Kunder og kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Advertisements

Afsætning 2012.
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
8 Segmentering og målgruppevalg
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Gallup om Madspild © TNS Dato: Maj 2016 Projekt: Gallup om Madspild.
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Målgruppeanalyse og valg Hvad skal jeres virksomheder bruge en målgruppe til? Hvilke kriterier er vigtige for valg af målgrupper? Hvorfor kan vi ikke bare.
Lavet af: Alexander Rasmussen, klasse 1.2.  Lærerne kan ikke nå rundt til alle i timerne.  En anden form for undervisning.  Undervisningen bliver optaget.
WALK & TALK – Lyngby Stavgangscenter Gruppe 6: Nora Henriksen, Frederik Arend, Christian Fennert & Josephine Errebo.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
”Local skills” Praktisk arbejde 3 måneder i Europa HOLLANDIRLANDTYSKLANDNORGE POLEN.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Forbrugergrupper og behov
Virksomhedens udvikling
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
Mens Bag Produkt, pris og distribution af nyt produkt
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
FORDYBELSESDAG - RELIGION
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Markedsanalyser afsætning.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Boligforeningsprojekt
Mine spilområder Faglig og kompetencemæssig koordination og synergi
Ordenes betydning Alkoholiker
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Børne- & Undervisningsforvaltningens forebyggelsespulje 2017
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
FagLudo Ludo på en helt ny måde.
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Danmarkspanel Uge Bolius – Sex-vaner.
i Gåsehudsparken D 31. oktober 16-21
Maslows behovspyramide
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Afslutning af konference v/ Erik LAursen
Ledelsesevaluering.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Hvor kan jeg hente hjælp?
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
God sagsbehandling Danmarkskort for omgørelsesprocenter på social-, børne- og voksenhandicapområdet Ankestatistik Oplevet sagsbehandling December.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Efterbyggelse.
Quiz Uge 2 – mandag.
Danmarkspanel uge
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Strategi Til markedsføring
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kunder og kommunikation Faglig kommunikation EUD/EUX

Af få solgt varen

Opgave Med udgangs punkt i figuren, hvordan vil du så få solgt en Bil i middelklassen kr. 140.000 Flæskesteg fra Føtex slagteren Cykel fra Jupiter cykler til kr. 6-7000

Målgruppen – opdeling i segmenter Demografi Køn Ung kvinde/ung mand – Mand eller kvinde eller begge Alder Her deler man konsumentenheden op i aldersgrupper F. eks 18-25 år, 26-38 år, 39-50 år, 50-60år afhængig af produktet Uddannelse Kort/mellemlang/længerevarende Job Eks. På hvilket job konsumentenheden kunne have Tømrer, kontoransat, butiksleder, ernæringsassistent, murer, mekaniker, studerende eller… Indkomst Lav/middel/høj Bopæl Byen, provinsen, landet… Boligform Til leje, ejerbolig hus, lejlighed, kollegieværelse…. Civilstand Gift, single, forlovede/samboende… Dette giver et indtryk af, hvor stor husstandens indkomst er. Om konsumentenheden er alene om de månedlige udgifter eller om der er flere til at dele dem Børn Hvor mange børn har hustanden…

Målgruppen – opdeling i segmenter Livstil Holdninger Kan være: ingen madspild, miljørigtige fremstillingsmetoder, moral & etik Ved fremstillingen af produktet Interesser F.eks. Sundhed, mode, kultur, litteratur, politik Aktiviteter Eks. på hvad de laver i fritiden Kultur F. eks. Religion, traditionsbundne værdier, vi-følelsen, fælleskabet Personlighed Familie, karriere, gøre-noget-for-andre på frivillig basis Familiens udviklingsforløb F. eks. hjemmeboende, børnefamilie

Reklame - AIDA

Reklamer og målgruppen - modeller Livsfase-modellen Kompas Minervamodellen  Reklamer

Opgaver AIDA - analyse Målgruppe: Link Demografi Find 3 billede reklamer på nettet Analyser dem ved hjælp af AIDA-modellen? Lave en tabel/skema og præsentere på klassen?  Målgruppe: Hvem er reklamens målgruppe? Hvad kendetegner denne målgruppe? Hvordan - og hvor godt - tages der i reklamens brug af virkemidler hensyn til denne målgruppe?  Link https://sites.google.com/site/fagetdansk/home/medier/reklameanalyse/reklameanalyse Demografi Tag disse 3 produkter Den nyeste IPhone, Tøj fra H&M og en dyr barnevogn til mere end kr. 8000 Lave en typisk demografi på hver af produkterne? Lave en tabel/skema og præsentere på klassen? 

Kunder, varer og købeadfærd/motiver Forskel på de varer vi køber Dagligvare og udvalgsvarer Købsadfærd Forbrugervaner (HV-ord) Købesvaner (HV-ord) Købstype (vane, rutine, impuls) Beslutningsproces Deletagerne i processen

købstypen Giv to eksempler, hvor du køber efter et rationelt motiv. Giv to eksempler, hvor du "køber ligesom andre". Giv to eksempler, hvor du "køber dyrt". Giv to eksempler, hvor du "køber anderledes". Giv to eksempler, hvor du "køber billigt” Opgaver https://sos.systime.dk/index.php?id=246

Kommunikation og beslutningsprocessen Deltagere i processen: Konsument Initiativtager Influent Disponent Link til salgstrappen Valgfri opgaver De forskellige faser: Problemerkendelse Informationssøgning Vurdering af alternativer Købsbeslutning Efterkøbsevaluering

Opgaver – hvem har indflydelse Køb af produkter Du har nu fået gennemgået hvilke faser der er i købs processen og hvem/hvad der influerer på købet. Opstil i et skema faserne ved køb af 3 MEGET forskellige produkter. Produkterne finder du selv på. Efter skema reflektere da over hvad kommunikationen gjorde ved beslutningen/ købet Videoopgaver - ekstra https://erhvervsfag.systime.dk/index.php?id=373

Spørgeskema og spørgsmålstyper Du ved der findes åben og lukkede spørgsmål fra tidligere undervisning. Du skal afslutte en handel i en tøjbutik find på 3 lukkede spørgsmål for at lukke handlen. Du skal til at åben en handel i Power find på 3 åbne spørgsmål for at få gang i handlen. Du har også tidligere hørt om kvalitative og kvantitative undersøgelser. Lave nu 2 spørgeskemaer (et af hver) omkring den butik du ville åbne i byen sidste uge. Det gælder om du finde og får så du får en bred og dyb viden omkring hvor god din ide om at åbne butikken. Skemaerne skal bestå af relevante spørgsmål og godkendes af mig. Afsted og Ud i byen og spørg! Vi evaluerer på klassen når i er hjemme.