NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Danmark 3.0.
Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Læring i bevægelse - hvorfor?
Taskbaseret sprogundervisning
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Bedre faglig læsning med aktionslæring
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Inspiration til reformarbejdet
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Forskningsperspektiver på læremidler
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Fra sanseindtryk til fagudtryk
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Madkamp - DM i madkundskab
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
1. April 2014.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vision mission værdier handleplaner
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Materialeudvikling – hands-on til franskfaget fra klassetrin.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Bachelorprojektvejledning?
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Lærere og team arbejder videre
Læsevejlederen som kamæleon.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læsning til større faglig forståelse Status maj 2014 Mercantec.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec

Hvem er med: Mercantec: Byggetek Hotel- og Restaurantskolen Handelsskolen Viborg   Interessentskole: Silkeborg Tekniske Skole Faglig sparring og konsulent: Beder Gartnerskole

Indsats: Motivering af faglærere: Afdækning af nuværende praksis Faglig sparring og erfaringsudveksling med anden faglærer (Beder) og læsevejlederen Ny praksis – afprøvning og justering – ny viden Nye læringsmidler: Principper fra Cooperative Learning Udgangspunkt i: Læse- og skriveforudsætninger - fagets sprog – forbedring af elevernes evne til at bruge og forstå fagsproget Observation af undervisningen før og efter: Observere på effekten af den ændrede praksis Foretage eventuelle ændringer Samle resultater og anbefalinger

Produkter: Erfaringer samles i en ”Kogebog”: Modeller for læringsforløb Faglærerens rolle Læsevejlederens opgaver og rolle Skrive-skabeloner til faglig skrivning Konkrete undervisningsforløb: Min. 10 læringsforløb der bygger på erfaringerne fra projektet Min. 6 it-baserede, multimodale læremidler Erfaringerne spredes via: Workshops og erfa-møder Filmklip (Tube) med faglærere der fortæller: ”Sådan gør jeg – overvindelse af faglig usikkerhed – Det bliver nemmere”

Effekter: En målrettet læsefaglig indsats højner det faglige niveau generelt Faglærerne får et øget fokus på faglige læse- og skrivefærdigheder Undervisningen tilrettelægges, så også elever med læse- skrivevanskeligheder kan profitere Større opmærksomhed på, hvordan læringsmidler udformes og hvordan der arbejdes med dem. It- understøttede læringsmidler – tilgængelighed – styrkelse af kommunikative kompetencer. Opmærksomhed på læsevejlederens arbejde Eleverne kan benytte faglig (skriftelig) information til at: Udvikle faglig viden og potentialer – nå egne (Karriere) mål – kunne fungere og tage aktiv del i samfundet.

Forankre: Resultater og erfaringer udbredes til alle afdelinger Faglærere fungerer som agenter for forandring Læsevejlederfunktionen styrkes – alle er opmærksomme på emnet, ikke kun læsevejleder Mercantecs pædagogiske strategi Mercantecs kvalitetshjul Udbredelse til andre skoler   Alle lærere, ledere og elever siger: ”Nu forstår jeg det”