WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Advertisements

KIE-modellen på museum
Design på Sdr. Vang Skole
Kreativitet og innovation i ALT
Energi- & Vandværkstedet
Readymades / genbrugskunst
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Deltagerstyret undervisning
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Karl Henrik Flyums model
1 Brainstorm Ali Ghotbi. 2 Dagsorden  Oversigt  Målsætninger for brainstorm  Regler  Brainstorm  Opsummering.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Klar til selvevaluering Inspirationsmateriale til en pædagogisk dag.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Innovation i AT/SO.
Digital skriftlig- og mundtlighed
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Billeder.
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Med tegninger af Morten Grove OTS
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Skrivekursus 1.e ..
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
DESIGN C FAGETS INDHOLD: Produktdesign Kommunikationsdesign Arkitektur Stilhistorie.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
-en model til at styre idéudvikling
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Workshop for it-supportere i Moodle og PraxisOnline 23. oktober 2015
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Webinar om evaluering af elevudbytte
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Talentudvikling SOSU elever.
Eksperimentende billedarbejde
Øvelse: Handlemuligheder
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Det allestedsværende vidundermiddel
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017 HÅNDVÆRK & DESIGN MED FOKUS PÅ DE 21. ÅRHUNDREDES KOMPETENCER OG IT-DIDAKTIK WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017

WORKSHOP 2 - IDEAFPRØVNING

13:00 – 14:00 Opsamling fra sidst – blog og dokumentation af jeres arbejde De 4 K ér – igen Kreativitet og innovation i relation til designprocessen 14:00 – 14:15 PAUSE 14:15 – 15:45 Hands - on med designopgaven: Et Bærbart Møbel – fra ideudvikling til ideafprøvning – Hvordan? (Designproces & Designtænkning) 15:45 – 16:00 16:00 – 17:00 Perspektivering: 3D-print, Tinkercad, Morten Modin, MasterPiece SAMR- model Afslutning og evaluering af dagen

FOTO- OG VIDEODOKUMENTATION Undervejs i arbejdet med designopgaven skal I, i arbejdsgrupperne, foto- og videodokumentere jeres arbejde i forbindelse med designopgaven. Hver gang skal I tage ca. 10 fotos og optage ca. 2-5 min film tilsammen i gruppen. Tag gerne noter undervejs. Efter hver workshopsgang vil der blive sat tid af til, at I, i gruppen, skriver de vigtigste pointer ned fra undervisningen. Foto, video, digitalt arbejde og noter lægges i en mappe på jeres Ipad/Chrome og skal bruges i den sidste workshop. I kan gemme i de fleste formater, men hold jer gerne til de gængse formater i film (MOV, MP4) og billede (jpg, png, photoshop, pdf etc) Blog: https://haandvaerkogdesign.wordpress.com/

LENE TANGGAARD Forskellen på opfindsomhed, kreativitet & innovation Film: https://www.youtube.com/watch?v=4- P2AZGnA8Q&feature=youtu.be

LENE TANGGAARD Kreativitet er fornyelse der gør en praksis bedre, mere effektiv og bæredygtig

LENE TANGGAARD

KIE – MODELLEN - udvikling af innovative processer Ebbe Kromann mfl. Ideudvikling Ideafprøvning produktrealisering Evaluering (eleven kan evaluere egen designproces og eget produkt)

PAUSE

DESIGNPROCES & DESIGNTÆNKNING DET ENTREPRENANTE RUM (KIE-modellen)

HANDS-ON MED DESIGNOPGAVEN Et Bærbart Møbel

FRA IDEUDVIKLING TIL IDEAFPRØVNING STEP 1: Gå sammen 2 & 2 (én fra hver af de ”gamle” fag/bløde-hårde materialer) Find hver især jeres collager og mindmaps frem og se på dem sammen Er der nogen sammenstillinger, områder eller elementer ved collagerne der er særligt interessante, som I gerne vil arbejde videre med? Hvilke stikord fra jeres mindmaps optager jer? Diskuter hvilken designretning jeres udvælgelse peger henimod. Hvordan bliver begrebet Bærbar forstået/tolket? Som i betydningen af bæredygtigt eller mobilt?

SKITSERING STEP 2: Ud fra de udvalgte områder i collager og mindmap skal I skitsere med blyant på papir I skal i alt lave to hurtige skitser/forslag (ikke arbejdstegninger) Start hver især på en skitse. Vi siger til, når I skal bytte. I skal derefter tegne videre på hinandens tegninger Øvelsen er non-verbal, så der skal ikke tales sammen imens

HÅRDE & BLØDE MATERIALER

MATERIALE EKSPERIMENT STEP 3: Se sammen på jeres blyantsskitser. Udvælg og overfør elementer/områder til materialer og form. Husk, vi er stadig i skitsering/afprøvningsfasen, så der er fokus på undersøgelse og eksperiment Afprøv de forskellige materialers muligheder. Hvad kan de bløde og hårde materialer i kombination og hver for sig? I denne fase må I gerne trække på jeres håndværksmæssige erfaring og kunnen. Hvordan kan velkendte teknikker få nyt liv i anderledes materialer? I skal ende ud med 2-3 undersøgelser/skitser

ANALYSE STEP 4: Se på jeres undersøgelser/skitser. Hvordan kan de forskellig elementer bruges i en møbelsammenhæng og kan de kombineres yderligere? Skal noget skiftes ud, forstørres op eller skal andre elementer tilføjes i udviklingen af et møbel? Husk at holde fast i jeres idé. Hvad var jeres oprindelige hensigt med møblet?

IDÉAFPRØVNING STEP 5: I skal ende med at Lave 1 møbel sammen i gruppen på cirka 40*40 cm Tænk her på håndværksmæssige løsninger i forhold til lukninger, bindinger, samlinger, overgange osv. Præmis: Der skal både bruges hårde og bløde materialer samt håndværk/teknik der stemmer overens med materialernes beskaffenhed

FOTO- OG VIDEODOKUMENTATION Undervejs i arbejdet med designopgaven skal I, i arbejdsgrupperne, foto- og videodokumentere jeres arbejde i forbindelse med designopgaven. Hver gang skal I tage ca. 10 fotos og optage ca. 2-5 min film tilsammen i gruppen. Tag gerne noter undervejs. Efter hver workshopsgang vil der blive sat tid af til, at I, i gruppen, skriver de vigtigste pointer ned fra undervisningen. Foto, video, digitalt arbejde og noter lægges i en mappe på jeres Ipad/Chrome og skal bruges i den sidste workshop. I kan gemme i de fleste formater, men hold jer gerne til de gængse formater i film (MOV, MP4) og billede (jpg, png, photoshop, pdf etc).

PAUSE

3D PRINT & TINKERCAD https://www.youtube.com/watch?v=HeTqjwfGJgU

MORTEN MODIN

MASTERPIECE