DUBU Superbrugerrollen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Advertisements

DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
DUBU Superbrugerrollen
Styr forandring med kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for opgaven at skulle drive et forandringsprojekt Har ansvaret for et forandringsarbejde.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
ROLLEBESKRIVELSER SAPA. Om rollebeskrivelserne Rollebeskrivelserne er generiske beskrivelser af roller, dvs. opgaver og kompetencer, der er brug for i.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Ole B. Poulsen Hvordan DGI kan styrke implementeringen af nye tiltag og nye it-systemer Et debatoplæg til direktionen Udviklings- og strategimøde den 17.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Kvalitetsnøgleperson på afdelingsniveau Knærke Søgaard Fælles Akutmodtagelse, FAM.
SPOR OM IMPLEMENTERING KOMMUNERNES OPGAVER Netværksmøder april 2016 Line Abildgård & Monica Neesgaard.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
AULA.
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
- for samarbejdspartnere
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Fælles ledelsesgrundlag
Udvalgte resultater Januar 2016
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation hører også med
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Indhold 1. Krav til kommunens IT-miljø 2. Serviceaftaler
KIGO og kommunernes opgaver
Hvad lærte vi af projektet?
Kommunens sapa-strategi
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Det er en politiske bestilling!
[klik og indsæt kommunenavn]
Grundliggende principper
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Værktøj: Projektets organisation
Undervisningsplanlægning
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

DUBU Superbrugerrollen

DUBU superbrugerne har en vigtig rolle i det samlede forandringsnetværk KOMMUNENS FORANDRINGSTEAM Øvrige brugere af DUBU Øvrige interessenter DUBU Reference gruppe B&U Ledelse ICS Super- brugere KOMBIT/IBM DUBU projektet DUBU Super- brugere

B&U fagchef (opdragsgiver) B&U teamleder (implementeringsansvarlig) B&U sponsoren og forandringsagenten har vigtige roller i at drive forandringen og sikre opnåelse af resultater B&U fagchef (opdragsgiver) Overordnet ansvarlig for den strategiske retning for B&U og opnåelse af de ønskede gevinster Definere den strategiske retning, mål og ønskede resultater Kommunikere formål med DUBU og betydning for hele B&U området Sikre tilpasning af arbejdsrutiner Udarbejde den lokale implementeringsplan Stille ressourcer til rådighed til DUBU projektet ”Walk the talk” - udøve ledelse af forandring Kommunikere, motivere, engagere og involvere forandringsagenterne (teamledere) Identificere barrierer for forandringen og nødvendige forholdsregler Deltage i regelmæssige ledernetværksmøder om med KOMBIT B&U teamleder (implementeringsansvarlig) Overordnet ansvarlig for at sikre ibrugtagning af løsningen blandt personalet Synliggøre og relatere visionen, vigtigheden og værdien af forandringen for brugerne ”Walk the talk” - udøve ledelse af forandring Kommunikere, motivere, engagere og involvere brugerne Identificere barrierer for forandringen og nødvendige forholdsregler / tiltag Sikre uddannelse af personalet (ICS og DUBU) Udnævne og informere superbrugere om rolle og ansvar Samarbejde med superbruger ifm planlægning af træning for resterende brugere Løbende opdatere B&U sponsor og sikre at beslutninger er forankret på lederniveau Sponsor: typisk fagchef eller fagdirektør Forandringsagent: typisk teamleder eller den der er tættest på rådgiverne Fortælle forandringshistorien.

Udnævnelse af DUBU og ICS superbrugere kræver ledelsesmæssige overvejelser Følgende bør indgå i overvejelserne: Superbrugerrollen fortsætter efter implementering med varierende indsats Det skal være attraktivt at være superbruger (overvejelse af arbejdsvilkår og udviklingsvej) Der skal udnævnes et passende antal DUBU superbrugere pr. kommune (afhængig af antallet af brugere, geografisk opdeling etc.) dog min. 2 af superbrugerne skal i udgangspunktet varetage rådgiveropgaver DUBU og ICS superbrugerne behøver ikke være sammenfaldende, men må gerne være det

DUBU superbruger rolle DUBU superbruger ansvar og kompetencer Ansvarlig for at uddanne og rådgive brugere i anvendelse af DUBU samt støtte ledelsen i forandringsarbejdet Ansvar Deltage i uddannelse i DUBU (5 dage) Afsætte nødvendig tid til at øve mellem kursusdagene Tilpasse træningsmaterialet til kommunens behov Agere rollemodel ift. forandringen overfor slutbrugerne Uddanne kommunens resterende DUBU brugere Levere funktionel støtte til DUBU brugerne under og efter implementering Uddanne nye DUBU medarbejdere Deltage i superbruger netværk Varetage kontakt til DUBU help desk i samarbejde med kommunens it afdeling Indberette fejl og ændringsønsker Bidrage med input til referencegruppen til videreudvikling af DUBU løsningen Samarbejde med ICS superbrugeren Kompetencer Brugere af DUBU Gennemført ICS grundkursus 1. modul (2 dage) Kunne formidle og rådgive kolleger om DUBU Have mod på at undervise kolleger Besidde generelle pc bruger færdigheder og have lyst til at arbejde med it God til at kommunikere og kunne sætte sig i socialrådgivernes sted Kunne håndtere modstand mod forandring

DUBU superbrugerens opgaver og ledelsesopgaver i relation hertil Oprette leverandører og ydelser Input til ledelsen om tilpasning af arbejdsgange Sætte sig ind i ny funktionalitet og undervise øvrige brugere Tilpasse undervisningsmateriale Deltage i undervisning Øve mellem kursusdagene Arbejde i egne sager i DUBU Planlægge undervisningsforløb Indberette ændringsønsker og fejl Undervise nye brugere Deltage i superbrugernetværk Oprette egne sager i DUBU Oprette øvrige brugere Undervise øvrige brugere Supportere brugerne marts april maj Deltage i undervisningen sammen med øvrige brugere Sætte DUBU på dagsordenen på teammøder Deltage i undervisning Træffe beslutning om nødvendige ændringer af arbejdsgange og involvere berørte interessenter Sikre at superbrugerne har den nødvendige tid til rådighed DUBU indgår i ledelsestilsynet Deltage i ledernetværk Ledelse

Hvad siger DUBUI superbrugerne i de kørende DUBU kommuner Det har betydning for mig personligt at have indflydelse og være på forkant med udviklingen DUBU Rollen har givet mig større viden og forståelse for sammenhænge i DUBU og IT generelt Jeg har en udfordrende og afvekslende arbejdsdag Jeg har indflydelse på den interne arbejdstilrettelæggelse Jeg har lettere adgang til ledelsen Anerkendelse fra kollegaer er ”ikke så ringe endda”..