PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Inspiration til 9. og 10. klasses prøverne i tysk
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Udarbejdelse af poster
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
HISTORIE Den mundtlige prøve
DDS PowerPoint 2009 Eksempel på opsætninger DDS titel dias.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Sproglærerforeningen 9. april 2010 Ved Lore Rørvig og Rita Mogensen
Karl Henrik Flyums model
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
EKSAMEN OG PRØVER.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Den nye mundtlige eksamensform
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Hvorfor dansk på GF1?.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
KNÆK KODEN.
Om prøveformen Filosofi C.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10

Den mundtlige prøve i FP10 tysk Prøven er todelt og varer 20 minutter inklusive karaktergivning Der er ingen forberedelsestid. Dispositionen har eleven lavet i forvejen 1. del: Præsentation af et selvvalgt emne ud fra det lodtrukne tema. (cirka syv minutter) 2. del: samtale med udgangspunkt i præsentationen af underemnet. I samtalen inddrages hele det overordnede tema (cirka syv minutter)

Lodtrækning af tema Eleven trækker lod blandt årets temaer, vi har arbejdet med i løbet af året. Lodtrækningen sker tidligst 10 dage inden de skriftlige prøver Das ist Deutschland Berlin Österreich Schule und Zukunftspläne Jugendliche und die Medien

Valg af underemne Når eleven har trukket lod blandt årets temaer, skal han/hun selv vælge et emne under dette tema. Emnet skal kunne perspektiveres til kulturforhold i tysktalende lande Das ist Deutschland: Oktoberfest Schule und Zukunftspläne: Das Schulsystem in Deutschland und Dänemark Jugendliche und die Medien: Deutsche YouTube Stars Berlin: Der Fall der Mauer Österreich: Sport in Österreich

Nye tekster til underemnet Dispositionen til det valgte underemne skal udarbejdes på baggrund af nye tekster, som eleven finder i samarbejde med læreren (2 kilder) Eleven må ikke vælge tekster fra det fælles pensum, da det er de tekster, der tages udgangspunkt i, i prøvens 2. del

Dispositionen Er på tysk Er i stikordsform (undtagen overskrifterne og begrundelsen for valg af temaet) Må gerne indeholde et eller flere billeder Statistikker og grafiske illustrationer kan afleveres sammen med dispositionen som bilag

Dispositionen Maksimalt én side og skal indeholde: Elevens navn og klasse Titel på det overordnede tema, som det selvvalgte emne er valgt i forbindelse med Titel på det selvvalgte emne Kort begrundelse for valg af emnet Dispositionen (ca. 3-5 punkter) – husk et punkt, hvor tysk kultur- og samfundsforhold inddrages + et punkt med ”Meine Meinung”, hvor du tager stilling til dit emne Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i forberedelsen (min. 2 kilder) Lærerens og elevens underskrift.

Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Name: Klasse: Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Warum habe ich dieses Thema gewählt? Persönliche Interesse Meine Familie Viel Fuβball Mein Jahr in dieser Schule Fuβball in Deutschland Entwicklung der letzten 50 Jahren Die Bundesliga Bedeutung für Deutschland Meine Lieblingsmannschaft in der Bundesliga Deutschlands Nationalmannschaft Die wichtigsten Spieler Ost- und Westdeutschland Weltmeister 2014 Meine Meinung Die Bedeutung des Fussballspieles Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

Name: Klasse: Thema: Berlin Mein Thema: Die Mauer Warum habe ich dieses Thema gewählt? Ich habe viel von die Mauer gehört. Ich bin neugierig und habe ein persönliches Interesse 1: Die Mauer im Allgemeinen -Massenflucht DDR BRD -Mauerbau 12./13. August 1961. Massenflucht verhindern. -Größe: 3,6 Meter – 155 Kilometer -Mauerfall: 9. November 1989   2. Peter Fechter -Mauergeselle. Checkpoint Charlie -Was passierte? Fluchtversuch. Grenzsoldaten. 35 Schüsse -Maueropfer Nummer 39 3. Leute über den Mauerfall Reaktionen – Leute in den Straßen Freude und Tränen  4. Deutschland nach dem Mauerfall -Vereinigten Deutschland -VM in Fußball in Deutschland 5. Meine Meinung von der Mauer  Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

Selve præsentationen Når du har afleveret dispositionen, må du gerne lave et powerpoint, en planche eller en prezi som kan understøtte din præsentation med fx billeder KUN ord fra dispositionen og ikke-levende billeder må indgå i den valgte præsentationsform. Du må IKKE have flere stikord til rådighed, hverken på di- spositionen eller på den eventuelle præsentation, end dem, der står på den underskrevne disposition.

1. del: Præsentationen Udgangspunkt i dispositionen og de to valgte kilder. Varighed: 7 min. At præsentere ens underemne ud fra bl.a. de valgte kilder. (Ikke noget længere detaljeret referat af de valgte kilder) Husk at du skal inddrage kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande

2. del: samtalen Samtale, primært mellem lærer og elev, på baggrund af elevens redegørelse. Varighed: ca. 7 minutter Lærer og censor spørger ind til ting, som de ønsker at få uddybet eller ønsker at diskutere. Herefter breder samtalen sig ud til det overordnede tema, som eleven trak ved lodtrækningen. Eleven skal her kunne perspektivere sit eget emne til det overordnede tema samt vise viden om hele temaet. Samtalen skal også fokusere på de kultur- og samfundsforhold, som temaet indeholder og de perspektiver, der kan inddrages i forbindelse hermed. Eleven må gerne inddrage viden og personlige erfaringer om kultur- og samfundsforhold. Eleven skal ikke levere længere referater, men inddrage eneller flere tematikker fra tekstopgivelserne, årets arbejde eller fra sit eget liv, som skønnes værdifulde at tale om og forholde sig til.

Arbejdsgangen Omkring ti dage før den skriftlige prøve trækker eleverne lod blandt de opgivne temaer Hver elev definerer et emne indenfor det lodtrukne tema. Dette godkendes af læreren Eleven udvælger stof, og fordyber sig i sit selvvalgte emne. Læreren er vejleder Eleven udformer og afleverer en disposition for sin redegørelse Eleven og læreren underskriver dispositionen Dispositionen afleveres, så den kan være censor i hænde senest 14 dage før prøven afholdes. Den mundtlige prøve afholdes og karakter gives

Arbejdsgangen Der gives ca. 10 lektioner til at vælge underemne, vælge tekster og lave selve dispositionen Til de forskellige punkter i dispositionen skriver eleven små hjælpetekster til brug under forberedelsen frem til prøven. Disse må ikke medbringes til selve prøven.

Held & lykke Hals & Beinbruch FP10