Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU"— Præsentationens transcript:

1 Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU
Alle love skal kunne ændres af vælgerne gennem valg Alle lovgivere skal vælges og kunne skiftes ud på næste valgdag Det er den styreform, vi kalder for demokrati DEO, Jens-Peter Bonde, forfatter, medlem af Europa-Parlamentet , redaktør euabc.dk,

2 144.000 love, regler, domme og standarder
Kan ikke ændres af vælgere i noget land ved valg De træder alle i kraft som britisk lov en gros Domme, som fortolker traktater, kan kun ændres med traktatændring De fleste regler kan kun ændres af Kommissionen selv De vigtigste regler kan ændres med FORSLAG FRA KOMMISSIONEN, med eneret til at foreslå ændringer/nye love KVALIFICERET FLERTAL I MINISTERRÅDET: 55 % AF LANDENE MED 65 % AF EU-BEFOLKNINGEN

3 Europa-Parlamentets voksende indflydelse
Kan anmode Kommissionen om at fremsætte forslag Ret til at fremsætte ændringsforslag til lovforslag Ret til at forkaste lovforslag med absolut flertal Ret til at godkende ny Kommission med absolut flertal Ret til at fyre Kommissionen med 2/3 flertal (og abs. flertal) Demokratisk kup i 2014 med Spitzenkandidat-procedure Trepartsmøder – triloger – lovgiver hemmeligt Traktatens regler for lovvedtagelse glemt EP har ingen lovgivende magt, men stor reel indflydelse

4 Trepartsmøder bør åbnes for borgerne
3000 arbejdsgrupper hjælper Kommissionen med forslag og implementering Kommissionen og arbejdsgrupper drøfter bag lukkede døre Arbejdsgruppe i Rådet/Coreper vedtager fælles holdning til K-forslag Europa-Parlamentets udvalgsmøder og forhandlinger er åbne Vedtagelsen af Parlamentets ændringsforslag sker åbent i salen Så lukkes forhandlingerne for offentligheden Trepartsmøder uden journalister Tekniske triloger uden politikere Politiske triloger med ganske få folkevalgte Eldorado for flittige MEP’ere og lobbyister

5 Folketingets kontrol med EU
Ministerrådet havde ikke en eneste førstebehandling i 2016 Europaudvalget gav mandat til 48 af 1945 love i 2016 REFORM: Førstebehandling af instrukser til danske forhandlere i FT-fagudvalget Andenbehandling i Europaudvalget med vedtagelse af mandater Tredjebehandling med elektronisk afstemning i salen, så alle tager ansvar Mere tekniske forslag kan behandles og vedtages i bundter Rejsebudget for MF’ere til at skabe alliancer som i Tyskland Adgang til samtlige EU-dokumenter som i Tyskland Adgang til at følge arbejdet i de 30 specialudvalg, som forbereder for DK

6 Reformér lovgivningsprocessen
Kommissionens forslag bør præsenteres i Europa-Parlamentet med en første debat mellem partierne - og interesserede MEP´ere Offentlige høringer om vigtige forslag, internet debatfora Rådet må have førstebehandling og vedtage oplæg i åbenhed Parlamentet bør behandle og vedtage ændringsforslag som i dag Nationale parlamenter bør også kunne fremsende ændringsforslag Åbent trilogmøde med journalister i salen Nye møder med kompromis-forhandlinger, evt. med lukket mødedel Alle love skal vedtages både i Ministerrådet og Europa-Parlamentet

7 Start alt i de nationale parlamenter
Det årlige lovgivningsprogram bør vedtages af de nationale parlamenter gennem COSAC Kommissionen inviteres dermed til fremlægge forslag med angivelse af frivillig/obligatorisk retsgrundlag Kommissionen sender lovforslag til nærheds- og proportionalitets test Indstilling fra fagudvalg Beslutning fra Europaudvalget sendes til Kommissionen Valg af hovedordfører og skyggeordførere for vigtige forslag Samarbejde med andre nordiske lande om arbejdsdeling

8 Vælg vores egen kommissær
Fortsat én kommissær til hvert land, ingen reduktion i 2019 Direkte valg af kommissærer sammen med valg til Europa-Parlamentet Partier og bevægelser samles om nogle få navne Kampagner og møder i hele landet Nyvalg ved under 40 % til valgets vinder Kommissær/stedfortræder deltager regelmæssigt i Europaudvalgets møder Stemmer i Kommissionen så vidt muligt som Europaudvalgets flertal Ansvarlig for EU-porteføljen over for Europa-Parlamentet og Rådet

9 Valg af Kommissionens formand
Partisammenslutninger vælger deres kandidat Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet enes om en formand Når valgdeltagelsen er hævet efter valg af den nationale kommissær, kan vælgerne med en anden stemme evt. være med til at vælge formand Hvis vi starter med direkte valg af Formanden/Præsidenten, bliver valgdeltagelsen for lav – ingen legitimitet for den valgte Formanden kunne også vælges af de valgte kommissærer og optræde som den første blandt ligemænd Formandsposter for Det Europæiske Råd og Kommissionen bør ikke slås sammen, som Juncker har foreslået

10

11 HVAD NU EU? - NY BOG MED TI BUD FRA UFFE ØSTERGÅRD OG JENS-PETER BONDE
1. Luk alle skatteparadis og reformér Møntunionen Lav en grøn omstilling med millioner af grønne job Fælles flygtningefond i stedet for tvungne kvoter Effektiv grænsekontrol og ret til selv at styre velfærd Åbn og demokratiser EU, gør åbenhed til grundregel 6. Lad os vælge kommissærer og andre ledere Start al EU-lovgivning i de nationale parlamenter Slank EU, lad love udløbe, medmindre de fornyes Større fleksibilitet med en europæisk frihedsakt Støt FN´s 17 verdensmål, skab mere frihandel


Download ppt "Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google