Workshop 2.10.2012 Virkningsevaluering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Evaluerings- kompetencen
Advertisements

Hvordan navigerer lederen?
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Hvordan vurderer jeg effekter af indsatser? - workshop om effektmåling
Velkommen til Ny Nordisk Skole
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Evaluering Hvordan kan man evaluere velfærdssamfundet?
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
At gøre evaluering til videns- og erfaringsopsamling
Kvalitetens Beskaffenhed
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Metoder til effektevaluering af indsatser
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Evaluering af Skandinavisk KompetenceudviklingsNetværk
UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Udrulning af digitale redskaber i kontanthjælpsreformen v/ Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS.
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Velkommen. Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dagens program Indledning Mentale faktorer: målsætning, fear of failure, faldtræning.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
YF Trænerudvikling 2016 Opsummering Målsætning Når man arbejder med målsætninger og mål, skal man være klar over, hvilken type mål der arbejdes.
Effektsyring og Effektafhængige økonomimodeller.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Praksiseksempel fra Teater GROB
Brugen af bygge dialog i Domea.dk
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
©Samskabelse og capacity building i den offentlige sektor
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Kirstine, Nadia og Kristian
Udvaskningsmodeller Sammenligning af udvaskningens niveau og af respons ved driftsændringer Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning.
Oversigt over metoder til fastsættelse af kvælstofbehov på markniveau
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Chefkonsulent Cand.psych. Tue Isaksen
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Erfaringer fra en kritisk ven
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Projektplan for virksomheden
Børne- og undervisningsudvalget den
MUNDTLIG FREMSTILLING
At arbejde datainformeret
Innovation i praktisk-musiske fag
BOOST- Innovativ skole i Helsingør
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Projektets metodetænkning og operationalisering af 4-rumsmodellen
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Værktøj: Projektets organisation
Sundhed i Aabenraa Kommune
Præsentationens transcript:

Workshop 2.10.2012 Virkningsevaluering

Goddag Mit navn er Bent Riisgaard Underviser på Frøbel seminariet og på den sociale højskole Cand.scient.pol og master i evaluering

Hvad tænker I om evaluering i relation til jeres opgave? Effektevaluering Virkningsevaluering Præstationsmålinger Målfri evaluering Brugerinddragelse Empowerment orienteret evaluering

Policyprocessen Input – implementering – output – outcome Pointe: Kikkes der i evalueringer på Output = præstationer Outcome = virkning Fx. Odense Universitetshospitals skadestue!

Tamme problemer Klare mål Kan adskilles fra andre problemer Succeskriterierne er klare ”Objektiv”

Vilde problemer Svært at definerer Vanskelig at afgrænse fra andre problemer Målene er uklare Uklare succeskriterier ”Normativ” Sociale problemer er ofte ”vilde problemer”.

Hvad er pointen i Virkningsevaluering? Pointen er, at en virkningsevaluering bør kunne svare på følgende: Hvad virker – for hvem – hvornår – I hvilken sammenhæng? Og dette testes i en programteori

Programteori I en tydelig programteori gør vi os forestillinger om hvordan og hvorfor vores indsatser tænkes at virke. Man realitetstester forestillinger om, hvordan en indsats virker. Man kan udpege og undersøge bivirkninger af en indsats.

Og hvordan pokker gør man det? Man illustrerer sin programteori og skelner mellem Indsats – proces - resultat Eksempel: Bedre skoler og undervisning

Informeret evalueringspraksis som ramme til beskrivelse af programteori Viden værdier genstandsfelt anvendelse Evalueringspraksis

Øvelse 1 Gruppearbejde om programteori

Hvorledes læses videre: Peter Dahler-Larsen Hanne Kathrine Krogstrup Danmarks Evalueringsinstituttet www.eva.dk KREVI www.krevi.dk