MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Information til de unge om Coop Madskolen – Bliv delikatesseassistent, slagter, bager eller konditor! Coop udbyder i samarbejde med ZBC en helt ny uddannelse.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinansierende LK’er Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinancierende Lokalkomiteer.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
STX Uddannelse.
Præsentation af resultaterne fra
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Modul 6: Personlig salgscoaching
Fordybelse i et projekt
S1.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Instruktion til mødeledere
Alle rettigheder forbeholdes
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Målet med at give nogle elever en transitmentor
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
PL møde med praksisfeltet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Teopæd og den afsluttende opgave
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i humanistiske fag
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Hvordan kommer vi ind ad døren?
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
- En genre som alle andre
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Organic RDD & CORE Organic statusmøde
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE

HVEM & HVAD Gymnasieelever fra Københavns Åbne Gymnasium hjælper ARKEN med at udvikle undervisning til en udstilling, der endnu ikke er hængt op ”Bag-kulissen-arbejde” med A4-prints af værker – lige til at tage med i lommen Samarbejde mellem KG og ARKEN på femte år Dansk-/psykologilærer og/eller dansk-/billedkunstlærer er faste partnere - inviterer skiftende kolleger med plus elever

CASE: CIRKUS EUROPA MED I LOMMEN

UDGANGSPUNKT VED INDLEDENDE SAMARBEJDSMØDE DANSKLÆRER: ”Eleverne har spurgt, om vi ikke snart skal lave noget sjovt, ligesom dengang vi arbejdede sammen med ARKEN i 1.G. For eleverne er det en stor motivationsfaktor at lave noget, som andre kan bruge.” ”Jeg forventer, at samarbejdet kan understøtte det danskfaglige område diskursanalyse.” ”Jeg ved aldrig helt, hvor vi ender, men der kommer altid noget godt ud af samarbejdet”

UDGANGSPUNKT VED INDLEDENDE SAMARBEJDSMØDE SAMFUNDSFAGSLÆRER: ”Af en eller anden grund synes elever (og de fleste andre), at Europa er det kedeligste emne, man kan tænke sig. Jeg kunne godt tænke mig, at forløbet med ARKEN fik eleverne til at reflektere over, hvad Europa er for noget for dem, som introduktion til et emneforløb på gymnasiet.”

UDGANGSPUNKT VED INDLEDENDE SAMARBEJDSMØDE ARKEN: ”Kan vi forløse udstillingens potentiale og få eleverne til at kradse i lakken på både Europa og sig/os selv?” ”Vi kunne tænke os, at eleverne producerer noget til brug i vores undervisningsforløb. Undervisningen er mere interessant, når vi inddrager andre stemmer.” ”Vi ved aldrig helt, hvor vi ender, men der kommer altid noget godt ud af samarbejdet.”

UDGANGSPUNKT VED INDLEDENDE SAMARBEJDSMØDE

ORGANISERING AF CIRKUS EUROPA MED I LOMMEN Møde med fast samarbejdspartner (dansk/psykologi) – relevans & faglige koblinger Møde, hvor relevant lærerkollega inddrages (samfundsfag) På gymnasiet: danskforløb om diskursanalyse igangsættes i 3.G På gymnasiet: samfundsfagsforløb sættes i gang (billedindsamling) På ARKEN: workshop à 3 timer i museets værksted ”CIRKUS EUROPA med i lommen”-opgaver, som løses over 2 moduler på skolen + hjemmearbejde På gymnasiet: præsentation og aflevering af elevernes produkter til ARKEN Eleverne inviteres til at se den færdige udstilling på egen hånd De faglige forløb afsluttes på gymnasiet ARKEN implementerer erfaringerne og elevernes produkter i undervisningsforløb

WORKSHOP PÅ ARKEN Hvilke refleksioner sætter et centralt videoværk i gang hos eleverne?

WORKSHOP PÅ ARKEN Hvilke billeder har eleverne samlet under kategorierne ”Mit Europa” & ”Syv arketyper (tro, frisind, frihed, kunst, magt, fremtid, retfærdighed)”? Kan disse samlinger kvalificere dialogen med udstillingen?

Hvilke erkendelser opstår der, når eleverne blander dagsaktuelt stof med Kviums univers? WORKSHOP PÅ ARKEN

WORKSHOP PÅ ARKEN Kan tegninger hjælpe eleverne med at reflektere over deres egen iagttagerposition?

WORKSHOP PÅ ARKEN Hvilke refleksioner sætter nøgleværket CIRKUS EUROPA i gang hos eleverne?

MED I LOMMEN-OPGAVE #1 Design et afslutningsrum til CIRKUS EUROPA

MED I LOMMEN-OPGAVE #1 Design et afslutningsrum til CIRKUS EUROPA

MED I LOMMEN-OPGAVE #1 Design et afslutningsrum til CIRKUS EUROPA

MED I LOMMEN-OPGAVE #1 Design et afslutningsrum til CIRKUS EUROPA

MED I LOMMEN-OPGAVE #2 Skab en tilføjelse til et hovedværk

MED I LOMMEN-OPGAVE #3 Skab en ny type til arketypegalleriet

MED I LOMMEN-OPGAVE #4 Dansk-opgave (formuleret af lærer): Lav en diskursanalyse af et Kviums værker!

ELEVREFLEKSIONER LIV: JOHAN: NINA: Det har været et utrolig fedt forløb. Dagen på Arken var spændende, og jeg synes det var fedt at blive tvunget til at tage stilling til de emner udstillingen indebar. Det skulle vi også da vi selv skulle lave det sidste rum, og det synes jeg var utrolig fedt, fordi det virkelig udfordrede mig, og fik mig til at tænke kreativt, hvilket jeg godt kan lide. Og det, at man følte at man havde noget at skulle have sagt, kunne jeg også rigtig godt lide. Alt i alt har det været et rigtig sjovt forløb.   JOHAN: Det er en sand fornøjelse at have om et emne, der er så aktuelt som Europa som institution. Derudover har Michael Kvium en anden måde at udtrykke sin holdning til problemerne i verden end så mange andre. Jeg synes, at det er opkvikkende, når man bliver bedt om at arbejde med en så anderledes fremstillingsform som Michael Kvium bruger. NINA: Projektet har i høj grad formået at engagere os, ikke blot som elever, men også til at tage stilling til vores rolle som samfundsborgere. Som altid appellerer den kreative og håndværksmæssige fremstillingsform til mange af os, derfor bliver et forløb som dette ikke let glemt, og vil fortsat gøre indtryk.   

LÆRERREFLEKSIONER ”Som gymnasielærer oplever jeg det som meget givende at se mit fag i et andet perspektiv ved at  inddrage kunsten. De fremmede rammer giver eleverne et andet blik på det faglige felt, og det giver dem mulighed for at bruge andre sider af sig selv. Ofte er de i stand til at præsentere refleksioner på et andet niveau, når de kan forholde sig friere til mediet, end de for eksempel kan i en meget bundet skriftlig opgave. Yderligere giver det en fin motivation for eleverne, at det, de producerer, skal bruges af nogen.” Dansk- og psykologilærer, KG

LÆRERREFLEKSIONER "Samarbejdet med ARKEN er fra et samfundsfagligt synspunkt virkelig interessant. Selvfølgelig fordi Kviums udstilling tager temperaturen på en meget aktuel problemstilling. Den indgang til problemet som kunsten kan give, kan intet andet medie give. Det er unikt, at eleverne via skulpturer, værker og egne producerede kreationer får et sprog til at tale om komplekse problemstillinger uden den store forudgående teoripræsentation. De får en evne til at gribe problemerne og se sig selv i forhold til fx. flygtninge. Den refleksion ville de ALDRIG være kommet frem til ved at læse en artikel eller se noget film. Så alle anbefalinger til samarbejdet med ARKEN. Det var meget givende.” Samfundsfagslærer, KG