Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

12. Oktober 2016 FM i praksis Dansk Rengøringsteknisk Forening.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "12. Oktober 2016 FM i praksis Dansk Rengøringsteknisk Forening."— Præsentationens transcript:

1 12. Oktober 2016 FM i praksis Dansk Rengøringsteknisk Forening

2 1 1 2 3 FM markedet FM salget FM driften

3 1 1 2 3 FM markedet FM salget FM driften

4 Nogle tal Lev 1 Lev 2 Årlig vækst 17% Årlig vækst 10% 700 Mio DKK 4,0
Mia DKK Lev 1 Lev 2

5 Nogle cases

6 Betydelig udvikling i det danske marked seneste 15 år
Offentlig Stigning i konkurrenceudsættelse af enkelte services Stort set ingen integrerede konkurrenceudsættelser Fortsat stigning i konkurrenceudsættelse af enkelte services, dog DR med bundled services Enkelte forsøg på konkurrenceudsættelse af IFM, f.eks. Forsvaret Begyndende bredere interesse for IFM Flere meget store offentlige institutioner konkurrenceudsætter IFM, f.eks. DR, Forsvaret, Politiet, DSB Privat Hovedsageligt fokus på outsourcing af enkelte services Meget få integrerede løsninger Stor vækst i IFM- løsninger fra midten af perioden primært hos mellemstore virksomheder IFM fortsætter vækst sammenlignet med single service løsninger Nu også IFM hos meget store private virksomheder Markedet udvikles inkl. konsulentmarkedet 2010-

7 Trends Outputbaserede løsninger og partnerskabsmodeller
Aktivitetsbaserede arbejdspladser Lønninger Faciliteter FM Bæredygtighed og social ansvarlighed Runner up - teknologi

8 1 1 2 3 FM markedet FM salget FM driften

9 Værdibaseret salg Besparelser Fleksibilitet Omkostninger Frekvenser
Overblik Stabilitet Omkostninger Frekvenser Specifikationer Metoder

10 Eksempel på kommunikation af løsning
Garanteret besparelse Enkel budgetlægning og forudsebarhed i kraft af fleksibel prismodel X% 4 A) Fast del B) Variabel del Pr m2 Pr servicebruger 3 2 1 Baseline Pris år 1 Pris år 2 Pris år 3 Pris per service Overblik i kraft af samlet ledelsesrapportering Sikker transition og medarbejderoverdragelse

11 Indadtil dog mange kompetencer involveret i salget
Specialister Leveran- dører Drift Integration Salg / forretnings- udvikling HR, Økonomi, IT Jurister Løsningsdesign

12 1 1 2 3 FM markedet FM salget FM driften

13 Forskel på Integreret FM og single service løsning
IFM Model Single Service Model Kundens ledelse Kundens Ledelse IFM ledelse HR Adm. Ejendom Indkøb Sikkerhed Ejendomsdrift Intern logistik Rengøring Etc. Kantine Kantine Intern service Ejendomsdrift Sikkerhed Diverse Rengøring

14 Omkostningsreduktioner baseres på flere løftestænger
Typiske løftestænger for besparelser Operationelle og ledelsesmæssige synergier Samlet budgetlægning og opfølgning Indkøbsfordele Synergier Forbrugsstyring Systemer Deling af løsninger på tværs af kunder Kontraktledelse Site 1 Site 2 Site 3 Service A Service A Service A Servicesynergier Service B Service B Service B Service C Service C Service C Service D Service D Service D Service E Service E Service E Ledelsessynergier

15 Centrale systemer til understøtning af den effektive drift
Arbejdsordresystem Mobilitetsløsning Centralt driftcenter Vedligeholdelsessystem KPI portal

16 Succeskriterier og faldgruber
- + Klar strategi hos kunden Driften med i salget Kundens styringsorganisation med i forhandling Kontinuitet i ledelse God opstart Manglende forankring hos kunden Halvhjertet løsning Kontraktstyringen og driftsledelsen sent involveret Kundens kontraktstyring for driftsorienteret For hårdt pres på driften i start

17 Spørgsmål?


Download ppt "12. Oktober 2016 FM i praksis Dansk Rengøringsteknisk Forening."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google