Workshop 2.10.2012 Virkningsevaluering
Goddag Mit navn er Bent Riisgaard Underviser på Frøbel seminariet og på den sociale højskole Cand.scient.pol og master i evaluering
Hvad tænker I om evaluering i relation til jeres opgave? Effektevaluering Virkningsevaluering Præstationsmålinger Målfri evaluering Brugerinddragelse Empowerment orienteret evaluering
Policyprocessen Input – implementering – output – outcome Pointe: Kikkes der i evalueringer på Output = præstationer Outcome = virkning Fx. Odense Universitetshospitals skadestue!
Tamme problemer Klare mål Kan adskilles fra andre problemer Succeskriterierne er klare ”Objektiv”
Vilde problemer Svært at definerer Vanskelig at afgrænse fra andre problemer Målene er uklare Uklare succeskriterier ”Normativ” Sociale problemer er ofte ”vilde problemer”.
Hvad er pointen i Virkningsevaluering? Pointen er, at en virkningsevaluering bør kunne svare på følgende: Hvad virker – for hvem – hvornår – I hvilken sammenhæng? Og dette testes i en programteori
Programteori I en tydelig programteori gør vi os forestillinger om hvordan og hvorfor vores indsatser tænkes at virke. Man realitetstester forestillinger om, hvordan en indsats virker. Man kan udpege og undersøge bivirkninger af en indsats.
Og hvordan pokker gør man det? Man illustrerer sin programteori og skelner mellem Indsats – proces - resultat Eksempel: Bedre skoler og undervisning
Informeret evalueringspraksis som ramme til beskrivelse af programteori Viden værdier genstandsfelt anvendelse Evalueringspraksis
Øvelse 1 Gruppearbejde om programteori
Hvorledes læses videre: Peter Dahler-Larsen Hanne Kathrine Krogstrup Danmarks Evalueringsinstituttet www.eva.dk KREVI www.krevi.dk