Den gode prøve i faget dansk Seminar Vejle den 11. maj 2017 Frank Døssing
Den gode prøve Eksamenssituation: Før eksamen Under eksamen Efter eksamen Eksamensinvolverede: Underviser/eksaminator Elev/eksaminand Censor
Den gode prøve - Før eksamen Læreren orienterer eleven om: Undervisningsplan Bekendtgørelse Eksamensform Eksamensreglement Bedømmelsesplan
Den gode prøve - Før eksamen Lærers rolle ift. censor: Sender undervisningsplan, caseopgaver (4-7 ukendte, valgfri eksamensvirksomhed), liste over elevernes tekster i præsentationsportfolien, eksamensreglement og bedømmelsesplan Tidsplan og rækkefølge Mødested, forplejning, parkeringsforhold m.m. Elever med specielle behov Rolleafklaring
Den gode prøve - før eksamen Opgaverne skal modtages mindst 5 arbejdsdage før eksamen –Det er ikke et formelt krav til censors godkendelse af caseopgaven, men almindelig praksis er, at eksaminator og censor indgår i en dialog inden eksamen. § 27. Censor skal 1) påse, at prøverne er i overensstemmelse med de mål og øvrige krav, som er fastsat i bekendtgørelser eller i henhold til bekendtgørelser
Den gode opgave - Før eksamen Faglige fokuspunkter: Dækkede opgaveformuleringerne fagets indhold ift. kommunikation, fortolkning, læsning og fremstilling Var opgaverne formuleret således at eleverne kunne arbejde med fagets mål og indhold? Havde eleven mulighed for at demonstrere anvendelse af danskfaglige analysemodeller Kunne den fagligt svage, gennemsnitlige og stærke elev udfolde sin kunnen?
Den gode prøve - Under eksamen Lærer og elev: Vigtigt med trygge og kendte rammer Eleven ”spiller ud” God atmosfære (evt. vand m.m. til eleven) Fysiske forhold på plads herunder kulde/varme, lysforhold, it-udstyr m.m. God afslutning af eksaminationen – gerne at eleven får det sidste ord
Den gode prøve - Under eksamen Lærer og censor: Begge stiller uddybende spørgsmål til eksaminanden Lærer og censor noterer deres vurderinger under eksaminationen ift. efterfølgende votering og evt. klagesag (notater skal opbevares i et år) Censor lytter og deltager aktivt
Den gode prøve - Under eksamen Censor: Vælger caseopgaver Sikrer en ensartet og retfærdig behandling af eksaminanderne Vurderer om lokaler og arbejdsforhold er i orden Sørger for at tiden overholdes
Den gode prøve - efter eksamen Lærer og censor Votering Samtalen foregår som en dialog Censor spiller ud Elevens daglige præstation har ingen betydning for eksamenskarakteren Karakterfastsættelse ift. de faglige mål
Den gode prøve - efter eksamen Lærer og elev: Afgiver karakter efter hver eksamination Klar begrundelse for bedømmelse ift. eleven Karakterfastsættelse skal forstås af eleven Hvis eleven ikke har bestået – orientering om evt. re-eksamen
Den gode prøve - efter eksamen Lærer og censor Underskrive karakterlister Var formalia i orden - noget der bør ændres? Skal eksamensansvarlig/ledelse informeres? Evt. indberetning
Spørgsmål?