Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d."— Præsentationens transcript:

1 Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Rådet for Socialt Udsatte DGI-byen Retssikkerhed som menneskeret Om undersøgelsen: Retssikkerhed i kommunerne De vigtigste resultater Hvad kan det bruges til?

2 Retssikkerhed I kommunerne
Retssikkerhed er en central menneskeret Bredt begreb, rummer blandt andet: Lighed for loven og beskyttelse mod diskrimination Ret til information og vejledning Ret til at blive inddraget i egen sag Forståelig afgørelse Ret til at klage og information herom Offentlig debat om retssikkerhed fx. Advokatråd, borgerrådgivere, foreninger (Ældresag, DCH, DH mv.)

3 Om undersøgelsen Godt 1.100 borgere med nyere social sag I kommunerne
Udvalgt repræsentativt i forhold til køn, etnicitet, funktionsnedsættelse mv. land- og bykommuner, rige og fattige kommuner Registre hos DKs Statistik

4 de udvalgte borgere genoptræning/vedligeholdelsestræning
hjemmehjælp el. personlig pleje hjemmesygepleje handicapydelser kontanthjælp vejledning/afklaring/opkvalificering, løntilskudsjob, virksomhedspraktik på dagpenge ledighedsydelse el. fleksjob forrevalidering el. revalidering ressourceforløb jobafklaring sygedagpenge førtidspension folkepension og personlig tillægsprocent > 0 anbragt deres barn forebyggende børne- og ungeforanstaltninger

5 de udvalgte borgere / 2 Samlet i 2015: Ca. halvdelen fik ydelser Ca. en tredjedel modtog indsats Ca. en tiendedel fik hjælpemidler 95 procent: modtaget ydelse 5 procent: børnesag el. ressourceforløb Vi må forvente positiv bias

6 Hovedresultat af spørgeundersøgelse
Det halvfyldte glas: Et pænt flertal er tilfredse med kommunens sagsbehandling, % Det halvtomme glas: Betydelige mindretal har dårlige erfaringer med kommunens sagsbehandling

7 Hovedresultat om sagens indledning
7 ud af 10: nemt at finde oplysninger til kommunen 9 ud af 10: tilstrækkelig information om regler Ca. 65 procent søgte personlig kontakt (fremmøde el. telefon) Ca ¼ syntes, det var svært at ansøge kommunen om hjælp - sendt rundt (halvdelen) - svært at få kontakt (en fjerdedel) - meget omfattende ansøgning (en fjerdedel) -svært ved at forstå ansøgning el. regler (17 %)

8 om sagens forløb 2/3 mente, at kommunen havde sat sig ind i alle vigtige forhold i sagen, 1/3 ikke Ca. 40 % mente, ikke de havde gode muligheder for at fortælle deres syn på sagen Ca. 40 % mente ikke, de blev informeret om mulighed for bisidder 3/4 syntes, de havde en god dialog med kommunen, ¼ syntes det ikke.

9 sagsafgørelse og klagemuligheder
7 af 10 fik skriftlig afgørelse mundtlig begrundelse forståelig for flest 1/3 af borgere, der ikke fik medhold, mente ikke, de havde fået en begrundelse Meget få klager (4 %) 3/4 fik ønsket hjælp 8 % : for uoverskueligt

10 samlet indtryk 80% : venlig og hensynsfuld (især v/medhold)
79% : rimelig behandling samlet set 44% : i højere grad talt sagen igennem og lyttet 40% digital kommunikation ikke god idé

11 Særlige grupper af borgere funktionsnedsættelse
Kender oftere deres sagsbehandler (66% vs. 56%*) Oftere fået information om bisidder-mulighed (57% vs. 37 %*) Oftere oplevelse af vanskelighed ved at søge hjælp (33% & 27% vs 20 %*) Oftere oplevelse af ikke at få rimelig behandling (25% vs. 14%*) *ikke- funktionshæmmede, funktionshæmmet, alvorligt hæmmet, noget hæmmet

12 Særlige grupper af borgere etnisk minoritet
Oplever oftere afslag (25 % vs. 12%*) Større skepsis ved digital kommunikation (47% vs. 37 %) Savner gennemgang af sag og lyttet til (57% vs. 43%) Flere savner venlig behandling (25% vs. 14%) Færre synes, kommunen har sat sig ind i alle vigtige forhold i sagen (47% vs 32%) Færre oplever rimelig behandling (29% vs. 19%) * X etnisk dansk, Y etnisk minoritet

13 Anbefalinger Mere systematisk borgerfokus:
· At enhver borger får mulighed for at tilkendegive, om han eller hun mener, at alle vigtige elementer er inddraget i vedkommendes sag. · At borgernes synspunkter rapporteres skriftligt som led i sagsbehandlingen og tillægges passende vægt i afgørelsen. · At borgerne får et udtrykkeligt tilbud om, at deres sag bliver talt igennem med en sagsbehandler. · At borgerne får information om deres mulighed for at have en bisidder med igennem sagsforløbet. · At borgerne udtrykkeligt spørges, om sagens afgørelse og begrundelse er forståelig for dem med tilbud om forklaring på afgørelsen samt klagevejledning.

14 Anbefalinger Konsultation og ekstra rådgivning
At kommunen inddrager interesserede kommunale råd til at sikre information og hjælp tilpasset særlige grupper af borgere (etniske minoriteter, handicappede, ældre, socialt udsatte) At kommunerne overvejer, hvordan sagsbehandlere kan imødekomme særlige behov for information og vejledning samt inddragelse i egen sag, som findes hos borgere med etnisk minoritetsbaggrund og borgere med funktionsnedsættelse At kommunerne overvejer, om etablering af en borgerrådgiverfunktion kan være et redskab til at styrke borgernes retssikkerhed

15 Hvis du vil vide mere Tak for nu


Download ppt "Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google