Børnebakkens Indsatser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Temadag om undervisningsmiljø
Advertisements

HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
Socialpsykiatri og Udsatte Voksne Sociale Forhold og Beskæftigelse Når de unge er psykisk syge Det regionale beskæftigelsesråd 4. april 2011 v/ Niels Schwartz,
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
AT's tilsyn med psykisk arbejdsmiljø - rapportens konklusioner. v/ Lektor Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC 25. august 2010Bedre.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Fagbevægelsen kæmper for DIT arbejdsmiljø LLO: Sikkert og sundt arbejde for alle Alle har ret til et godt arbejdsmiljø. Den daglige kamp for sikre og sunde.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Løfte – og bæreteknik ved ukurante produkter og emner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Forslag fra arbejdsgrupperne
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Respekt for Grænser Fakta
Samarbejde og samarbejdsaftalen
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Antal besvarelser: 52.
Relationer på arbejdet.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Trivsel og værdier - i skoletasken
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
MED-organisationen i Hjørring Kommune
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Rolle og arbejdsområder
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
BOOST- Innovativ skole i Helsingør
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
SPS på ungdomsuddannelser
Velkommen til forældremøde
Trivsel og værdier - i skoletasken
Velkommen til forældremøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Narcotics Anonymous’ SERVICESTRUKTUR.
Sundhed i Aabenraa Kommune
Præsentationens transcript:

Børnebakkens Indsatser Håndtering af mobning Børnebakkens Indsatser November 2011

Definition af mobning Ofte benyttes begrebet mobning i flæng eller som synonym for mere uskyldige former for drillerier. Det er derfor vigtigt at præcisere begrebet. En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer. Ved negative handlinger kan der være tale om: Direkte fysisk vold, skub, slag, spark etc. Handlinger ledsaget af ord, trusler og hån, samt det at sige ubehagelige og lede ting. Handlinger uden ord ved brug af grimasser, gestus, ved at vende vedkommende ryggen eller ved ikke efterkomme en persons ønsker for at irritere eller såre. Negative handlinger kan også udtrykkes mere indirekte gennem social isolering og udelukkelse fra gruppen. Det bør understreges, at man ikke kalder det mobning, når to fysisk eller psykisk omtrent lige stærke personer er i konflikt, skændes eller slås. For at man kan tale om mobning, må der være en vis ubalance i styrkeforholdet: Den, der bliver udsat for de negative handlinger, har normalt ikke så let ved at forsvare sig og er ofte lidt hjælpeløs over for den eller dem, der plager ham eller hende. November 2011

Signaler på mobning Den mobbede vil være tilbøjelig til at: Blive passiv, trække sig ud af fællesskabet. Gå for sig selv og være alene i pauserne. Evt. søge kontakt til leder. Gå tilbage eller i stå udviklingsmæssigt. Udvise ringe selvtillid. Komme let ud af balance, blive opfarende eller indelukket. Komme for sent eller udeblive fra arbejdet. Miste eller få ødelagt ting, tøj o. lign. Fagligt klare sig dårligere. Være bange for at gå på arbejde.    November 2011

Hvad gør vi for at modvirke mobning? Forebyggende foranstaltninger planlægges og udføres i et samarbejde mellem forældre og institutionens personale: Generel opmærksomhed på ovennævnte signaler på mobning, fra såvel kollegaer, forældre som leder. Ved medarbejderudviklingssamtaler indgår et punkt om medarbejderens trivsel. Emnet mobning kan være et punkt på afdelingsmøder for alle medarbejdere. Formålet er at informere nye medarbejdere om børnebakkens mobbepolitik, leder og kollegaernes medansvar omkring bekæmpelse af evt. mobning.  afdelingen drøfter mindst én gang årligt arbejdsmiljøet og medarbejdernes generelle trivsel. November 2011

Hvis mobning forekommer alligevel:  For at kunne afhjælpe problemet, skal Børnebakken/pædagogisk leder kende til problemet!  Den person, der får kendskab til den dårlige trivsel/mobningen, kontakter nærmeste leder evt. dagtilbudsleder. Der orienteres til nærmeste leder evt. dagtilbudsleder, det aftales derefter, hvordan problemet skal gribes an. Den berørte og leder orienteres, og der afholdes samtale med de involverede personer, der afholdes eventuelt et afdelingsmøde. Tillidsrepræsentant følger udviklingen til problemet er løst – og holder nærmeste leder orienteret.  November 2011