Den gode prøve i faget dansk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Advertisements

 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Hvad man skal og hvad der kan være en fordel.  Fælles rammer for eksamen  Skriftlig eksamen  Mundtlig eksamen  Spørgsmål.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
UPV i Horsens Kommune Naturlig forlængelse af ny lovgivning for UPV Ønske om – ensartet praksis i kommunen – italesættelse af vurderingsparametrene – bedre.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Video Klubben Klostergade November DVD film Sammensat af Stillbilleder.
SRP 2015 En officiel eksamen Karakter på eksamensbeviset.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Prøven.
Fagprøve - en kort oversigt.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Eksamen på Horsens Gymnasium 2017
ORGANISATION workshop
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Alle rettigheder forbeholdes
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Studieretningsprojektet
Skolernes kvalitetsrapport
Offentliggørelse den 20. maj
Forberedelse til eksamen
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Portfolio IT B.
Teoretisk pædagogikum
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Naturfag.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Oplæg fagmøde naturfag, fysik og kemi
Uddannelse af samtaleholdere vedr. E-rekruttering
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Dagsorden Velkomst ved censorformanden Hans Krab Koed
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Censormøde KLM Odense 4. april 2018
Fagenes mål og den nye prøveform
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Erfaringsmøde Naturvidenskab
Introduktion til nye censorer
Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog
Dagsorden Kristendomskundskab / Religion
Nyt fra ministeriet Billeddias
Erfaringsmøde Samfundsfag
Erfaringsmøde Historie
Alle rettigheder forbeholdes
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Alle rettigheder forbeholdes
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Den gode prøve i faget dansk Seminar Vejle den 11. maj 2017 Frank Døssing

Den gode prøve Eksamenssituation: Før eksamen Under eksamen Efter eksamen Eksamensinvolverede: Underviser/eksaminator Elev/eksaminand Censor

Den gode prøve - Før eksamen Læreren orienterer eleven om: Undervisningsplan Bekendtgørelse Eksamensform Eksamensreglement Bedømmelsesplan

Den gode prøve - Før eksamen Lærers rolle ift. censor: Sender undervisningsplan, caseopgaver (4-7 ukendte, valgfri eksamensvirksomhed), liste over elevernes tekster i præsentationsportfolien, eksamensreglement og bedømmelsesplan Tidsplan og rækkefølge Mødested, forplejning, parkeringsforhold m.m. Elever med specielle behov Rolleafklaring

Den gode prøve - før eksamen Opgaverne skal modtages mindst 5 arbejdsdage før eksamen –Det er ikke et formelt krav til censors godkendelse af caseopgaven, men almindelig praksis er, at eksaminator og censor indgår i en dialog inden eksamen. § 27. Censor skal 1) påse, at prøverne er i overensstemmelse med de mål og øvrige krav, som er fastsat i bekendtgørelser eller i henhold til bekendtgørelser

Den gode opgave - Før eksamen Faglige fokuspunkter: Dækkede opgaveformuleringerne fagets indhold ift. kommunikation, fortolkning, læsning og fremstilling Var opgaverne formuleret således at eleverne kunne arbejde med fagets mål og indhold? Havde eleven mulighed for at demonstrere anvendelse af danskfaglige analysemodeller Kunne den fagligt svage, gennemsnitlige og stærke elev udfolde sin kunnen?

Den gode prøve - Under eksamen Lærer og elev: Vigtigt med trygge og kendte rammer Eleven ”spiller ud” God atmosfære (evt. vand m.m. til eleven) Fysiske forhold på plads herunder kulde/varme, lysforhold, it-udstyr m.m. God afslutning af eksaminationen – gerne at eleven får det sidste ord

Den gode prøve - Under eksamen Lærer og censor: Begge stiller uddybende spørgsmål til eksaminanden Lærer og censor noterer deres vurderinger under eksaminationen ift. efterfølgende votering og evt. klagesag (notater skal opbevares i et år) Censor lytter og deltager aktivt

Den gode prøve - Under eksamen Censor: Vælger caseopgaver Sikrer en ensartet og retfærdig behandling af eksaminanderne Vurderer om lokaler og arbejdsforhold er i orden Sørger for at tiden overholdes

Den gode prøve - efter eksamen Lærer og censor Votering Samtalen foregår som en dialog Censor spiller ud Elevens daglige præstation har ingen betydning for eksamenskarakteren Karakterfastsættelse ift. de faglige mål

Den gode prøve - efter eksamen Lærer og elev: Afgiver karakter efter hver eksamination Klar begrundelse for bedømmelse ift. eleven Karakterfastsættelse skal forstås af eleven Hvis eleven ikke har bestået – orientering om evt. re-eksamen

Den gode prøve - efter eksamen Lærer og censor Underskrive karakterlister Var formalia i orden - noget der bør ændres? Skal eksamensansvarlig/ledelse informeres? Evt. indberetning

Spørgsmål?