Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMinna Nygaard Redigeret for ca. et år siden
1
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Udrulning af digitale redskaber i kontanthjælpsreformen v/ Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS
2
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Overordnet tidsplan for udrulning af digitale redskaber
3
Formål med selvbooking At give borgere mulighed for at betjene sig selv på nettet og dermed i højere grad selv kunne tage ansvaret for kontakten med jobcenteret At lette den administrative proces i indkaldelsen af borgere, og dermed mindske den tid der anvendes på administration At gennemføre kontanthjælpsreformens krav om, at alle målgrupper i jobcentrene skal have mulighed for at booke og ombooke samtaler At understøtte den fælles offentlige digitaliseringsstrategi ved øget selvbetjening Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
4
Erfaringer fra selvbooking Der har kørt pilotprojekter i København, Gentofte og Næstved Evalueringen fra pilotprojekterne viser, at selvbooking giver: Færre opkald til omstilling/hovednummer, når borgere selv kan aflyse og ombooke Markant højere fremmødeprocent Mere tilfredse borgere Evalueringen viser dog også, at der fortsat er en gruppe borgere, som ikke selv booker møder. De skal stadig indkaldes på traditionel vis. Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
5
Planner Planner er et IT-system som gør det muligt for jobcentrene at udstille mødetider for borgerne på Jobnet.dk Borgeren kan så selv booke møder med en sagsbehandler i jobcenteret Borgeren kan også via jobnet.dk ombooke en tid, som borgeren er indkaldt til af jobcenteret – indenfor de rammer som jobcenteret udstikker Sidst kan Planner bruges til at indkalde til individuelle møder eller fællesmøder på traditionel vis Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
6
Sammenhæng med de kommunale it-systemer Planner er integreret med de kommunale IT-systemer Det betyder at møder der er indkaldt/booket via Planner, kan også ses i Opera og Workbase og omvendt Møder indkaldt/booket i Planner lægger sig i vejlederens kalender som en mødeindkaldelse Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
7
Planner og printløsninger Planner til selvbooking: Når borgeren booker eller ombooker sit møde selv, er hele processen digitaliseret – borgeren modtager intet brev Planner til indkaldelse: Når jobcenteret anvender Planner til indkaldelse mv. sendes der data til at danne et brev til det fælles datagrundlag For at få dannet brevene skal der tilkøbes et brevmodul af jobcenteret Pt. 2 udbydere af brevmodul Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
8
Oprettelse af møder i planner Det er hensigtsmæssigt at lade superbrugerne administrere Planner Sagsbehandlerne oprettes med samtaletider i Planner Møderne oprettes i Planner. Her kan bl.a. vælges: Hvem der booke den aktuelle samtale Hvilket team samtalen kan bookes hos Samtaletype Varighed af samtalen Om samtalen kan ombookes Møderne kan derefter bookes af borgerne via jobnet.dk Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
9
Målgrupper Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Alle målgrupper skal på sigt have mulighed for selvbooking via Jobnet.dk Pt. er det kun muligt for dagpengemodtagere at selvbooke i de kommuner, der har implementeret Planner De øvrige målgrupper forventes at få mulighed for selvbooking på følgende tidspunker: Jobklare kontanthjælpsmodtagereOktober 2014 Sygedagpengemodtagere4. kvt. 2014 Uddannelseshjælpsmodtagere1. kvt. 2015 Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere1. kvt. 2015 Øvrige målgrupperEndnu ikke fastlagt
10
Udfordringer Tab af kontrol – sagsbehandlerne kan opleve tab af kontrol over egen kalender, når borgerne selv kan booke møder Behov for ny organisering – systemet fungerer bedst med en central indkaldefunktion og flydende sagsstammer Øget synlighed – borgerne kan selv vælge sagsbehandler indenfor de valgte rammer, hvilket kan give modstand hos nogle sagsbehandlere Styrket ledelse – systemet giver ledelsen en indsigt i, hvilke sagsbehandlerne der stiller flest tider til rådighed, og hvilke der bookes mest Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
11
Tidsplan for implementering Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Alle jobcentre skal have taget Planner i brug inden juni 2015 Udrulning sker fra august 2014 til juni 2015 med ca. et hold om måneden á 10 jobcentre Plan for udrulning i Østdanmark: Opera: To hold med start den 7. og 22. oktober 2014 Workbase: Et hold med start den 3. februar 2015 Mulighed for at deltage på et hold i en anden Beskæftigelsesregion under særlige omstændigheder
12
Tidsplan for implementering Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Der bliver sendt et tilmeldingsbrev ud i morgen, hvor I kan tilkendegive, hvornår i gerne vil implementere redskabet Også mulighed for at få åbnet for tilfredshedsmålinger blandt borgere Fristen for tilbagemelding er allerede den 8. august!
13
Implementering – jobcenterchefer Italesætte de forandringer der ligger i at borgerne selv booker samtaler Udpege en projektleder og 1-2 superbrugere Tage stilling til hvilke teams/medarbejdere der startes op med Indkøb af brevmodul. Skal være indkøbt inden holdene starter op og skal derfor allerede gøres nu for de jobcentre der skal implementere redskabet i oktober 2014! Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
14
Implementering – projektleder og superbrugere Deltagelse i et møde for projektledere og superbrugere en måneds tid inden undervisning Deltagelse i undervisning i anvendelse af Planner i form af et 2-dages kursus Deltagelse i netværksgruppe med andre jobcentre som ligeledes er i gang med at implementere Planner Fungere som tovholdere Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
15
Hvor kan jeg få mere info? Hjemmeside for planner-brugere: http://dfdg.dk/da/JobCenter%20Planner.aspx http://dfdg.dk/da/JobCenter%20Planner.aspx Her findes: FAQ om Planner Vejledninger til Planner Undervisningsvideoer på de mest almindelige funktioner Implementeringsguide til teknisk og organisatorisk implementering I kan også kontakte Beskæftigelsesregionen: Kristina Vestergaard Nielsen, kvn@star.dkkvn@star.dk Anne Louise Hertz, ahe@star.dkahe@star.dk Der henvises til STAR for teknisk support på Planner Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.