Skriveperiode (synopsis)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
- og problemformulering
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Det Internationale Område
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Almen sTudieforberedelse - AT
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Formalia ved opgaveskrivning
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Værkstedsundervisning
Eksamen.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Synopsis.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
Udkast til justering af KS
Studieretningsprojektet!
Teoretisk pædagogikum
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
KNÆK KODEN.
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Skriveperiode (synopsis) INTERN PRØVE I STUDIEOMRÅDET DEL 1 (SO1) SYNOPSISKURSUS Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag, international økonomi, matematik Samfundsfaglig område Afsætning, virksomhedsøkonomi, matematik Erhvervsøkonomisk område Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag

SYNOPSIS BETYDER ’SAMLET SYN’ ELLER ’OVERBLIK’

SYNOPSIS + MUNDTLIG FREMLÆGGELSE = EKSAMENSGRUNDLAG EKSAMEN PÅ BAGGRUND AF SYNOPSIS SKRIFTLIG DEL MUNDTLIG DEL SYNOPSIS (SKRIFTLIGT OPLÆG) MUNDTLIG FREMSTILLING UDDYBER OG SUPPLERER DET SKRIFTLIGE OPLÆG DIALOG/ DISKUSSION (EKSAMINATION)

SYNOPSIS + MUNDTLIG FREMLÆGGELSE = EKSAMENSGRUNDLAG DEN SKRIFTLIGE OG DEN MUNDTLIGE DEL SUPPLERER HINANDEN OG SKAL TILSAMMEN UDGØRE EN HELHED. I DEN MUNDTLIGE FREMSTILLING SKAL DU TRÆKKE TRÅDE TILBAGE TIL SYNOPSEN OG LÆGGE OP TIL EFTERFØLGENDE DIALOG/DISKUSSION

DE 3 P’er:PLANLÆGNING, PLANLÆGNING, PLANLÆGNING DET VIL SIGE, AT DU HAR MULIGHED FOR AT PLANLÆGGE HVILKE EMNER, DU GERNE VIL UDDYBE UNDER DEN EFTERFØLGENDE DISKUSSION/DIALOG! Ved grundig planlægning kan du minimere risikoen for uforudsete spørgsmål

LIGHEDER MELLEM RAPPORT OG SYNOPSIS BEGGE INDEHOLDER NEDENSTÅENDE… Kilde: Beck, S et. al. Studiebogen til HHX … MEN PRÆSENTATIONEN ER FORSKELLIG! TEORI OG METODE KONKLUSION OG PERSPEKTIVER PROBLEM-FORMU- LERING INDLEDNING ANALYSE OG FORTOLKNING

FORSKELLE MELLEM RAPPORT OG SYNOPSIS BASERER SIG ALENE PÅ SKRIFTLIG KOMMUNIKATION ALLE ’MELLEMREGNINGER’ OG DELRESULTATER ER BESKREVET FOR LÆSEREN EKSEMPEL: SRP KORT SKRIFTLIGT OPLÆG TIL MUNDTLIG FREMLÆGGELSE OG DISKUSSION IKKE ET FÆRDIGT PRODUKT! INDEHOLDER OVERSIGT SOM SÆTTER LÆSEREN IND I UNDERSØGELSENS INDHOLD OG LÆGGER OP TIL UDDYBNING VED DEN MUNDTLIGE FREMLÆGGELSE

VIGTIGT! GEM NOGLE AF DE MEST SELVSTÆNDIGE DELE TIL EKSAMEN, DA DET ER HER, BEDØMMELSEN SKER.

FORMELLE KRAV TIL SYNOPSIS

OPGAVEFORMULERING HER SKRIVER DU BLOT DEN OPGAVEFORMULERING, DU HAR VALGT

METODE OG KILDEKRITIK Her skal du redegør for, og kritisk reflektere over, de metoder og kilder, som du anvender: Hvilke metoder og kilder anvender du? Hvorfor har du valgt de metoder og kilder, som du har? Hvorfor har du eventuelt fravalgt andre metoder og kilder? Hvad var dine overvejelser/kriterier, da du valgte metoder og kilder? Hvilke evt. vanskeligheder havde du med at skaffe kilder/informationer?

Kun de allervigtigste resultater præsenteres Hovedafsnit: Her svarer du i koncentreret form på din problemformulering. Kun de allervigtigste resultater præsenteres Alle elementer i opgaveformuleres behandles Læg op til videre undersøgelse/diskussion ved den mundtlige evaluering.

KONKLUSION Kort og præcis opsummering af opgavens indhold og resultater DER SKAL VÆRE OVERENSSTEMMELSE MELLEM OPGAVEFORMULERINGEN OG KONKLUSIONEN

BEDØMMELSESKRITERIER VED MUNDTLIG EVALUERING I HVILKET OMFANG KAN ELEVEN: 1:FREMLÆGGE OG DISKUTERE ARBEJDET MED EN PROBLEMSTILLING 2:REDEGØRE FOR METODEANVENDELSE PÅ ELEMENTÆRT NIVEAU 3:REFLEKTERE OVER EGEN FAGLIG UDVIKLING 4:FORMIDLE OG STRUKTURERE SIT ARBEJDE

BEDØMMELSESKRITERIER VED MUNDTLIG EVALUERING BRUG DE 4 BEDØMMELSESKRITERIER SOM CHECKLISTE! 1 2 3 4