37% Aldersgruppen år dækker 50% Aldersgruppen år dækker 39% Aldersgruppen 25+ dækker 11% Annoncering jævnligt Drift: facebookvært fra kl. 9-21 Billede af vejlederen Ikke-til-stede billede Professionel og troværdig vejledning Besked, opdatering og opslag 18. september 2018

20 Statusopdateringer på Facebook
2-4 gange dagligt – forskellige modeller afprøvet Aktuel i forhold til vejledningens årshjul Refleksion frem for information – ikke et ja/nej spørgsmål En invitation til at tilkendegive mening eller erfaring Målrettet bestemte grupper 18. september 2018

21 Eksempler på opdateringer
18. september 2018

22 Hvad siger de vejledningssøgende?
18. september 2018

23 Hvad siger vejlederen? Ressourcekrævende – fordi vi skal være hurtige
Alle kan se med - men hvad synes de? Et anderledes medie Ingen fælles identitet med brugerne – svært at fastholde likes 18. september 2018

24 Nysgerrig efter mere? eGuidance in Denmark: A new initiative to help more persons into education Guidance in Education – the educational guidance system in Denmark Side 23 og et par sider frem: 18. september 2018


Download ppt "Vejledning og digitale medier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google