25. Logistisk effektivitet Elementer i den logistiske effektivitet
25. Logistisk effektivitet Elementer i den logistiske effektivitet
25. Logistisk effektivitet Forbedring af logistisk effektivitet Besparelser i logistik-omkostninger Øget omsætning – pga. forbedret leveringsservice Nedbringelse af varelager
25. Logistisk effektivitet Trade-off Trade-up
25. Logistisk effektivitet Analyse af logistisk effektivitet Formål: Vurdere leveringsservice i forhold til logistikomkostninger Metoder: Kvantitative metoder fx nøgletal Kvalitative metoder fx undersøgelser blandt kunderne Særlige metoder: Gab-analyse og benchmarking
25. Logistisk effektivitet Analyse af logistikomkostninger - nøgletal
25. Logistisk effektivitet Analyse af logistikomkostninger
25. Logistisk effektivitet Analyse af logistikomkostninger
25. Logistisk effektivitet Analyse af leveringsservice - Kvalitative analyser - Baseret på subjektive vurderinger og anslåede talstørrelser fx med udgangspunkt i opstilling af målsætninger for A-B-C kunder og A-B-C varer - Kvantitative analyser - Baseret på eksakte talstørrelser fx nøgletal for lagerservicegrad, leveringsoverholdelse og leveringsfleksibilitet
25. Logistisk effektivitet Analyse af leveringsservice - eksempel
25. Logistisk effektivitet Analyse af leveringsservice - eksempel
25. Logistisk effektivitet Gab-analyse Sammenligning af opstillede mål med faktiske præstationer
25. Logistisk effektivitet Benchmarking Sammenligning af egne præstationer med andres tilsvarende præstationer (best practice) - Intern benchmarking - internt i virksomheden eller koncernen - Ekstern benchmarking - inden for samme branche fx konkurrenter - Funktionel benchmarking - de bedste virksom- heder på området uafhængig af branche