Mindset og formativ evaluering i sprogfagene: Delmål, progression, portefølje Heidi Andersen, Odder Gymnasium
Et udviklende læringsmiljø… er et arbejdsmiljø, hvor der fokuseres på “at man er igang med at lære og udvikle sig” frem for “jeg skal se, hvad du kan”: Aflevering >< træningsopgave The power of ”yet”
Delmål i skriftlighed (progression)
Delmål og fælles forberedelse som en styrke Inden I går i gang med opgaven læser I kommentarerne til jeres seneste aflevering og diskuterer, hvorfor I er sat i samme gruppe (fælles styrker og fokuspunkter?) I gruppen forbereder I på baggrund af den læste opgavetekst: 1) En grundig læsning af problemformuleringen, hvor I highlighter alle de taksonomiske spørgeord, I kan finde (fx redegørelse, analyse, fortolkning, diskussion, vurdering) 2) Forberedelse af en grundig og detaljeret disposition, som dækker opgaveformuleringens taksonomiske niveauer 3) Tre kommentarer til samtalen med mig: Dette afsnit er vi helt sikre på, fordi… Dette afsnit er vi i tvivl om, fordi… Dette afsnit skal vi have hjælp til at forstå eller komme videre med, fordi… 4) Under samtalen med mig skal I gennemgå jeres disposition og forklare de tre kommentarer for mig
Delmål og portefølje
Faglig sparring >< bedømmelse
Portefølje (proces, feedback, elevsamtale) “Det er gået op for mig, at jeg tidligere har givet en karakter for at kreditere det gode i opgaven, og feedback har primært været rettet mod det, som ikke virkede…. det er enormt demotiverende for eleverne, hvis man så bare fjerner karakteren uden at ændre rettepraksis ....” Lærer i 3y
Oplæg til diskussion Hvordan gør vi de faglige delmål synlige - også i den mundtlige dimension? Hvordan løser man som lærer udfordringen med, at øget feedback tager tid? Hvilke fordele og ulemper er der ved at arbejde med tydelighed ift. delmål?