Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til VUC Aarhus. 1.Kort præsentation af skolen og VUC-sektoren 2.FVU og OBU aktivitet i Aarhus 3.Fremtidige udfordringer for FVU/OBU Emner i.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til VUC Aarhus. 1.Kort præsentation af skolen og VUC-sektoren 2.FVU og OBU aktivitet i Aarhus 3.Fremtidige udfordringer for FVU/OBU Emner i."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til VUC Aarhus

2 1.Kort præsentation af skolen og VUC-sektoren 2.FVU og OBU aktivitet i Aarhus 3.Fremtidige udfordringer for FVU/OBU Emner i dette oplæg

3 Hvem er VUC Aarhus?  Godt 6000 kursister; 2009 kursistårsværk; i 2014 fordelt således:  330 medarbejdere  Omsætning på 200 millioner i 2015 HF-enkeltfag38% HF-enkeltfag, flexundervisning13% 2-årigt HF12% Gymnasial supplering15% AVU (Almen Voksenuddannelse, 9. – 10. klasse)21% FVU0,7 % OBU0,3%

4 Sektoren og skolen  VUC-sektoren er vokset hurtigt efter overgang til selveje i 2007; sektoren omsætter i dag for 3 milliarder kroner årligt og underviser 120.000 personer (32.000 årskursister)  30 udbydere af VUC-uddannelser i DK – heraf 24 selvstændige VUC- institutioner  I gennemsnit står OBU for 1% og FVU for 3% af VUC’ernes omsætning – men tallene er ujævnt fordelt  VUC Aarhus er næsten fordoblet i størrelse og omsætning siden 2007  Meget heterogen og meget bred kursistgruppe – fra svage og umotiverede kursister til stærke og topmotiverede kursister

5 FVU i Aarhus 2015 tal er opgjort per 1/10 2015

6

7 OBU i Aarhus 2015 tal er opgjort per 1/10 2015

8

9  Budgetmæssig udfordring OBU- taxameteret beskæres – salgsomkostningerne ved skræddersyede virksomhedsrettede kurser er meget høje og derfor svært at skabe rentabilitet.  Styringsmæssig udfordring Vi har i region Midtjylland bestræbt os på at finde en fælles model for samarbejdet med og kontrollen af kontrahenter. Det bygger på en Aarhus- model. Fremtidige udfordringer for FVU/OBU

10  Efterspørgselsmæssig udfordring PIIAC-undersøgelsen taler sit tydelige sprog – men hvor bliver kunderne af? 16,1 pct. af voksne danskere har mindre gode læse- og skrivefærdigheder = 583.000 personer. 14,6 pct. af voksne danskere har mindre gode regnefærdigheder = 531.000 personer.  Kvalitetsmæssig udfordring? Indholdsmæssig udfordring? Eller? Når nu kunderne ikke strømmer til skønt tilbuddet oven i købet er gratis – er der så noget vi skal gøre anderledes og bedre? Har vi fundet den rigtige model? Er vi gode nok til at dokumentere om FVU/OBU virker? Derfor handler konferencen om ”best practice” – og vel også om ”next practice”? Fremtidige udfordringer for FVU/OBU

11 God fornøjelse – og god arbejdslyst!


Download ppt "Velkommen til VUC Aarhus. 1.Kort præsentation af skolen og VUC-sektoren 2.FVU og OBU aktivitet i Aarhus 3.Fremtidige udfordringer for FVU/OBU Emner i."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google