Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKim Asmussen Redigeret for ca. et år siden
1
Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner 28-10-2009 Ved. Jens Godik Højen
2
Det efterfølgende materiale omhandler logistikrelaterede elementer. Der vil blive forklaret logistiske basisbegreber og logistik set i forhold til økonomiske bidrag. Der vil blive forklaret det udvidede logistikbegreb Supply Chain Management. –Introduktion til logistik, –funktionel logistik, –logistikledelse – et systemperspektiv, –logistik kvalitet og miljø, –logistikkens bidrag til det økonomiske resultat, –SCM - Supply Chain Management.
3
Den AGILE virksomhed? Supply Chain Management (SCM) Fleksible produktionsteknologier Integrerede produktudvikling Stigende konkurrence, stigende globalisering af kunde og leverandør problematikker, Internethandel og lave produktionsomkostninger på fjerne markeder.
4
Logistik oprindelse Kan spores tilbage til 1600 tallet – Frankrig. Anvendt inden for flytning af militært materiel og tropper. Rette mængde, rette sted, rette tidspunkt Er ikke en særskilt teori!
5
Styringsopgaverne frem til 60’erne Distributionsstyring - (Fysisk) Fra varelager til kunden. Produktionsstyring - Materialeflow – råvarer/varer i arbejde – til det er lagerført Materialestyring - Fra leverandøren til råvaren er på lager. Lagerstyring – Fysisk materialehåndtering styring af lagerbeholdningens niveau Anses som traditionel virksomhedsstyring (management) også kaldet funktionel logistik.
6
Logistik i et systemperspektiv Systemteorien opfatter virksomheden som en helhed –indkøb –produktion –varesalg og distribution –service og informationsudveksling Et stort lager = kort leveringstid = binding af kapital = større lageromkostninger
7
Leveringsservice Teknisk ordrebehandling Administrativ ordrebehandling Totale ordrebehandlingstid (BPR) Business Process Reenginering Fysiske tidselementer Ventetider
8
Lager Her menes lager servicegrad = AB lager Hvis AB lager = standardvare.. ingen kundetilpasning osv. Lagerservicegrad = ordrebehandling + leveringstid.=> % værdi for kundeordre lev. AB lager. Leveringsoverholdelse = lovet leveringstermin – faktisk levering Kort leveringstid mindsker behovet for at styre produktionen efter prognoser.
9
Logistik omkostninger Lageromkostninger Transportomkostninger Håndteringsomkostninger Administrationsomkostninger Mangelomkostninger Logistikomkostninger
10
Aktiviteter i forbindelse med logistikopgaven Ordrestyring – kunde, produktion og indkøb Transport Eksterne lagre Interne lagre Håndtering Produktionsplanlægning Indkøb Informationsteknologi
11
Bidrag til det økonomiske resultat
12
Logistik – en konkurrence parameter
13
Logistikledelse
14
Supply Chain Management Supply Chain Management spænder over alle flytninger og opbevaring af råvarer, beholdning i bevægelse, og færdigvarer fra oprindelsespunkt til forbrugssted. Kæderne griber endvidere ind i leverandørerne og kunderne.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.