Kunder og kommunikation Faglig kommunikation EUD/EUX
Af få solgt varen
Opgave Med udgangs punkt i figuren, hvordan vil du så få solgt en Bil i middelklassen kr. 140.000 Flæskesteg fra Føtex slagteren Cykel fra Jupiter cykler til kr. 6-7000
Målgruppen – opdeling i segmenter Demografi Køn Ung kvinde/ung mand – Mand eller kvinde eller begge Alder Her deler man konsumentenheden op i aldersgrupper F. eks 18-25 år, 26-38 år, 39-50 år, 50-60år afhængig af produktet Uddannelse Kort/mellemlang/længerevarende Job Eks. På hvilket job konsumentenheden kunne have Tømrer, kontoransat, butiksleder, ernæringsassistent, murer, mekaniker, studerende eller… Indkomst Lav/middel/høj Bopæl Byen, provinsen, landet… Boligform Til leje, ejerbolig hus, lejlighed, kollegieværelse…. Civilstand Gift, single, forlovede/samboende… Dette giver et indtryk af, hvor stor husstandens indkomst er. Om konsumentenheden er alene om de månedlige udgifter eller om der er flere til at dele dem Børn Hvor mange børn har hustanden…
Målgruppen – opdeling i segmenter Livstil Holdninger Kan være: ingen madspild, miljørigtige fremstillingsmetoder, moral & etik Ved fremstillingen af produktet Interesser F.eks. Sundhed, mode, kultur, litteratur, politik Aktiviteter Eks. på hvad de laver i fritiden Kultur F. eks. Religion, traditionsbundne værdier, vi-følelsen, fælleskabet Personlighed Familie, karriere, gøre-noget-for-andre på frivillig basis Familiens udviklingsforløb F. eks. hjemmeboende, børnefamilie
Reklame - AIDA
Reklamer og målgruppen - modeller Livsfase-modellen Kompas Minervamodellen Reklamer
Opgaver AIDA - analyse Målgruppe: Link Demografi Find 3 billede reklamer på nettet Analyser dem ved hjælp af AIDA-modellen? Lave en tabel/skema og præsentere på klassen? Målgruppe: Hvem er reklamens målgruppe? Hvad kendetegner denne målgruppe? Hvordan - og hvor godt - tages der i reklamens brug af virkemidler hensyn til denne målgruppe? Link https://sites.google.com/site/fagetdansk/home/medier/reklameanalyse/reklameanalyse Demografi Tag disse 3 produkter Den nyeste IPhone, Tøj fra H&M og en dyr barnevogn til mere end kr. 8000 Lave en typisk demografi på hver af produkterne? Lave en tabel/skema og præsentere på klassen?
Kunder, varer og købeadfærd/motiver Forskel på de varer vi køber Dagligvare og udvalgsvarer Købsadfærd Forbrugervaner (HV-ord) Købesvaner (HV-ord) Købstype (vane, rutine, impuls) Beslutningsproces Deletagerne i processen
købstypen Giv to eksempler, hvor du køber efter et rationelt motiv. Giv to eksempler, hvor du "køber ligesom andre". Giv to eksempler, hvor du "køber dyrt". Giv to eksempler, hvor du "køber anderledes". Giv to eksempler, hvor du "køber billigt” Opgaver https://sos.systime.dk/index.php?id=246
Kommunikation og beslutningsprocessen Deltagere i processen: Konsument Initiativtager Influent Disponent Link til salgstrappen Valgfri opgaver De forskellige faser: Problemerkendelse Informationssøgning Vurdering af alternativer Købsbeslutning Efterkøbsevaluering
Opgaver – hvem har indflydelse Køb af produkter Du har nu fået gennemgået hvilke faser der er i købs processen og hvem/hvad der influerer på købet. Opstil i et skema faserne ved køb af 3 MEGET forskellige produkter. Produkterne finder du selv på. Efter skema reflektere da over hvad kommunikationen gjorde ved beslutningen/ købet Videoopgaver - ekstra https://erhvervsfag.systime.dk/index.php?id=373
Spørgeskema og spørgsmålstyper Du ved der findes åben og lukkede spørgsmål fra tidligere undervisning. Du skal afslutte en handel i en tøjbutik find på 3 lukkede spørgsmål for at lukke handlen. Du skal til at åben en handel i Power find på 3 åbne spørgsmål for at få gang i handlen. Du har også tidligere hørt om kvalitative og kvantitative undersøgelser. Lave nu 2 spørgeskemaer (et af hver) omkring den butik du ville åbne i byen sidste uge. Det gælder om du finde og får så du får en bred og dyb viden omkring hvor god din ide om at åbne butikken. Skemaerne skal bestå af relevante spørgsmål og godkendes af mig. Afsted og Ud i byen og spørg! Vi evaluerer på klassen når i er hjemme.