Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forbrugergrupper og behov

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forbrugergrupper og behov"— Præsentationens transcript:

1 Forbrugergrupper og behov
afsætning

2 Forbrugergrupper Virksomhederne inddeler folk i forbrugergrupper. Fx:
Kernefamilien Tweens og teenagere Det grå guld Singler med og uden børn Etniske grupper Den kreative klasse Hipstere Skatere Hippier Punkere Familiekollektiver Gør-det-selv-folket Afsætning, EUD/EUX, F-C

3 Livsstilsgrupper Reklamefolk bruger livsstilsmodeler, der inddeler forbrugerne i forskellige livsstilsgrupper. Hver livsstilsgruppe har nogle fællestræk på forskellige områder som fx: Uddannelse Bopæl Politisk holdning Avis Rejsemønstre Værdier Afsætning, EUD/EUX, F-C

4 Minervamodellen Minervamodellen er inddelt i fem livsstilgrupper, hvor hver livsstilsgruppe er repræsenteret med hver sin farve. Afsætning, EUD/EUX, F-C

5 Det blå segment Det blå segment er moderne og materialistiske:
Selvtillid Forbrug Karriere Tennis Golf Biler Bolig Afsætning, EUD/EUX, F-C

6 Det grønne segment Det grønne segment er moderne og idealistiske:
Forandringsvillig Engagement Miljøbevidst Kultur Natur Politik Afsætning, EUD/EUX, F-C

7 Det violette segment Det violette segment er traditionelle og materialistiske: Familien Danmark Tradition Skeptisk over for systemet Forbrug ”Gør-det-selv” Afsætning, EUD/EUX, F-C

8 Det rosa segment Det rosa segment er traditionelle og idealistiske:
Familie Tradition Hjemmebag Lotto Afsætning, EUD/EUX, F-C

9 Det grå segment Det grå segment er lidt en blanding af de andre:
Venter på at weekenden kommer Bruger tid og penge på at se godt ud Går ikke op i politik Er typisk yngre mennesker Bevæger sig typisk over i et andet segment senere Afsætning, EUD/EUX, F-C

10 Effektive og latente behov
Hvad er et behov? Et behov er, når du føler, at du mangler et eller andet, enten fysisk eller psykisk Effektive behov: Et bevidst behov – fx er sult et behov for mad Latente behov: Et behov som eksisterer, men indtil videre er skjult Et behov er også latent, hvis det ikke kan lade sig gøre Kan også være ukendt – opstår først, når teknologi, samfund og livsstil ændrer sig. Fx behovet for at være på de sociale medier Afsætning, EUD/EUX, F-C

11 Medfødte og kulturbestemte behov
Medfødte behov Varme: Dækkes ved at købe tøj, dyner, sædevarme i bilen Vand: Dækkes ved at købe kildevand, Red Bull, sodavand Mad: Dækkes ved at købe mad i supermarked, fastfood, restaurant Samvær: Dækkes ved at gå til sport, bruge facebook Markere sig: Dækkes ved at købe mærketøj, gå til frisøren, fitness Kulturbestemte behov Fejring af højtid: Fx julen med køb af juletræ, nisser og julepynt Krydderier: Fx brug af chili Tatoveringer Sportsudstyr og modetøj Afsætning, EUD/EUX, F-C

12 Maslows Behovspyramide
Her skal vi opfylde behovene nedefra i pyramiden først. Afsætning, EUD/EUX, F-C

13 Behov i maslows behovspyramide
Selvrealiseringsbehov: Uddannelse, personlig udvikling, indflydelse, kompetencer, ansvar Egobehov: Status, anerkendelse, præstation, prestige, ros, succes Sociale behov: Venskab, trivsel, fysisk eller psykisk kontakt, kærlighed, samarbejde, tilhøre en gruppe Tryghedsbehov: Stabilitet, sikkerhed, beskyttelse, orden, regler Fysiske behov: Mad, væske, søvn, sex, ilt, varme Afsætning, EUD/EUX, F-C


Download ppt "Forbrugergrupper og behov"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google