Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner 28-10-2009 Ved. Jens Godik Højen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner 28-10-2009 Ved. Jens Godik Højen."— Præsentationens transcript:

1 Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner 28-10-2009 Ved. Jens Godik Højen

2 Det efterfølgende materiale omhandler logistikrelaterede elementer. Der vil blive forklaret logistiske basisbegreber og logistik set i forhold til økonomiske bidrag. Der vil blive forklaret det udvidede logistikbegreb Supply Chain Management. –Introduktion til logistik, –funktionel logistik, –logistikledelse – et systemperspektiv, –logistik kvalitet og miljø, –logistikkens bidrag til det økonomiske resultat, –SCM - Supply Chain Management.

3 Den AGILE virksomhed? Supply Chain Management (SCM) Fleksible produktionsteknologier Integrerede produktudvikling Stigende konkurrence, stigende globalisering af kunde og leverandør problematikker, Internethandel og lave produktionsomkostninger på fjerne markeder.

4 Logistik oprindelse Kan spores tilbage til 1600 tallet – Frankrig. Anvendt inden for flytning af militært materiel og tropper. Rette mængde, rette sted, rette tidspunkt Er ikke en særskilt teori!

5 Styringsopgaverne frem til 60’erne Distributionsstyring - (Fysisk) Fra varelager til kunden. Produktionsstyring - Materialeflow – råvarer/varer i arbejde – til det er lagerført Materialestyring - Fra leverandøren til råvaren er på lager. Lagerstyring – Fysisk materialehåndtering styring af lagerbeholdningens niveau Anses som traditionel virksomhedsstyring (management) også kaldet funktionel logistik.

6 Logistik i et systemperspektiv Systemteorien opfatter virksomheden som en helhed –indkøb –produktion –varesalg og distribution –service og informationsudveksling Et stort lager = kort leveringstid = binding af kapital = større lageromkostninger

7 Leveringsservice Teknisk ordrebehandling Administrativ ordrebehandling Totale ordrebehandlingstid (BPR) Business Process Reenginering Fysiske tidselementer Ventetider

8 Lager Her menes lager servicegrad = AB lager Hvis AB lager = standardvare.. ingen kundetilpasning osv. Lagerservicegrad = ordrebehandling + leveringstid.=> % værdi for kundeordre lev. AB lager. Leveringsoverholdelse = lovet leveringstermin – faktisk levering Kort leveringstid mindsker behovet for at styre produktionen efter prognoser.

9 Logistik omkostninger Lageromkostninger Transportomkostninger Håndteringsomkostninger Administrationsomkostninger Mangelomkostninger Logistikomkostninger

10 Aktiviteter i forbindelse med logistikopgaven Ordrestyring – kunde, produktion og indkøb Transport Eksterne lagre Interne lagre Håndtering Produktionsplanlægning Indkøb Informationsteknologi

11 Bidrag til det økonomiske resultat

12 Logistik – en konkurrence parameter

13 Logistikledelse

14 Supply Chain Management Supply Chain Management spænder over alle flytninger og opbevaring af råvarer, beholdning i bevægelse, og færdigvarer fra oprindelsespunkt til forbrugssted. Kæderne griber endvidere ind i leverandørerne og kunderne.


Download ppt "Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner 28-10-2009 Ved. Jens Godik Højen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google