Dilemmaspil - lad dem bare sejle deres egen sø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EU’s Grænser Demokraticafé, Gefion Gymnasium, 27. januar 2012 Michael Birkkjær Lauritsen.
Advertisements

Bæredygtig udvikling af fiskeriområder Fiskeri LAG Fyn støtter projekter i de fynske kystområder ► som bidrager til udvikling af de fynske fiskeriområder.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2.4 NOVEMBER 2015ADJUNKT/POSTDOC LOUISE HALLESKOV STORGAARD AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND.
Det Blå Sygesikrings / EU kortet også kaldet European Health Insurance Card (EHIC): EU-sygesikringen dækker ved midlertidige ophold (dvs. op til 1 år)
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Crassus, Pompejus og Cæsar Første triumvirat. Pompejus og Crassus.
Den lamme mand ved Bethesdas dam. Derefter var det en af jødernes fester, og Jesus drog op til Jerusalem. Ved Fåreporten i Jerusalem er der en dam, som.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Vejen til speciallæge -hoveduddannelsesansættelse Helle Christiansen H1-kursist /kursusreservelæge/ hoveduddannelseslæge/ ?
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
EU og Folketinget Oplæg for samfundsfagslærere Den 31. oktober 2011.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Ku Klux Klan (KKK). Hvad er Ku Klux Klan højreekstremistisk organisation i USA Udøver hvid magt, racisme, antisemitisme (jøde racisme), Antikatolicisme,
Båd flygtninge. Hvem er bådflygtninge i vor tid? Der er mennesker fra mange steder, f.eks. hvor der har været borgerkrig eller krig. Der er også folk.
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Hvad har EU gjort for at løse flygtningekrisen?
Hvor er EU på vej hen? Rasmus Nørlem Sørensen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Støtteberettigede græsarealer 2016
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Lad dem bare sejle deres egen sø
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Den gode læge Yngre Lægers politik
Vikingerne Og deres togter
Forberedelse til eksamen
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Spillet om EU’s fremtid
Kan EU gøres demokratisk?
Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU
Tilbage til EU’s vision
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Webinar om fordringstyper til daginstitution
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
Rygsmerter Information og øvelser
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Ændringsforslag til markblokke
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Vision 2050 er vejen til vækst
Placering, orientering og tegngivning
Demokrati og medborgerskab
Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Velkommen til Møde om vandsamarbejde i Favrskov Kommune
Et forhandlingsspil om EU, global opvarmning og den grønne omstilling
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
Lovliggørelsessager og BR18
EVS databasen ved Myung Nina Fernando
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Dilemmaspil - lad dem bare sejle deres egen sø Om asylpolitik

Europa tiltrækker http://www.youtube.com/watch?v=T1TzR1kiGmw

Europa tiltrækker I 2010 søgte 260.000 om asyl i et EU-land (Europa- Kommissionen). I 2011 søgte 301.000 og i 2012 søgte 335.365 om asyl i et af EU-landene (Europa-Kommissionen). 4000 søgte til Danmark, og tre ud af fire fik afslag Den samlede immigration er langt højere – illegal immigration. Alene i 2012 lykkedes det ca. 60.000 ulovligt at komme ind i Grækenland.

Nord- og Sydeuropa Flygtningene kommer sydfra Europæiske Middelhavslande bliver hovedporten til Europa og EU Et eksempel: 50.000 flygtninge og immigranter på Lampedusa i 2011 – der er 6000 indbyggere på øen – også i oktober 2013 10 EU-lande håndterer i dag 90 procent af asylansøgningerne

Dublin-forordningen Hvilken medlemsstat er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning En asylansøgning behandles kun af en medlemsstat Et af kriterierne er: Det første EU-land, som ansøgeren lovligt eller ulovligt er rejst ind i, er ansvarlig 3 kritikpunkter af forordningen: Få lande står med ansvaret for langt de fleste asylansøgere, og det kræver mange ressourcer for de lande der modtager mange flygtninge Flytter bare rundt på ansøgerne Forudsætter at EU-landene har samme asylpolitik

Frontex Det Europæiske Agentur for Forvaltning af det Operative Samarbejde ved de Ydre Grænser Formål: at styrke sikkerheden ved EU’s ydre grænser Hjælper til at koordinere landenes samarbejde, men har ingen operationelle beføjelser Eks. udarbejder risikoanalyse, uddannelse af nationale grænsevagter Danmark stod uden for beslutningen om oprettelse af Frontex, da det er omfattet vores forbehold om retlige og indre anliggender. Beslutningen er dog gennemført i dansk ret som en videreudvikling af Schengen

Schengen-samarbejdet 22 EU lande + Norge, Island, Schweiz og Lichtenstein Borgere i Schengen-landene kan frit bevæge sig på tværs af grænserne mellem de 26 lande Eks. Danmarks grænsekontrol i 2011 Kommissionen igangsatte en undersøgelse for at finde ud af om Danmark overskred reglerne om fri bevægelighed + Schengen (kommissionen skal sikre at Danmark overholder EU-traktaten) Man må indføre midlertidig grænsekontrol hvis man har en god grund Kun toldere må udføre kontrollen (dvs. tjekke varer, ikke personer)

Søfartsloven Internationale regler forpligter søfolk til at redde mennesker, som kommer i nød på havet International praksis, at når en kaptajn har reddet mennesker i nød, så sætter kaptajnen kurs mod nærmeste sikre havn Simone Ritter, Europabevægelsen

Danmark Retsforbeholdet Danmark står uden for asylpolitikken på grund af retsforbeholdet. Det betyder: EU kan ikke lovgive om asyl- og indvandrerpolitik i Danmark, da Danmark har et forbehold, men.. Danmark kan ikke via udlændingepolitikken ændre EU’s regler for fri bevægelighed Simone Ritter, Europabevægelsen

Lad dem bare sejle deres egen sø I 2008 flygter Wali Adbel Motagali fra sit hjemland Eritrea Han har hørt, at den billigste måde at komme til Europa på, er med båd fra Libyen Han betaler 1000 $ for at komme med båd til Italien Han venter i to dage sammen med mange andre flygtninge, før han bliver transporteret til en gammel, skrøbelig båd. Pludselig begynder båden at tage vand ind, folk går i panik og båden kæntrer. 27 af flygtningene får fat i et tunfiskenet midt i Middelhavet og er dermed i sikkerhed for en stund

Lad dem bare sejle deres egen sø En spansk fiskerbåd kommer forbi, men sejler videre fordi en lignende episode i 2006 havde givet en anden fisker store problemer Fiskeren fra 2006 havde samlet 51 flygtninge op og reddet dem fra druknedøden. Han havde derefter sejlet dem til Malta, som var den nærmeste sikre kyst. Malta ville imidlertid ikke tage imod flygtningene og fiskeren blev pålagt at sejle dem tilbage til Libyen. I Libyen ville man dog heller ikke tage imod de 51 flygtninge. Den spanske fisker ville med andre ord ikke spolere flere dages fangst for at redde flygtninge, som ingen alligevel vil tage imod

Lad dem bare sejle deres egen sø I stedet tog fiskeren dog kontakt til den maltesiske kystbevogtning og gav den nøjagtige position, så de kunne redde afrikanerne. Malta sendte ingen båd. I stedet kontaktede de Libyen og bad dem hente afrikanerne Men da fiskernettet befandt sig i internationalt farvand, så ingen af landene det som deres opgave at hente de nødstedte flygtninge Der er nu gået 2 døgn, og afrikanerne sidder stadig og klamrer sig til et fiskenet i Middelhavet

Lad dem bare sejle deres egen sø Simone Ritter, Europabevægelsen

Lad dem bare sejle i egen sø http://g.co/maps/sdtp4 http://g.co/maps/sdtp4 18. september 2018

Lad dem bare sejle deres egen sø Dilemmaspil: Situationen lige nu Malta har indkaldt til møde i ministerrådet i Bruxelles Ved mødet deltager alle EU-landenes justits- og indenrigsministre Rollekortene skal være udgangspunkt for jeres holdning til emnet, men det er jer selv, der skal skabe diskussionen Eneste regel er, at I ikke må komme op at slås  På mødet skal problemet omkring de mange flygtninge der strømmer til Sydeuropa diskuteres

Lad dem bare sejle deres egen sø Rollefordeling 10 ministre (28 i virkeligheden) Medlem af EU-kommissionen (Journalist) Arbejdsopgaver holdes hemmelige 10-15 min forberedelse

Lad dem bare sejle deres egen sø Det tjekkiske formandskab leder mødet, og dermed diskussionen Malta får ordet som de første, da det er dem der har bedt om at få sagen sat på dagsordenen Derefter fremlægger alle landene deres synspunkter. Formandsskabet fordeler ordet Lad mødet begynde…

Lad dem bare sejle deres egen sø Pressekonference Pressen interviewer ministrene Journalisterne formulerer overskrifter

Lad dem bare sejle deres egen sø Ministerrådsmødet fortsætter – nu skal der findes en løsning Det tjekkiske formandskab får 10-15min til at overveje en løsning som alle lande kan acceptere De øvrige ministre må drøfte løsninger med hinanden og indgå alliancer Det tjekkiske formandskab præsenterer sit løsningsforslag

Lad dem bare sejle deres egen sø Er løsningen acceptabel? Er det overhovedet en sag for EU at håndtere spørgsmålet om afrikanere som illegalt søger til Europa? Og hvorfor?

Lad dem bare sejle deres egen sø Hvad endte det virkelige møde med? Malta må selv håndtere alle asylansøgere. Malta foreslog på mødet at der skulle etableres en fordelingsordning med de øvrige europæiske medlemslande. Forslaget blev nedstemt med begrundelse om at der er risiko for at det vil være en åben invitation til illegale indvandrere fra Afrika Desuden er der Frontex til at beskytte grænserne De forskellige lande har lovet at bidrage til Frontex ved at sende 115 skibe, 23 fly og 25 helikoptere. Landene bidrog kun med 10% af dette

Lad dem bare sejle deres egen sø Spørgsmål?