Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forbundsstyrelsesmøde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forbundsstyrelsesmøde"— Præsentationens transcript:

1 Forbundsstyrelsesmøde
Offentlig sektor, Danmark Fredag den 28. november 2008

2 2) Indgreb mod spøgelsesbilister 3)Trafikudvikling 4) Modulvogntog
Seks temaer: 1) Trafikuheld 2) Indgreb mod spøgelsesbilister 3)Trafikudvikling 4) Modulvogntog 5) Investeringsplan 3) Udvidelse af Vejdirektoratets direktion Jeg har kun 5 minutter så jeg vil koncentrere mig om to temaer: 1) Trafikuheld 2) Indgreb mod spøgelsesbilister 3) Udvidelse af VD’s direktion

3 Ulykker, år til dato Januar – oktober (inklusive)
Ulykkerne bliver mere alvorlige Færre ulykker med personskade: Antallet af ulykker med personskade i 2008 (til og med oktober) er det laveste i perioden Antallet af uheld alene med materiel skade er ligeledes det laveste. Højt antal dræbte: Antallet af dræbte i 2008 er det tredje højeste. De foreløbige tal viser 333 trafikdræbte i perioden januar til og med oktober. Sammenhæng med hastighed: Det kunne se ud som om, der er en sammenhæng med øget hastighed. Det vil jeg vise på de to næste dias. 2008: Færre, men alvorligere ulykker med personskade. 2008: Højt antal dræbte (333)

4 Udviklingen i hastighed og antal dræbte
Når man ser på udviklingen i hastighederne, er der et pænt sammenfald for stigning og fald i forhold til kurven for dræbte I perioden december 2002 – september 2008 er der to særlige hop nedad: Maj 2004, hvor hastighedsgrænsen på 130 km/t på motorveje trådte i kraft. I forbindelse med dette var der en forventning om øget politikontrol. 2) September 2005, hvor klippekortet blev indført. Effekten af dette er stort set væk et år efter. Siden midten af 2007 har antallet af uheld med personskade og det samlede antal personskader (dræbte + tilskadekomne) været faldende. Dette har ikke været tilfældet for de dræbte, hvor antallet i øjeblikket nærmest er stagnerende.

5 Spøgelsesbilisme på motorvejene i Danmark
Stigning i antal indberetninger af spøgelsesbilister Der har i de seneste år været en markant stigning i antallet af indberetninger af spøgelsesbilister. Spøgelsesbilisterne udgør under en halv procent af det totale antal trafikdræbte på landsplan i Danmark. Ved et enkelt uheld i 2007 blev der imidlertid dræbt 4 personer, hvilket bragte spøgelseskørsel i fokus og gav anledning til flere hundrede henvendelser til Vejdirektoratet og Transportministeriet omkring problemet. Vejdirektoratet har derfor etableret en række tiltag mod spøgelsesbilisme. Antallet af spøgelsesbilister er stærkt stigende, i 2008 er antallet allerede højere end i hele 2007. De fleste spøgelseskørsler sker om natten. Stigningen viser sig særligt i år 2006, hvor antallet er 91 i forhold til år 2005, hvor antallet af indberetninger af spøgelsesbilister er 65. Det er imidlertid kun ca. hver sjette spøgelsesbilist, som bliver standset af politiet. Selv i de tilfælde kan det være vanskeligt at finde frem til udgangspunktet for spøgelseskørslen. Bilisten er ofte spirituspåvirket eller i en tilstand, politiet betegner som konfus. Det er relativt sjældent, at der sker trafikdrab. Inden for de seneste 9 år har der i gennemsnit været 1,3 trafikdræbte pr. år.

6 Spøgelsesbilisme på motorvejene i Danmark
80 steder i Danmark etableres der nu en række mere utraditionelle tiltag mod spøgelsesbilisme på eller ved motorvejs-ramper. Tiltag mod spøgelsesbilisme For 7 år siden blev der etableret ”spøgelsesporte” på alle frakørselsramper. Spøgelsesporten består af et ekstra sæt færdselstavler ”indkørsel forbudt” og 2 pile, som er udlagt på rampen. Inden for det sidste år har Vejdirektoratet foretaget en systematisk gennemgang af samtlige 236 tilslutningsanlæg ved motorvejene. Resultatet viste, at der er forbedringsmuligheder i forhold til den traditionelle vejtekniske del. Det drejer sig fx om justering af tavleplacering, beskæring af beplantning foran tavler, genmarkering af kørebaneafmærkning og genmarkering af pile på motorvejsramper. Der foretages ca. 700 af sådanne traditionelle vejtekniske forbedringer. Også en række mere utraditionelle tiltag mod spøgelsesbilister er taget i brug for at se, om der er noget, der kan hjælpe i den videre indsats mod spøgelsesbilismen på de danske motorveje. Nogle af tiltagene har været anvendt i et par år og ændres nu i deres udformning, mens andre tiltag er nye. De mere utraditionelle tiltag udføres som forsøg, og de forskellige tiltag omfatter følgende 4 tiltag, som jeg vil gå hurtigt hen over på de næste dias

7 Den østrigske hånd Den østrigske hånd
Den østrigske hånd, som ses på fotoet til venstre, har være anvendt på 9 frakørselsramper i nogle år. Denne tavle suppleres nu med en undertavle med teksten ”VEND OM” Tavlen opsættes på i alt 28 ramper.

8 Trafikale udfordringer

9 Trafikale udfordringer
Trafikindeks

10

11 Fra Infrastrukturkommission til Investeringsplan……
Forlig

12 Udvidelse af Vejdirektoratets direktion
Per Jacobsen, Vejdirektør Per Clausen Udviklings-direktør, vicedirektør Helga Theil-Thomsen, Strategi- og ressource-direktør, vicedirektør Niels christian Slov Nielsen , Driftsdirektør Jens Homboe Anlægs-direktør


Download ppt "Forbundsstyrelsesmøde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google