Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Grundlæggende IT, niveau G
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Velkommen til Campus Roskilde
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent Juni 2012
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent August 2012
Det primærkommunale arbejdsområde
Et projekt på. Baggrund  Misbrugere der har behov for en tættere personlig, følelsesmæssig og social opfølgning for at kunne indgå i relationer på arbejdsmarkedet.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Obligatorisk selvvalgt opgave
Den kommunale virkelighed med telemedicin
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent November 2012
Pædagogisk assistent in -dag for praktikvejledere in - formation - spiration - novation Februar 2013.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Uddannelsesbog til SSH- uddannelsen SOSU-Fredericia-Vejle-Horsens
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Fra ufaglært til faglært
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Hypotese1( Fagmål 5) Vi antager at Betina har socialfobi samt tvangsforestillinger pga. hun ikke har taget sin medicin regelmæssigt. (fagmål 5, sundhedspædagogik.
Bedømmelse og karakterer
Trivselsmålingens resultater
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Naturfag.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Talentudvikling SOSU elever.
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Hvorfor rammedelegation
Sundhed I den pædagogisk praksis
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017 Praktik 1A, praktik 1B og praktik 2

Baggrund for skemaet Et ønske om at udarbejde et fælles grundlag i forhold til elevernes vurderings- og bedømmelsesgrundlag. Et ønske om at synliggøre sammenhæng mellem praktikmål og teoriafsæt fra skoleperioder Et ønske om at synliggøre, hvilke kompetencemål praktikmålene understøtter Få den faglige profil til at træde frem Et ønske om at præcisere, hvilket niveau det forventes at eleven når i en given praktikperiode

Forord til hjælpeskemaet Hvornår er der tale om vurdering? En status på elevens læringsudbytte frem mod den endelige bedømmelse af den samlede praktikperiode Den vil ligge ved afslutning af praktikperiode 1A og 3A Hvornår er der tale om en bedømmelse? I slutningen af den samlede praktikperiode og udmønter sig i godkendt/ ikke godkendt Er en samlet bedømmelse af om eleven har nået målene på det tilsigtede niveau efter praktik 1B, 2, og 3B

PASS vedr. bedømmelse Der kan være grunde til, at eleven ikke har nået alle mål på det forventede niveau, UDEN det nødvendigvis betyder, at eleven ikke kan få godkendt sin praktikperiode. Praktikstedet bør dog have en forventning om, at det endelige niveau kan nås inden uddannelsen afsluttes.

Bedømmelse i slutning af praktikperiode. Praktik 1A og 1B: Det nære sundhedsvæsen Praktik 2: Psykiatrisk sygepleje og rehabilitering i det sammenhængende sundhedsvæsen Praktik 3A og 3B: Somatisk sygepleje og rehabilitering i det sammen hængende sundhedsvæsen Anvendes PASS skemaet og det nye hjælpeskema

Præstationsstandard Begynderniveau Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation eller ud fra en kendt problemstilling eller kan udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning. På dette niveau lægges der vægt på personlig kompetence til at sætte sig ind i uddannelsens fundamentale kundskabs- og færdighedsområder og kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring. På begynderniveauet grundlægges ligeledes selvstændighed i opgaveløsning.

Præstationsstandard Rutineret niveau Eleven kan planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem i en rutinemæssig eller kendt situation og omgivelse, alene og i samarbejde med andre. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne.

Præstationsstandard Avanceret niveau Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem også i ikke-rutinesituationer – alene eller i samarbejde med andre – under hensyn til opgavens art. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet.

Praktikmål Praktikmål fremhævet med rødt i skemaet skal tildeles særligt fokus i den pågældende praktikperiode. Der skal ske en progression gennem uddannelsen og derfor har vi vurderet, hvilket niveau der forventes efter hver praktikperiode. En vurdering er også hele tiden, at et mål nået på et niveau i en kontekst godt kan blive på samme niveau i den næste praktik, da det er en hel ny kontekst. Ex. Fra Det nære sundhedsvæsen til psykiatriområdet.

Eksempel på mål i 1A og 1B samt 2 Praktik 1 A Praktik 1 B 5. Eleven kan selvstændigt og tværprofessionelt arbejde sundhedsfremmende og ud fra et helhedssyn forebygge udvikling af livsstilssygdomme ved at vejlede og motivere borgeren/patienten til mestring af eget liv. Opnås på begynderniveau 5. Eleven kan selvstændigt og tværprofessionelt arbejde sundhedsfremmende og ud fra et helhedssyn forebygge udvikling af livsstilssygdomme ved at vejlede og motivere borgeren/patienten til mestring af eget liv. Opnås på rutineret niveau

Eksempel på praktikmål 5. Eleven kan selvstændigt og tværprofessionelt arbejde sundhedsfremmende og ud fra et helhedssyn forebygge udvikling af livsstilssygdomme ved at vejlede og motivere borgeren/patienten til mestring af eget liv. Opnås forsat på rutineret niveau Konteksten er ny…. 5. Eleven kan selvstændigt og tværprofessionelt arbejde sundhedsfremmende og ud fra et helhedssyn forebygge udvikling af livsstilssygdomme ved at vejlede og motivere borgeren/patienten til mestring af eget liv. Opnås på avanceret niveau i slutningen af 3 B.

Hvor finder vi hjælpeskemaet Elevens uddannelsesmappe Skolen hjemmeside under praktikvejledning Hjælpeskema