Hvorfor resultatløn?.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Mille Wilken Bengtsson 28. april 2016 Godt samarbejde med borgere.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forandringer i kommunerne
Behov for et servicetjek Fællesmødet 31. oktober 2015
Frivilligheden i Vordingborg
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Fra bærende værdier over nybyggeri til ny adfærd
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Forberedelse til eksamen
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
1. Relationel kommunikation
FAGFESTIVAL 2013 Fra tanke til handling – Diplomuddannelse i vejledning MUS samtale i 2004 Studieforberedende kursus i akademisk skrivning – 40 lektioner.
Ledelsesevaluering.
Det er en politiske bestilling!
Region Midtjyllands opgave
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Lederen som rammesætter og drivkraft for engagement - Fortalt fra maskinrummet fra Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads 2018 Ann-Christina Matzen Andreasen,
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Empatisk Arbejdsmarked Præsentation til Københavns Kommune den 14
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Værktøj: Projektets organisation
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Hvorfor resultatløn?

Kan vi bruge resultatløn? Får vi nok ud af vores lønkroner - bruger vi engangsvederlag fremadrettet, strategisk, struktureret og målrettet? Ved vi, om vi honorerer en god indsats? Er vi gode nok til at fejre opnåelsen af vigtige mål? Forstår vores medarbejdere, hvorfor de får de tillæg, de gør – og hvorfor de ikke gør? Er vi gode til at holde fokus på ambitiøse mål og resultater i en travl hverdag? – synes medarbejderne også det? Er vi gode til at prioritere i opgaverne, så de vigtigste bliver løst først? – synes medarbejderne også det? Er medarbejderne motiverede til at nå institutionskontraktens resultatmål?

Hvad er resultatløn? Resultatløn er en katalysator for at tænke og arbejde fremadrettet. Resultatløn er en mere gennemskuelig og fremadrettet måde at anvende engangsvederlag på. Resultatløn ydes på baggrund af en række på forhånd definerede resultatmål og udløses, når betingelserne i resultatlønsaftalen er opfyldt.

Hvad siger medarbejdere, der har prøvet resultatløn? Af ansatte, der har fået resultatløn inden for det seneste år, mener: halvdelen, at resultatløn får dem til at yde en ekstra indsats halvdelen, at resultatløn får dem til at sætte mere fokus på opgaver og mål mere end halvdelen, at det er tilfredsstillende, at deres resultater er direkte afspejlet i lønnen fire ud af ti, at resultatløn giver en bedre dialog mellem ledere og medarbejdere om vigtige mål og resultater Kilde: Motivationsundersøgelsen 2006

Holdning til resultatløn vs. engangsvederlag Pct. Kilde: Survey blandt 270 medarbejdere i Udlændingeservice, Farvandsvæsenet, Business College Syd og Beskæftigelsesministeriets Administrationscenter. 2008.

Holdning til teambaseret/individuel resultatløn Pct. Kilde: Survey blandt 270 medarbejdere i Udlændingeservice, Farvandsvæsenet, Business College Syd og Beskæftigelsesministeriets Administrationscenter. 2008.

Resultatløn understøtter: Løbende dialog om mål mellem medarbejdere og ledelse. Man har mere forpligtende og givende drøftelser om, hvad vi vil og kan, og hvordan vi når dertil, når der kobles lønkroner på. Fokus på at opnå ønskede resultater. Man opnår en fælles fremadrettet forståelse af hvilke mål, der er særligt vigtige at nå og dermed mere klar prioritering. Prioritering af vigtige opgaver. Ved at koble løn til opgaver, understøtter man medarbejdernes fokus på, hvordan vi anvender vores ressourcer mest hensigtsmæssigt og effektivt i en travl hverdag.

Medarbejdernes opfattelse af resultatløn er altafgørende Derfor skal: Resultatlønssystemet opfattes legitimt. Medarbejderne inddrages i designet. Resultatlønssystemet understøtte og anerkende fagligheden . Det kan betale sig at være åben om udfordringer og betænkeligheder. Læg derfor i hele jeres tilgang og adfærd op til at det er tilladt, også for medarbejderne, at være det samme.

Gode råd om resultatlønsmodellen Modellen skal være enkel og fokusere på: Mål medarbejderen selv kan påvirke og som er målbare. Effekten - forstået som den forskel vi gerne vil gøre set i relation til både interne og eksterne kunder. Den adfærd vi gerne vil fremme. Klar og balanceret vægtning af målepunkter. Målbare mål - hellere få og klare mål end ’total retfærdighed’.

Resultatløn kan ikke gøre det alene… Resultatløn kan ikke erstatte god ledelse. Resultatløn kan ikke ses isoleret, men indgår i et samspil med andre motivationsfaktorer og lønformer. Resultatløn skaber ikke i sig selv engagementet – det gør de spændende opgaver. Brug resultatløn som et værktøj til at skabe fælles fokus på vigtige mål. Overvej, om I kan have glæde af at indføre mulighed for individuel lønforhandling, for at understøtte den vigtige dialog om mål og opgaver på arbejdspladsen – spørg Personalestyrelsen.