Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Eksamen og eksamensbilag :
Karl Henrik Flyums model
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Synopsis VIP13 HH3.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRO SKRIV!.
Fordybelse i et projekt
Projektopgaven.
Introduktion til historie
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
På stx og hf efter reformen
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
MUNDTLIG FREMSTILLING
Flerfagligt Forløb 4/SRO
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Dansk-historieopgaven
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:

De Flerfaglige Forløb De flerfaglige forløb er som sagt forløb, der skal forberede jer til at lave studieretningsprojektet (SRP) i 3g. I skal der kunne: Lave en Begrundet Problemformulering – hertil bruge Problemformuleringshjulet Gå til Vejledning Lave metodeovervejelser Besvare en opgaveformulering og skrive en cirka 20 siders flerfaglig opgave (2 fag) med korrekt formalia (indledning/konklusion/sammenhæng/litteraturliste/henvisninger etc.) Mundtligt formidle det færdige arbejde og de væsentligste konklusioner (mundtlig eksamen)

Hvad har I lært? 1g maj: FF1 (DHO): I skrev en 6-8 siders opgave med mundtlig formidling (årsprøve) FOKUS: Besvarelse af en opgaveformulering og skrive en sammenhængende opgave med korrekt formalia Lave metodeovervejelser 2g September: FF2: I lavede en Begrundet problemformulering, som I mundtligt formidlede i et gruppeoplæg. FOKUS: hvordan man laver en god Begrundet problemformulering (problemformulering/underspørgsmål/materiale- og metodevalg) Bruge Problemformuleringshjulet.

Hvad skal I lære i FF3: I skal denne gang endnu engang øve jer i at lave en god Begrundet problemformulering. FOKUS: Brug af Problemformuleringshjulet se, hvordan problemformuleringen kan blive til en opgaveformulering Øvelse i at gå til Vejledning.

Studieretningsprojektet Hvorfor skal du lære dette? For at kunne gå til SRP-eksamen skal du i forbindelse med Vejledningssamtaler aflevere det, der hedder en ”Begrundet problemformulering.” Afleverer man ikke en ”Begrundet problemformulering” kan man ikke gå til prøven. Du skal aflevere denne problemformulering, da det er herudfra, at dine lærere laver en ”Opgaveformulering,” som du skal svare på. Hvad er forskellen på en problemformulering og en opgaveformulering?

Problemformulering vs. Opgaveformulering Hvad er forskellen? En opgaveformulering er en slags disposition for opgaven. Sådan som I så det i DHO’en: Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en kort redegørelse for det vanskelige ved at anvende begrebet ’historisk korrekthed’ i forbindelsen med filmatiseringer af historiske begivenheder, som det kommer til udtryk i Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864” Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i TV-serien 1864 fortælles fra et nutidigt perspektiv. En problemformulering er et spørgsmål udtrykt i 1 eller 2 sætninger med tilhørende underspørgsmål.

Eksempler på problemformuleringer Hvilke fag er involveret og hvordan kunne et underspørgsmål til de forskellige problemformuleringer se ud? Hvilke psykologiske og sociologiske forhold i det senmoderne samfund kan forklare selviscenesættelsen i et moderne TV-fænomen som Paradise Hotel? Hvorfor nægter nogle folk at tro på evolutionsteorien, når den er så veludbygget? Hvorfor bliver folk ved med at ryge, når det er så farligt? Hvorfor dyrker unge i det senmoderne samfund ekstremsport?

EN GOD BEGRUNDET PROBLEMFORMULERING NU SKAL VI GØRE DIG GOD TIL AT LAVE EN GOD BEGRUNDET PROBLEMFORMULERING OG GÅ TIL VEJLEDNING, SÅ DU HAR DET BEDSTE UDGANGSPUNKT FOR AT LAVE ET GODT STUDIERETNINGSPROJEKT! DET ER DET DENNE UGE HANDLER OM!

Hvad er en Begrundet problemformulering? Evt. vise eleverne dokumentet ”En Begrundet Problemformulering” ligger på hjemmesiden – Elevmaterialer – Flerfaglige forløb - Evt. kort snak om hvert enkelt punkt (se anvisninger til udfyldelse af skemaet – ligger efter skemaet i dokumentet).

Problemformuleringshjulet Vejen til at skrive en god begrundet problemformulering går via et grundigt arbejde med ”Problemformuleringshjulet.”

Evt. kort præsentation af ugens emne

Problemformuleringshjulet Hvad interesserer dig? Inden for jeres valgte emne og valgte fag, hvad interesserer jer så? Er der noget, I kommer til at tænke på? Er der noget, der optager jer? Er der noget, I finder interessant? Start gerne med sætningerne: ”Vi kommer til at tænke på… ””Det optager os, at…” ”Vi finder det interessant at…” Skriv blot frit og alt, hvad I kan komme i tanke om - stil ikke spørgsmål endnu

Problemformuleringshjulet Hvilket spørgsmål? Prøv at formulere jeres interesse/tanker som spørgsmål – find gerne på flere. Vælg 1 af jeres spørgsmål ud og start spørgsmålet med andre HV- ord. Det kan være, at I bliver nødt til at uddybe jeres spørgsmål, for at det giver mening, men det er også ok. Eksempel: Hvad er bæredygtighed? Nu skal sætningen starte med ”Hvorfor” – Nu kan sætningen lyde: Hvorfor er bæredygtighed nødvendigt at have i Danmark? Prøv med forskellige HV-ord: Hvad, Hvorfor, Hvordan, Hvornår, Hvorledes etc.

Problemformuleringshjulet Hvordan gå til det? Vælg et af jeres spørgsmål, som I nu arbejder videre med. Spørg jer selv: Hvilke fag vil I bruge for at besvare spørgsmålet? Hvilket materiale/data/empiri vil I bruge for at besvare spørgsmålet? (Her kan det være, at I skal søge på nettet efter relevant materiale) Hvis I ikke kan finde relevant materiale, så kan det være, at I skal tilbage og prøve at finde et af jeres andre spørgsmål frem. Find derefter relevant materiale til dette spørgsmål. Til læreren: OBS: denne sekvens kan godt køre længe og skal eventuelt kvalificeres med flere benspænd for eleverne, så de ikke bare vælger et spørgsmål. Et godt spørgsmål er først godt, når man har meget relevant materiale til at besvare spørgsmålet.

Problemformuleringshjulet Hvordan gå til det? I forhold til det spørgsmål og det materiale, I har valgt, skal I nu prøve at svare på: Hvordan arbejder I med materialet? Hvad gør I? Hvorfor er det et godt materiale i forhold til jeres spørgsmål? Skriv disse overvejelser ned. Til læreren: herefter kan I selv lave slides i forhold til at få eleverne rundt i ”Hjulet.”