AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Virkning (effekt på lang sigt) Resultater (umiddelbar effekt på kort sigt) OutputsAktiviteterRessourcer Udfordringer/problemer:
Studietid på Roskilde Gymnasium Liv Fernley Schoppe.
Velkommen til konference om de tre år med rammeforsøgene Fleksibel tilrettelæggelse og studiefællesskaber 28. August
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Gymnasierne i Vejen, Kalundborg og Hjørring. Projektets titel Synliggørelse og anvendelsesorienteret medialisering i sprogundervisningen med fokus på.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Forslag til vedtægtsændringer Dansk Vandrelaug 14. marts 2016 Hans Stavnsager.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Sygehus Sønderjylland, marts 2009 Gennemførelse af detailplaner.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Mærsk Nielsen HR IKT i arbejdsmarkedsuddannelserne - Resultater af en analyse Workshop-seminar 19. september 2012 Lizzie Mærsk Nielsen.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Faktaark vedr. fælles ledelse Hvorfor arbejder vi i Skoleforvaltningen med projektet Fælles ledelse? I forberedelsen af Budget 2016 behandlede Skoleudvalget.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Hvad skal der ske i 2006 Historien Omfattende tekniske forberedelser er allerede i gang Startet af amtsborgmestrene ultimo 2004 Først trafikselskaberne.
Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.
Den røde tråd i bevillingspraksis
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Grundvandssamarbejde
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Praksiseksempel fra Teater GROB
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Projektuge Randers hf og vuc
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed
Hovborg Borgermøde d. 16. marts 2017
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Gys Gys Gys i Gåsehudsparken.
i Gåsehudsparken D. 31. oktober 16-20
Tro på dig selv - det gør vi
Baseline.
Kursus for nye efterskoleledere
Informationsindhentning
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
OK18 Det statslige forlig
i Gåsehudsparken D 31. oktober 16-21
Baggrund..
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Fastholdelseskaravanen
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Digitalisering af prøver i grundskolen
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
af Kliniske Lærestolsprofessorer
Opdatering fra Generalforsamling
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis Omlagt skriftlighed i det kommende skoleår Udvikling af en model for samlet formativ og summativ evaluering Pædagogisk dag 16/3 – temaer: Formativ/summativ evaluering Erfaringsopsamling fra Lærerrolleprojektet Fokus på omlagt skriftlighed og lektiekultur Teamstrukturen i det kommende skoleår 28-01-2015 AR, pkt 7 / NCK

SIP 2014 SIP-konferencerne er afholdt af UVM og blev gennemført i 2014 – med 2 konferencer i forårssemestret og 2 konferencer i efterårssemestret. Stort set alle landet gymnasier, VUC’er, hf-centre og studenterkurser har deltaget i lokale konferencer. Konferencernes fokusområder Elevers/kursisters læringsudbytte og trivsel Udvikling af undervisnings- og arbejdsformer Lærersamarbejde og en forandret skolehverdag Kvalitetsudvikling som omdrejningspunkt for forandring Koncept: Hjemmearbejde (materialelæsning og forberedelse af skolepræsentation indenfor fokusområdet) Oplæg/vodcasts på konferencen om formiddagen – workshops med andre skoler om eftermiddagen VUF var i workshop med Solrød Gymnasium, Stenhus Gymnasium og Københavns private Gymnasium VUFs deltagere var Marianne, Tina, Henning/Poul Erik og Niels 28-01-2015 AR, pkt 7 / NCK

SIP 4 – VUFs præsentation Model for omlagt skriftlighed 15-20% af fagets elev/kursisttid omlægges til skemalagt tid i faget (øger fagets skematimer) Læreren styrer selv brugen af skriftlighedstimerne Mulighed for indlæggelse af faste positioner i skemaet, som fag kan abonnere på? Måske en mere elastisk grænse for elevtiden på 10 t/uge Indførelse af model for formativ evaluering Kun institutionaliseret få steder (Projekt på sporet, studiesamtaler, karaktersamtaler, kompetenceplaner for klasserne, tutorsamtaler med studiebog…). Derudover løbende evaluering ”ude i fagene”. En kompleks sag, som kræver grundig forberedelse med henblik på etablering af en organisatorisk ramme (nedsættelse af arbejdsgruppe) Lærerne skal ”klædes på” til dette Fokus på lektiekulturen Kan vi bruge lektielæsningen på mere kreativ vis end vi gør i dag? Hvordan kan vi kombinere omlagt skriftlighed med brugen af lektier? Fokus på det fysiske læringsrum Kan lokalerne bruges mere henover dagen og aften Kan vi bruge bygningen på nye måder – flytte rundt på funktioners placering? 28-01-2015 AR, pkt 7 / NCK

Model for omlagt skriftlighed Skriftlige fag får indlagt 15-20% af elev/kursisttiden i skemaet som omlagt skriftlighed (øger fagets timer) Lærerne styrer selv placeringen af ”de skriftlige timer” Omlagt skriftlighed registreres i Ludus som oprettede opgaver med tilknyttet elevtid Eksempler på omlagt skriftlighed: referater, faktakort, synopser, notater, regneopgaver, kommentering, posters, blogs, præsentationer, plancher… Rettestrategier kan fx være: Produktpræsentationer, gensidig elev/kursistretning, selvretning… Faggrupperne forventes at samarbejde om etablering af værktøjskasser med redskaber, materiale, ideer, forslag etc. 28-01-2015 AR, pkt 7 / NCK

Indførelse af model for formativ/summativ evaluering Skolen skal have en evalueringsplan på sin hjemmeside Den summative evaluering er fastlagt og planlagt, og gennemføres med karaktergivning og efterfølgende lærerforsamlinger Den formative evaluering er kun institutionaliseret få steder (Projekt på sporet, studiesamtaler, karaktersamtaler, kompetenceplaner for klasserne, tutorsamtaler med studiebog…). Derudover løbende evaluering ”ude i fagene”. En egentlig model for en koblet summativ og formativ evaluering skal udarbejdes og sættes i værk indenfor de kommende skoleår. Formativ evaluering bliver et tema på Pædagogisk dag 16/3 Oplæg i form af vodcast (Jens Dolin) og præsentation af ”en skitse til kommissorium” Gruppearbejde / brainstorm / padlet / plenum Nedsættelse af arbejdsgruppe (kortlægge eksisterende praksis til publicering på skolens hjemmeside, udarbejde en evalueringsstrategi med tilhørende værktøjskasse/forslag) Evalueringsstrategien konkretiseres i faggrupperne i skoleårene 2015- 2017 (udvikling i praksis – en løbende proces) 28-01-2015 AR, pkt 7 / NCK

Temaer på Pædagogisk dag 16/3 Udvikling af model for summativ/formativ evaluering Erfaringsopsamling på Lærerrolleprojektet Fokus på omlagt skriftlighed og lektiekultur 28-01-2015 AR, pkt 7 / NCK

Teamstrukturen i det kommende skoleår Der vil blive ændret i antal teamdeltagere og timetildeling for det kommende skoleår… STK1: 2 * 60t STK2: 2 * 40t hfpakker (801-3): 3 * 60t hf-fagpakker (811-813): 3 * 60t ks: 3 * 15t nf: 3 * 10t … og der skal derfor revideres i retningslinjerne for team Teamkoordinatorerne indkaldes ultimo marts til et evalueringsmøde med ledelsen om den nuværende struktur og praksis… … og på grundlag heraf udarbejdes en revideret plan for teamenes arbejdsopgaver i skoleåret 2015-16 28-01-2015 AR, pkt 7 / NCK