Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Sekvens 3: Diskussion i fokusgrupper Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af skolekultur Arbejdsseminar 1, Fredericia Gymnasium 15/1/14.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Eksamen.
Større Skriftlig opgave
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Skriftlighed i biologi
Digital skriftlig- og mundtlighed
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Værkstedsundervisning
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
EKSAMEN OG PRØVER.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
- Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece Studieretningsprojektet i 3.g.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
SRO SKRIV!.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet!
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Teoretisk pædagogikum
Besøg i praksis Efterår 17.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Dansk på GF2.
Flerfagligt Forløb 4/SRO
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Om prøveformen Filosofi C.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Mindset og formativ evaluering i sprogfagene: Delmål, progression, portefølje Heidi Andersen, Odder Gymnasium

Et udviklende læringsmiljø… er et arbejdsmiljø, hvor der fokuseres på “at man er igang med at lære og udvikle sig” frem for “jeg skal se, hvad du kan”: Aflevering >< træningsopgave The power of ”yet”

Delmål i skriftlighed (progression)

Delmål og fælles forberedelse som en styrke Inden I går i gang med opgaven læser I kommentarerne til jeres seneste aflevering og diskuterer, hvorfor I er sat i samme gruppe (fælles styrker og fokuspunkter?) I gruppen forbereder I på baggrund af den læste opgavetekst: 1) En grundig læsning af problemformuleringen, hvor I highlighter alle de taksonomiske spørgeord, I kan finde (fx redegørelse, analyse, fortolkning, diskussion, vurdering) 2) Forberedelse af en grundig og detaljeret disposition, som dækker opgaveformuleringens taksonomiske niveauer 3) Tre kommentarer til samtalen med mig: Dette afsnit er vi helt sikre på, fordi… Dette afsnit er vi i tvivl om, fordi… Dette afsnit skal vi have hjælp til at forstå eller komme videre med, fordi… 4) Under samtalen med mig skal I gennemgå jeres disposition og forklare de tre kommentarer for mig

Delmål og portefølje

Faglig sparring >< bedømmelse

Portefølje (proces, feedback, elevsamtale) “Det er gået op for mig, at jeg tidligere har givet en karakter for at kreditere det gode i opgaven, og feedback har primært været rettet mod det, som ikke virkede…. det er enormt demotiverende for eleverne, hvis man så bare fjerner karakteren uden at ændre rettepraksis ....” Lærer i 3y

Oplæg til diskussion Hvordan gør vi de faglige delmål synlige - også i den mundtlige dimension? Hvordan løser man som lærer udfordringen med, at øget feedback tager tid? Hvilke fordele og ulemper er der ved at arbejde med tydelighed ift. delmål?