Dronninglund 2/2-05.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Matematik årsplan for 3.x
Velkommen til workshoppen
Matematik er det nye sort!
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Økonomiske kompetencer
Fælles mål 2009 Isboden.
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Kvalitetsudviklingsprojektet ”Faglig Sammenhæng” Camilla Rump Om undersøgelse af studerendes forståelse.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Studieretningsprojektet
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Fænomen og begreb.
THY Business Breakfast.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Studieretningsprojektet
Software Architecture in Practice
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Undervisning og formativ feedback
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Matematiske kompetencer
Forberedelse til eksamen
NYT.

UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Forenklede Fælles Mål Matematik
Walt Disneys kreativitetsmodel
Personlighed og Kompetencer
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
Krav til informationsformidling
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Formålet med kommunikationsstrategien
Samfundsvidenskaberne
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Innovation i matematikfaget
Vejlednings- netværksdag
Præsentationens transcript:

Dronninglund 2/2-05

Tankegangskompetence: At kunne stille spørgsmål, der er karakteristiske for matematik, og vide, hvilke typer af svar der kan forventes kende, forstå og håndtere givne matematiske begrebers rækkevidde udvide et begreb ved abstraktion af egenskaber i begrebet; generalisere resultater til større klasser af objekter skelne mellem forskellige slags matematiske udsagn og påstande, herunder "betingede udsagn", "definitioner", "sætninger", fænomenologiske påstande, "formodninger". Og særligt at forstå kvantorers rolle i matematiske udsagn. Dronninglund 2/2-05

Problembehandlingskompetence - at kunne formulere og løse matematiske problemer. Såsom at: identificere, stille og specificere forskellige slags matematiske problemer - rene eller anvendte; åbne eller lukkede løse forskellige slags matematiske problemer, egne eller andres, og om fornødent på forskellige måder. Dronninglund 2/2-05

Modelleringskompetence analysere grundlaget for og egenskaberne ved eksisterende modeller,  herunder at bedømme deres rækkevidde og holdbarhed "afmatematisere" foreliggende modeller, altså afkode og fortolke modelelementer og resultater i forhold til det felt eller den situation, som er modelleret udføre aktiv modelbygning i en given sammenhæng: strukturere feltet matematisere arbejde i og med modellen; herunder at løse de matematiske problemer, den giver  anledning til validere modellen, internt og eksternt analysere og kritisere modellen - i sig selv og i forhold til mulige alternative modeller kommunikere om modellen og dens resultater overskue og styre den samlede modelleringsproces. Dronninglund 2/2-05

Ræsonnementskompetence at kunne følge og bedømme et matematisk ræsonnement, dvs. en kæde af argumenter, fremsat af andre vide og forstå hvad et matematisk bevis (ikke) er og hvordan det adskiller sig fra andre matematiske ræsonnementer, såsom heuristiske ræsonnementer hvilende på intuition eller på betragtning af specialtilfælde afdække de bærende ideer i et matematisk bevis, herunder skelne mellem hovedpunkter og detaljer, mellem ideer og tekniske detaljer udtænke og gennemføre informelle og formelle ræsonnementer og omforme heuristiske argumenter til beviser. Dronninglund 2/2-05

Repræsentationskompetence forstå (afkode, fortolke og skelne mellem) og bruge forskellige repræsentationer af matematiske objekter, fænomener, problemer og situationer forstå de indbyrdes forbindelser mellem forskellige repræsentationer for det samme sagsforhold og have kendskab til deres styrker og svagheder vælge og skifte repræsentationsform. Dronninglund 2/2-05

Symbol- og formalismekompetence afkode og fortolke symbolholdigt matematisk sprog og forstå dets relation til naturligt sprog have indsigt i karakteren af og "spillereglerne" for formelle matematiske systemer (typisk aksiomatiske teorier) oversætte fra naturligt sprog til formelt/symbolsk sprog behandle og betjene sig af symbolholdige udsagn og udtryk herunder formler. Dronninglund 2/2-05

Kommunikationskompetence at kunne kommunikere i, med og om matematik:   sætte sig ind i og fortolke matematikholdige skriftlige, mundtlige eller visuelle "tekster" udtrykke sig på forskellige niveauer af teoretisk eller teknisk præcision om matematikholdige anliggender, skriftligt, mundtligt eller visuelt. Dronninglund 2/2-05

Hjælpemiddelkompetence at kunne betjene sig af og forholde sig til hjælpemidler for matematisk virksomhed ved: at kende eksistensen af og egenskaberne ved diverse former for relevante redskaber til brug for matematisk virksomhed og have indblik i deres muligheder og begrænsninger på reflekteret vis at kunne betjene sig af sådanne hjælpemidler. Dronninglund 2/2-05

Andre indsigter Udover disse 8 kompetencer nævner rapporten en anden type aktive indsigter: overblik og dømmekraft over for matematikkens forbindelse til forhold og tilskikkelser i natur, samfund og kultur, herunder: matematikkens faktiske anvendelse i andre fag- og praksisområder og matematikkens historiske udvikling; såvel internt som i samfundsmæssig belysning. Dronninglund 2/2-05