Vildledningssager - Hjemmelavet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjem-IS Kommunikationstest Juni Om undersøgelsen Data er indsamlet juni 2003 Metode CAWI interview Der er 1128 besvarelser fra medlemmer af Hjem-IS.
Advertisements

Vildledningssager - Hjemmelavet Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
Vildledningssager – Oprindelse Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
© 2015– Side 1 Danskernes holdninger og kendskab til udviklingsbistand og forholdene i udviklingslandene Rapport udarbejdet af Wilke for Danida 2015.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
Gallup om Madspild © TNS Dato: Maj 2016 Projekt: Gallup om Madspild.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Region Hovedstadens Vækstbarometer Arbejdskraft ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
ROMANTIKKENBilledanalyse
Sp.1 Forstil dig, at det i Danmark var almindeligt med fødevarer tilsat vitaminer og mineraler. Hvor enig eller uenig er du så i følgende udsagn?
1 Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - Værdien af revision.
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
Temamøde om flowet mellem a-dagpenge og sygedagpenge Roskilde Hallerne 1. November 2013.
Undersøgelse blandt frivillige I Ældre Sagen 2015 Oktober 2015.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Dialogforum - Engrosmodel
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Kvantitativ undersøgelse om hjerteflimmer 2016
Online arbejdsmiljøuddannelse
Grafikrapport Unges brug af tandpleje
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Kvantitativ undersøgelse om hjerteflimmer 2016
Anvendelse.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Studieretningsprojektet
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Forbundsstyrelsesmøde
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Arbejdsfordeling af huslige opgaver
Det man ikke ser har man ikke ondt af
ÅRHUS AFDELING.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Udviklingen i boligsituationen i København og nybyggeriets virkninger
Udvalgte resultater Januar 2016
Danmarkspanel Uge Bolius – Sex-vaner.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Baggrund..
Anvendt Statistik Lektion 4
Skal kød hvile inden udskæring?
Hvordan data fra brugerundersøgelser kan præsenteres og håndteres
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
En introduktion af Otto
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
TEMPERATURMÅLING PÅ MØDE- OG KONFERENCEMARKEDET PÅ FYN
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Blev udført i perioden fra den september
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Er skånsk så svært endda?
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Danmarkspanel uge
Lovliggørelsessager og BR18
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Vildledningssager - Hjemmelavet Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen

Metode og formål Formål Metode Som led i Fødevarestyrelsens tilsyn med fødevarevirksomheders overholdelse af lovgivningen omkring beskyttelse af forbrugere mod vildledning, har styrelsen valgt at gennemføre en række undersøgelser blandt forbrugere. Formålet er at indsamle viden om forbrugernes opfattelse af mærkning og markedsføring i forbindelse med nogle konkrete sager. Metode Undersøgelsen er baseret på 1.000 interview med et nationalt repræsentativt udsnit af mænd og kvinder i alderen 18 år+. Interviewene er gennemført via Internettet med medlemmer af Voxmeters Internetpanel. Panelet består udelukkende af personer, der er rekrutteret telefonisk i forbindelse med nationalt repræsentative interview. Det er således ikke muligt selv at tilmelde sig panelet. Det betyder, at panelet er repræsentativt for hele den del af befolkningen, der har adgang til Internettet. Interviewene er gennemført i perioden uge 3 2015.

Konklusioner Overordnet viser undersøgelsen, at forbrugerne mener, at det er snyd at kalde en ret ’hjemmelavet’, hvis de væsentligste dele af retten består af halvfabrikata. Der er enighed blandt forbrugerne om, at en hjemmelavet burger er en burger, hvor restauranten selv bager bollerne, steger bøffer og samler burgerne. En burger opfattes ikke som hjemmelavet, når bøffen er en færdigformet frosset bøf, brødet er indkøbt færdiglavet og burgeren samles med færdiglavede dressinger.

Opfattelse af ”hjemmelavet” 37,5 % af forbrugernes umiddelbare opfattelse af en hjemmelavet burger/sandwich/pitabrød er, at hjemmelavet betyder, at det er frisklavet. 32,5% angiver, at de i den nævnte situation anser det for hjemmelavet, såfremt brødet er hjemmebagt. Omkring 1/5 af forbrugerne vurderer, at det er hjemmelavet, når alt er lavet fra bunden i køkkenet, og når kødet er forarbejdet på stedet (og dermed ikke frost). Q1: Forestil dig, at du er på café eller restaurant, hvor det af menukortet fremgår, at der serveres ”hjemmelavet burger”, ”hjemmelavet sandwich” og ”hjemmelavet pitabrød”. Hvordan opfatter du umiddelbart betegnelsen ”hjemmelavet” i denne sammenhæng?

Opfattelse af ‘hjemmelavet’ - specificeret 87,1 % af forbrugerne anser det for hjemmelavet, når restauranten har bagt bollerne, formet og stegt bøfferne og samlet burgerne. 17,2 % af forbrugerne vurderer dog, at det er hjemmelavet, såfremt bollerne er færdigfremstillet, men kødet formet og stegt i restauranten. Q2: I hvilke af følgende situationer, mener du, at en restaurant kan betegne en burger som hjemmelavet?

Opfattelse af ‘hjemmelavet’ – Eksempel 1 I det første eksempel er forbrugerne blevet præsenteret for det viste menukort. Efterfølgende er forbrugerne blevet informeret om, at restauranten selv former bøffen og samler burgerne. Burgerbollen er købt fra frost, og herudover anvendes der ikke specielle krydderier til bøfferne. Resultaterne vises på følgende side.

Opfattelse af ‘hjemmelavet’ – Eksempel 1 79,9 % af forbrugerne angiver, at dette ikke kan klassificeres som en hjemmelavet burger. 17,1 % af forbrugerne vurderer, at man i dette eksempel godt kan kalde burgeren for hjemmelavet. Q3: Forestil dig, at du sidder på en restaurant og læser nedenstående menukort? Klik på billedet for at se det i et større format. Efterfølgende får du at vide, at ”hjemmelavet” skal forstås således, at restauranten selv former bøffen og samler burgerne. Burgerbollen er købt fra frost, og herudover anvendes der ikke specielle krydderier til bøfferne. Mener du, at restauranten i den situation kan betegne burgerne som ”hjemmelavede”?

Opfattelse af ‘hjemmelavet’ – Eksempel 2 I det andet eksempel på ‘hjemmelavet’ er forbrugerne blevet præsenteret for det viste menukort. Efterfølgende er de blevet informeret om, at restauranten selv fremstiller brødet til sandwich og pita, men at kebab, kylling og falafel er lavet ud af halvfabrikata. Resultaterne vises på følgende side.

Opfattelse af ‘hjemmelavet’ – Eksempel 2 69 % er enige i, at man i denne situation ikke kan anse retten for hjemmelavet. 26,3 % af forbrugerne mener dog, at man i dette tilfælde godt kan kalde retten for hjemmelavet. Q4: Forestil dig, at du sidder på en restaurant og læser nedenstående menukort? Klik på billedet for at se det i et større format. Efterfølgende får du at vide, at restauranten selv fremstiller brødet til sandwich og pita, men at kebab, kylling og falafel er lavet ud af halvfabrikata, dvs. at det ikke er restauranten, der har tilberedt eller fremstillet det hele fra bunden. Mener du, at restauranten i den situation kan betegne sandwich og pitabrød som ”hjemmelavede”?

Opfattelse af ‘hjemmelavet’ – Eksempel 3 I det tredje eksempel på ‘hjemmelavet’ er forbrugerne blevet præsenteret for det viste menukort. Efterfølgende er de blevet informeret om, at den hjemmelavede burger laves med købt brød, men at bøffen formes på restauranten og krydres med salt og peber. Resultaterne vises på følgende side.

Opfattelse af ‘hjemmelavet’ – Eksempel 3 69,9 % af forbrugerne angiver, at man ikke kan kalde retten for hjemmelavet, når brødet er købt udefra, selvom bøffen er formet og krydret på restauranten. Q5: Vi skal bede dig kigge på nedenstående billede igen… Klik på billedet for at se det i et større format. Du får her at vide, at den hjemmelavede burger laves med købt brød, men at bøffen formes selv og krydres med salt og peber. Mener du, at restauranten i den situation kan betegne burgerne som ”hjemmelavede”?

Opfattelse af ‘hjemmelavet’ – Eksempel 4 I det fjerde eksempel af ‘hjemmelavet’, er forbrugerne blevet præsenteret for det viste menukort. Efterfølgende er de blevet informeret om, at bøffen er indkøbt som en færdigformet frosset bøf. Brødet er indkøbt færdiglavet, og burgeren samles med færdiglavede dressinger. Der anvendes færdigformet frostbøf i alle burgerne. Resultaterne vises på følgende side.

Opfattelse af ‘hjemmelavet’ – Eksempel 4 Stort set alle forbrugere er enige om, at man i dette tilfælde ikke kan definere burgeren som hjemmelavet. Q6: Forestil dig, at du sidder på en restaurant og læser nedenstående menukort? Klik på billedet for at se det i et større format. Efterfølgende får du at vide, at bøffen er indkøbt som færdigformet frosset bøf, brød indkøbes færdiglavet og burgeren samles med færdiglavede dressinger. Der anvendes færdigformet frost bøf i alle burgerne. Mener du, at restauranten i den situation kan betegne burgerne som ”hjemmelavede”?

”Hjemmelavet” betyder, at alle dele af en ret er lavet af restauranten 100 % fra bunden 85,2 % af forbrugerne angiver, at de er helt eller delvist enige i, at ”hjemmelavet” betyder, at alle dele af en ret er lavet af restauranten 100 % fra bunden. Q7_SQ_1: I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende udsagn? ”Hjemmelavet” betyder, at alle dele af en ret er lavet af restauranten 100 % fra bunden. Gennemsnit: 4,27

”Hjemmelavet” betyder, at de væsentligste dele af en ret er lavet af restauranten 100% fra bunden 73 % af forbrugerne angiver, at de er helt eller delvist enige i, at ”hjemmelavet” betyder, at alle de væsentlige dele af en ret er lavet af restauranten 100 % fra bunden. Omkring 1/5 af forbrugerne er dog helt eller delvist uenige heri. Q7_SQ_2: I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende udsagn? ”Hjemmelavet” betyder, at de væsentligste dele af en ret er lavet af restauranten 100 % fra bunden Gennemsnit: 3,83

Man kan godt kalde en ret ”hjemmelavet”, hvis en del af den er lavet af restauranten I dette spørgsmål er den overvejende del af forbrugerne helt eller delvist uenige i udsagnet. Omkring ¼ af forbrugerne er dog helt eller delvist enige. Q7_SQ_3: I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende udsagn? Man kan godt kalde en ret ”hjemmelavet”, hvis en del af den er lavet af restauranten Gennemsnit: 2,4

Det er snyd at kalde noget ”hjemmelavet”, hvis en væsentlig del af retten består af halvfabrikata 77,3 % af forbrugerne er helt eller delvist enige i, at det er snyd af kalde noget ‘hjemmelavet’, hvis de væsentlige dele består af halvfabrikata. Q7_SQ_4: I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende udsagn? Det er snyd at kalde noget ”hjemmelavet”, hvis en væsentlig del af retten består af halvfabrikata

KONTAKT CEM Institute - Voxmeter Borgergade 6, 4. sal DK-1300 København K Phone:  (+45) 7020 2324 CVR/VAT: 34217432 Anna M. Christensen amc@voxmeter.dk (+45) 2684 6851 Analyser: www.voxmeter.dk. Kundetække: www.ceminstitute.com IT-Analyse-system: www.catglobe.com